המתיחות הביטחוניתבתום הערכת מצב שקיים שר הביטחון עם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וראש אגף המבצעים, הוחלט היום (ראשון) על תגבור של גדוד במרחב אוגדת עזה. זאת, בצל ההתפרעויות המתמשכות בגדר הגבול של הרצועה, והמשך הפרחת הבלונים לעבר שטח ישראל.

הערכת המצב התקיימה לאחר שבימים האחרונים התגברו העימותים בגבול עזה. במהלך השבוע תקף צה"ל פעמיים, באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק, עמדות צבאיות של ארגן הטרור החמאס. אחת העמדות שהותקפה אמש, הייתה סמוכה למוקד בו התקיימה הפרת סדר אלימה, ואף בוצע ממנה ירי לעבר כוח צה"ל ששהה בסמוך למקום. כאמור, אמש, ביום השמיני ברציפות, כ-150 עזתים התפרעו בשני מוקדים בסמוך לגדר הגבול ברצועת עזה - קרני ורפיח. במהלך הפרות המתפרעים הציתו צמיגים והשליכו מטענים.

עזתים מפריחים בלוני תבערה לכיוון ישראל (צילום: AFP via Getty Images)
עזתים מפריחים בלוני תבערה לכיוון ישראל (צילום: AFP via Getty Images)

במקביל, כלי תקשורת פלסטינים דיווחו הבוקר כי חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית סיכמו על "הגברת ההסלמה הביטחונית". ההחלטה המשותפת התקבלה לאחר הפגישה שהתקיימה אמש בביירות, בהשתתפותם של בכיר חמאס, סאלח אל-עארורי, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה וג'מיל מזהר, סגן מזכ"ל החזית העממית.

 ארגוני הטרור הדגישו את "חשיבות ההסלמה של ההתנגדות מול ישראל", והסכימו לחזק את כל צורות התיאום ביניהם, ו"להמשיך את אחדות הזירות עם כל לוחמי ההתנגדות". במקביל, הארגונים גם הכריזו כי עליית יהודים להר הבית היא "הכרזת מלחמה", שיש להתעמת איתה ולהתנגד לה בכל כוח, וקראו לציבור הפלסטיני להגיע להר הבית ולהתעמת עם הציבור היהודי.

שריפה שפרצה בעוטף בעקבות בלוני תבערה (צילום: עובדי ויערני קק''ל)
שריפה שפרצה בעוטף בעקבות בלוני תבערה (צילום: עובדי ויערני קק''ל)

גם בגזרת יהודה ושומרון נרשמת הסלמה, כשבשעות האחרונות אירוע שלושה אירועי ירי שונים, כששניים כוונו כלפי כוחות צה"ל, והשלישי בוצע לעבר היישוב חיננית שבשומרון. מוקדם יותר התקבל דיווח על מחבלים שירו לעבר עמדה צבאית בסמוך לכפר שוויכה שבמרחב חטיבת מנשה. לאחר מכן, התקבל דיווח נוסף על ירי לעבר כוח צה״ל שהיה בסיור בסמוך לבור מים ליד היישוב אבני חפץ שבגזרת החטיבה. בשני המקרים אין נפגעים ולא נגרם נזק. לאחר סריקות, בשני המקרים אותרו תרמילים. כמו כן, בוצע פיגוע ירי בוצע לפני זמן קצר, לעבר היישוב חיננית שבמרחב החטיבה. אין נפגעים, נגרם נזק לבית ביישוב.

בתוך כך, בתום מאמץ מודיעיני וחקירתי, צה"ל ושב"כ עצרו הלילה (בין שבת לראשון) באוניברסיטת ביר זית שמונה מבוקשים שתכננו לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי. צה״ל ושב״כ ניהלו בחודשים האחרונים מאמץ מודיעיני וחקירתי, על מנת לסכל פעילות של חוליות טרור המורכבות מסטודנטים בתאי החמאס, "הכתלה איסלאמיה", שפועלים באוניברסיטאות באיו"ש.

בחקירת השב״כ עלה כי אותם פעילים גויסו על ידי פעילי חמאס מרצועת עזה וקיבלו לידיהם נשק ותחמושת למימוש פיגועי טרור כנגד יעדים ישראלים. במהלך הפעילות איתרו הכוחות חומרי הסתה, בהם דגלי חמאס, ואמצעים טכנולוגיים. כמו כן, עצרו הכוחות ארבעה מבוקשים נוספים בכפר חירבת כרמה. המבוקשים שנעצרו והאמצעים שהוחרמו הועברו להמשך חקירת שב״כ, אין נפגעים לכוחותינו