"המחדל הפעם הוא הרבה יותר חמור מיום כיפור, כי לא האמנו שתהיה קריסה של המודיעין. איך יכול להיות שבמשך שנה חמאס מכינים מבצע, אלפי אנשים בכוחות שלהם יודעים, ורק אנחנו לא?״ – כך אומר האלוף במיל. יצחק בריק, בראיון מיוחד ל״מעריב״ שיפורסם במלואו ביום שישי.

היום החמישי למלחמה: אזעקות הופעלו בכל צפון הארץ, חמאס לקח אחריות על הירי לחיפה
בריק: "זה שהמודיעין לא קלט שחמאס מתכנן מבצע - הפתעת חיי"

״השב"כ שלנו יודע למצוא חלון שמאחוריו מתכופף מג"ד, הוא לא ראה את התהליך?״, אומר בריק, שהתריע בשנים האחרונות שוב ושוב על אי-מוכנות של צה״ל למלחמה והשבוע נתפס בעיני רבים כמי שצדק והתריע בשער. ״איפה היה אמ"ן? איך ייתכן שבוקר אחד מפתיעים אותנו בצורה כל כך טראגית. איך חיל האוויר לא פועל בתוך שעה. זו תקלה מודיעינית ומבצעית חמורה מאין כמוה, ותולדה של צבא שגדל לתוך עצמו ביהירות, בזחיחות ושחיתות. זו פשלה כל כך נוראית שאי אפשר להסביר אותה, אבל היא מלמדת על זילות וחוסר מוכנות מבצעית״. 

מה אפשר לעשות עכשיו?
"במלחמה בתוך עזה יש בעיות כבדות. מי שדורש לכבוש את עזה לא מבין שיש שם בתים ממולכדים, ים של פצצות ונ"ט ומטעני צד, הרוגים ופצועים לכוחותינו כאשר ארבעים אלף המחבלים בורחים לתוך המנהרות. ונניח שנכבוש אותם, מה נעשה שם? הרי כל לילה יפרצו לנו לטנקים ויזנבו בנו. לכן מי שתובע את כיבוש עזה לא מבין על מה הוא מדבר".

אז מה אתה מציע?
"לחימה כירורגית. להגיע מהים, לפצל בין כוחות. להפעיל כוחות בנקודות התורפה שלהם. ליצור מהומה, למנוע חשמל, מזון, מים, שהם ירגישו שמישהו מקיף אותם מכל הקצוות, בלי לכבוש את עזה אבל עם מכות בנקודות התורפה ביבשה, עד שהאוכלוסייה תזעק לעזרה״.

הביקורת של בריק כלפי ההנהגה המדינית והצבאית של השנים האחרונות חריפה. ״התפיסה של נתניהו הייתה שהאיום המרכזי זה הגרעין האיראני. יומם ולילה הוא עסק רק בזה ולא הבין שמלחמות לא מנצחים עם אווירונים אלא בשיתוף פעולה בין היבשה לאוויר. חמור יותר, הקבוצה הקיצונית שמכהנת היום בממשלה מתעסקת עם יהודה ושומרון ושולחת לקבר יוסף שמירה של יחידות שחסרות בעזה. איך אפשר לשרוד ככה כשאף אחד לא חושב קדימה".

"הרמטכ"לים נרדמים בשמירה ולא מתכוננים לבאות. הם מקטינים את הצבא כי הם אומרים שיש לנו שלום עם מצרים ועם ירדן, ובואו נקצץ את צה"ל ונהפוך אותו לדק, קטן, קטלני וטכנולוגי. מקצצים דרסטית בטנקים, בחי"ר, בארטילריה, כי לא צריך והשלום ישנו. הם חווים את ההתעצמות מסביב ולא סופרים אותה כי מי יעז להילחם נגדנו. רק לאחרונה בני גנץ והרצי הלוי מקשיבים".

״צמח פה דור יהיר, מזלזל, שמסתכל על אנשי הצבא הבוגרים יותר ואומר, מה הוא מקשקש. אבל הדור הישן ידע לתכנן מלחמה והדור הצעיר נמלט מעשייה וחושב שהכל טוב עד שקרה מה שקרה כדי להבין שמוטב לפחד ולעשות ולא להיכנס לזחיחות. למה הפכתי פתאום לגיבור? כי הבינו שמה שהתרעתי עליו נכון. כל כך חבל שהיינו צריכים להגיע למצב הזה כדי להבין שאני צודק".

הריאיון המלא יפורסם במוסף מעריב