מבצע חרבות ברזל: פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, אמר בשיחה ל'מעריב' שאירע בישראל "כשל מודיעיני גדול ואחריו כשל מבצעי" ביממה האחרונה. "ישנן עוד הרבה מאוד שאלות שצריכות להישאל", המשיך. "קורה פה משהו  שדומה ל-73׳ לא בתפיסת המחדל - אלא בעמידה של ישראל, יכולותיה והאופן שבו רואים כמה היא מנוצחת או לא".

גדלו הסיכויים לממשלת חירום לאומית? המגעים בין האופוזיציה לנתניהו
"נרצח בגרזן לעיני ילדיו": העדויות המחרידות מיישובי עוטף עזה

"מבחינת ישראל יש משבר אמיתי - והצלחה פנומנלית של החמאס, שלא האמין אפילו בעצמו שיצליח כל כך ביום אחד לפגוע בתושבים. אנחנו כאן בצומת דרכים, ולעניות דעתי, גישת ההכלה שישראל התנהלה דרכה במשך שנים - פיטמה את החמאס בדברים שקשורים לכסף וזה הגיע למיצוי. ההתקפה הברברית של אתמול הוכיחה שהחמאס זה לא אויב שכדאי לגור לידו, בטח שלא פרטנר, ומישהו צריך להחליף את השלטון שלו בעזה. במקום לרצות ולפייס את החמאס - ישראל חייבת לייצר בעזה מציאות אחרת", הוסיף.

מבצע חרבות ברזל, תוצאות אחת הקרבות. קרדיט: ארנולד נטייב (צילום :ארנולד נטייב)

לאחר מכן אמר: "ישנם מספרים מטורפים של בני ערובה שצריך לעשות הפרדה בין חיילים וחיילות - ובין אזרחים. הארגון הוא של בני בליעל וישראל להמשיך במלחמה כנגד החמאס בעזה כאילו אין שבויים - אך לעבוד בשביל השבויים בעזה. יש לישראל את היכולות לתקוף אותם כהוגן. זה יהיה קשה, תהיה התייחסות בינלאומית מהעולם תוך כדי איום מרחף של חיזבאללה - אבל חייב לשנות כיוון. אנחנו רואים כאן את קצה הזרוע של התמנון האיראני - שהוא חלק מסיפור גדול הרבה יותר".

"מתקיים כאן מאבק על נפשו של המזרח התיכון", הבהיר. "יש הרבה מדינות שהיו רוצות לראות אותנו יורדים לשוליים ולא נכנסים לדרך המלך. מה שהוכח אתמול הוא שכשאתה מאכיל ומגדל מפלצת - היא קמה להורגך בצורה הברברית ביותר. זה צריך להיות לקח שישראל תלמד ממנו. אנחנו יוצאים לדרך קשה ולא מוכרת בישראל. החמאס בשנים האחרונות עבר שינוי והתאים את עצמו למודל של חיזבאללה - עם תפיסות לחימה חדשות, לוגיסטיקה ואמצעי לחימה משוכללים יותר. הארגון הצליח לבנות את עזה כמדינת טרור שלו".

"האירוע שאנו רואים עכשיו תוכנן בקפידה. התפיסה שהייתה רווחת עד היום ש'החמאס לא מעוניין כרגע בהסלמה' - היא לא בכיוון בכלל", הדגיש. "היום יודעים שיש לישראל בעיה לקרוא את הראש של ארגונים האלה כתוצאה מפערי תרבות. איך אפשר לנהל אורח חיים שגרתי עם שכן שאומר בריש גלי שמטרתו להשמיד אותך, ושאין קיום למדינה הריבונית שלנו. אם אני נותן לארגון משאבים - מעברים, פועלים, מים, כסף והופך אותם לבעיה שלי - אני מפסיד פעמיים".

"זה מוכיח את הנאיביות הגדולה של ישראל שתצטרך לשנות את הכיוון", המשיך. "מה שלא יהיה - צריך לגרוס את יכולותיו של חמאס והמאמץ יהיה סיזיפי. התקבעה ההנחה שחמאס לא מעוניין בפתיחת במלחמה או מערכה, ושאם נתנו לו כסף קטרי הוא נרגע - וזו הטעיה מוצלחת מבחינתם. ידובר רבות על מה שקרה אתמול. היה פה פיאסקו אחד גדול. הם ניסו לכבוש יישובים ישראלים. אנחנו במצב קשה מאוד - אבל יש לישראל תשובות".

"במובן הזה זה מחדל", אמר בסיום השיחה. "יש שעת מבחן גדולה עבורנו, אתגרים גדולים אבל אני מאמין שיש לישראל את היכולות את המומחיות להתמודד עם זה. אני גם מקווה ומאמין שישראל תתלכד ותהיה כגוף אחד מאחורי הצבא״.