רוחות סוף הקיץ בעוטף עזה הביאו איתן בסוף השבוע החולף שוב את רוחות ההסלמה. כמו בשנים האחרונות דברים אינם מתרחשים בבת אחת. בהתחלה מתחדשות הפרות הסדר האלימות על הגדר, בחסותן פעולות טרור כמו השלכת מטענים ובסוף השבוע האחרון גם ירי של מחבל שמנצל את המהומה ועשרות המתפרעים בניסיון לבצע ירי מדויק ולפגוע בלוחמים. 

בעקבות חשש מהסלמה ביטחונית ביום כיפור: סגר יוטל על איו"ש; יסגרו המעברים ברצועת עזה
הרמטכ"ל: "צה"ל מוכן כתמיד גם לעימות צבאי רב־זירתי"

לאחר הפרות הסדר, בסוף השבוע גם התחדשו בלוני התבערה והשריפות בעוטף עזה. אם למישהו עוד היה ספק האם חמאס עומד מאחורי חידוש ההתפרעויות על הגדר - חידוש הפרחת הבלונים והשריפות ממחיש עוד יותר כי אם חמאס היה מעוניין כל זה לא היה קורה וכהוכחה נוספת כך גם המניעה עד השלב הזה גם מארגוני טרור אחרים מלבצע ירי רקטות לעבר ישראל. 

לפחות כרגע נראה שחמאס ינסה לתחם את גובה הלהבות של ההסלמה הביטחונית מבלי להיגרר לעימות צבאי, ולכן כמו בעבר מנסה למשוך את תשומת הלב של מצוקת עזה מבלי לעבור לשלב הבא של חידוש ירי הרקטות מהרצועה. 

ישראל בתגובה בשלב הזה נמצאת גם היא במדרגת תגובה נמוכה: מפסיקה את מה שהיא חייבת לספק לעזה וזה האישור של אלפי פועלים לצאת לעבודה לישראל, ומחדשת גם את התקיפות ברצועה, אך מכוונת את התקיפות לעמדות לא מאוישות של חמאס.

בישראל מסבירים כי השינוי במציאות הביטחונית וההסלמה ההדרגתית ברצועת עזה נגרמים בשל שיקולים ולחצים פנימיים על חמאס בתוך הרצועה. בחמאס מתנהל מאבק פוליטי על הנהגת הארגון, בין יחיא סינוואר שאחראי גם על רווחת תושבי הרצועה, לבין סלאח אל עארורי ממקום מושבו בלבנון, שמביא עמדה ניצית יותר וצובר פופולאריות בחמאס. ללא שיש לו אחריות הוא גם חופשי לתקוף את הנהגת חמאס בעזה על כך שהם אינם לוקחים חלק פעיל במאבק הפלסטיני. 

בנוסף כמו תמיד ההסלמה היא תוצר של הסוגייה הכלכלית, ואת המשא ומתן עם קטאר חמאס מנהל באופן שגרתי בשחרור שסתומי הלחץ הפנימיים כלפי ישראל לאורך הגבול, עד עכשיו ללא כל הישג ואף להפך. מאז ראש השנה לא נכנסו אלפי הפועלים לעבודה בישראל נתון שמשפיע באופן מידיי על הכלכלה הכושלת ברצועת עזה.

ישראל אינה מעוניינת בשום דרך בהחרפת המצב הביטחוני בדרום, השקט של החודשים אחרונים בזירה זו היה נוח מאוד עבור ישראל וצה״ל, במיוחד כאשר הזירה הפלסטינית ביהודה שומרון בוערת. גם בחמאס סבורים שישראל לא מעוניינת להגיע למצב של עימות צבאי אלא להסתפק באיתותים בלבד בשלב הזה על מנת לקבל את מבוקשו בהטבות כלכליות ברצועה. 

כל זה אולי נכון אבל בשבועיים האחרונים שעון ההסלמה המוכר ברצועת עזה ככזה שחוזר על עצמו פעם אחר פעם זז קליק אחד ימינה, לא מדובר עדיין בתזוזות גדולות אומנם, אבל ניסיון העבר מוכיח כמעט בכל המקרים כי כאשר מתחדשת מגמת ההסלמה, גם אם היא מתרחשת באופן איטי ומדורג שאינו כולל בשלב הראשון ירי רקטות, מעטים מאוד המקרים שהמגמה הזו נעצרת וחוזרת לאחור. 

סביר יותר כי תמשך ותסלים עוד יותר בשבועות הקרובים, כך שבצה״ל נדרשים להיות ערוכים גם להסלמה משמעותית יותר מול חמאס כבר בתקופה הקרובה שגם אם שני הצדדים אינם מעוניינים בה עשויה להיות על הפרק נוכח ההתפתחויות האחרונות לאורך הגבול.