כשלושה שבועות לאחר שהודיע אלוף הפיקוד יהודה פוקס כי בכוונתו להוציא צו הגבלה מנהלי כנגד אלישע ירד, שיגר אתמול אלוף הפיקוד לירד צו הגבלה שאוסר עליו ליצור קשר עם הרב מנחם בן שחר - רב מוכר בשומרון, לצד שורת פעילים נוספים. 

אלישע ירד שובר שתיקה: "לשיטת החוקרים, אם אתה יהודי - עליך להישחט בשקט"

במהלך השנה וחצי האחרונות עמד הרב בן שחר שנחשב לדמות מוכרת ומוערכת בגזרת השומרון בראש מטה המאבק כנגד הטרור, הוביל שורת הפגנות מחאה בצמתים ומתח ביקורת נוקבת על התנהלותם לדבריו של אלוף הפיקוד ומערכת הביטחון. צד פעילותו בגבעות שימש ירד כדובר המחאה ומטה המאבק שנפתח, ודאג בין היתר לפרסום המחאות בכלי התקשורת השונים.

בנוסף לאיסור יצירת הקשר, מרחיק הצו את ירד משטחי יהודה ושומרון למשך כשישה חודשים, ביניהם ביתו ברמת מגרון בו הוא מתגורר יחד עם משפחתו. הרב בן שחר תקף בחריפות את אלוף הפיקוד: "נדהמתי הבוקר לגלות כי באופן בלתי נתפס החליטו אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס והמחלקה היהודית בשב"כ לשבור שיאים חדשים של התנכלות להתיישבות, ולנסות למגר באמצעים דיקטטוריים וחסרי תקדים את המחאה שאנו מובילים כנגד אוזלת ידה של מערכת הביטחון".

"זהו ניסיון מובהק של סתימת פיות שמזכירה התנהלות של משטרים אפלים.  מדובר במחאה לגיטימית ורחבה של תושבים נורמטיבים שבסך הכל יוצאים לזעוק ברחובות על חייהם שהופקרו. אך במקום להטות אוזן לזעקתם ולצאת למאבק נחוש בטרור - פועלים אלוף הפיקוד ושב"כ בנסיון נואש להשתיק את הביקורת בכוחניות, כדי לחפות על כישלונם אל מול הטרור. אני קורא מכאן לכל תושבי יהודה ושומרון לא להרפות לרגע, ומצהיר בצורה מפורשת: אנו נמשיך את המאבק בכל הכוח ושום ניסיונות השתקה אלימים ובריונים לא ירתיעו אותנו מלהיאבק על בטחוננו", טען. 

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס  (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס (צילום: דובר צה''ל)

מוקדם יותר תקף ירד בחריפות את מתן הצו וכינה זאת "מסע נקמה". לדבריו, "הנקמנות של המחלקה היהודית בשב"כ ואלוף פיקוד המרכז על קריסת התיק שהמציאו וניפחו - שוברת שיאים חדשים. אחרי שספגו ביקורת חריפה ביותר בכל בתי המשפט שפסקו כי אין שום ממש בהאשמות כנגדי, החליטו בפיקוד המרכז ובשב"כ לפתוח במסע נקמה".

עוד טען כי "הצו הזה - כמו גם המעצר השערורייתי על אירוע של הגנה עצמית מובהקת בסכנת חיים והתדרוכים הנבזיים מצד פיקוד המרכז והשב"כ שבאו בעקבותיו, הינם חלק מניסיון דרקוני למנוע את הפעילות הלגיטימית שלי למען ההתיישבות באמצעים דיקטטוריים. בכל השנים האחרונות אני פועל יום ולילה בפיתוח ההתיישבות היהודית בחבל בנימין והקמת נקודות התיישבות חדשות שישמרו על אדמות באזור. לצד זאת, אני פועל גם במישור הציבורי וחושף לידיעת הציבור את דורסנותה של מערכת אכיפת החוק כנגד ציבור המתיישבים, וכן נאבק כנגד אוזלת ידה של מערכת הביטחון אל מול הטרור הערבי".

"אפשר לשער שאי אלו גורמים במערכת הביטחון לא שבעו נחת מהדבר, אך כידוע אנו חיים במדינה דמוקרטית - בה גם פעילות חוקית ולגיטימית שאינה לרוחם של קציני הצבא, מותרת לחלוטין. מי שהחליטו על הוצאת הצו הדרקוני חשבו שבכך יביאו להפסקת הפעילות שלי בהתיישבות ובתקשורת, אך צר לי לבשר להם: זה לא יקרה. ככל שתנסו לשבור אותנו יותר ולהילחם בנו באמצעים דורסניים יותר, כך רק נמשיך את פעילותנו ביתר שאת, ושום צו או התנכלות כזאת או אחרת לא תשבור אותנו", מסר ירד.

מארגון חוננו המייצג את ירד נמסר: "צווי ההגבלה המנהליים כנגד פעילים בהתיישבות הם שערורייה תמיד ובמקרה הזה כפליים. ההתנהלות הלוחמנית והמוטרפת של רשויות המדינה נגד אלישע ירד במהלך החקירה הפלילית נגדו ממשיכים כעת ברדיפה מרושעת של צו הגבלה מינהלי דרקוני - כאומרים, בית המשפט עובד מול ראיות. הוא אינו מתאים לנו. נמשיך ונעמוד לימינו של אלישע ירד ושל כל מי שחווה את הרדיפות הללו ונמצה את כלל ההליכים המשפטיים העומדים לרשותנו על מנת להוציא את הצדק הפשוט והבהיר הזה לאור".

לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ח"כ לימור סון הר-מלך הגיבה ומסרה: "צו ההגבלה המנהלי שהוציא הבוקר אלוף פיקוד המרכז כנגד אלישע ירד ששימש בחודשים האחרונים כדובר המחאה כנגד הטרור ביו"ש, הינו שיא חדש ברדיפה שמנהל האלוף כנגד המתיישבים. בניסיון נואש לחפות על כשליו ורפיסותו כנגד הטרור הערבי, מנסה האלוף להשתיק את מחאת התושבים באמצעים דיקטטוריים ובאופן שרירותי ובלתי נתפס מונע מפעילי המחאה ליצור קשר אחד עם השני ולהמשיך בפעילותם".

"השתקת מחאה באמצעים דרקוניים הינה כלי השייך למשטרים דיקטטוריים אפלים, ואין לו מקום במדינה דמוקרטית - בטח ובטח תחת ממשלת ימין. אני קוראת לחברי בקואליציה ובפרט לשר הביטחון גלנט לפעול באופן מיידי לביטול הצו המנהלי, ולוודא שתופעות מעין אלו יחלפו מן העולם לבלי שוב", ציינה.