מבצע חרבות ברזל: מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, שוחח הבוקר (חמישי) עם "מעריב" ועדכן במוכנות הכוח הצבאי באשר להמשך המלחמה. עוד ציין בדבריו כי במהלך מתקפת הפתע, הבין כי ברשויות רבות קיים שבר גדול באמון בכוחות הביטחון.

היום השישי למלחמה: מטח לעבר השרון והשומרון; צה"ל תקף מטרות רבות בעזה
בצה"ל מודים לראשונה: "שעות לפני המתקפה היו סימנים, אך לא בעוצמה שהייתה" 

"צה"ל ממוקד בהגנה והרג המחבלים עם מוכנות לתמרון. פיקוד העורף ממוקד במוכנות מול הרשויות המקומיות", ציין האלוף מילוא. "יצא לי לעבור דרך כל ראשי הרשויות והקב"טים של העוטף. מצאתי הלם ושבר מאוד גדול באמון שלהם בנו. מצד שני, מצאתי התעשתות מאוד גדולה והבנה של ראשי הרשויות שחייבים רגע לעמוד ולסייע לתושבים שלהם. ברגע שהצלחנו להגיע לשם, מצאתי אותם במפגשים. הם דואגים לתושבים שלהם ומסתכלים קדימה".

פגיעה ישירה ברכבים באשקלון (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"כל יום נפגשנו עם כל ראשי הרשויות בדרום ובעוטף", הוסיף. "הפגישות היו מאוד קשות, בייחוד עם יוסי בשער הנגב, שהסגן שלו נהרג. חייב לציין את כיתות הכוננות שנלחמו שם בגבורה. אין ספק שמהמפגשים האלה עולות שאלות קשות ואמון שנשבר שייקח זמן להחזיר אותו. אנחנו עכשיו מסתכלים קדימה, על ניצחון של המערכה הזאת".

הוא הבהיר כי "בפיקוד העורף, מהרגע הראשון הבנו שאנחנו במלחמה. חמאס מבין שהוא נכנס למלחמה ארוכה של שבועות, וראינו מכת פתיחה מאוד כבדה. היום זה מטח או שניים למרכז, במטרה לנהל את האש שלהם. אנחנו פועלים בדרום, אבל כל הזמן העיניים לחזית הצפון. גם המדיניות וגם במוכנות שלנו. ברור לנו מה המשמעות של חזית צפונית, ואנחנו מוכנים לזה. אנחנו גם במשק החלב ומנסים לפעול כדי לטפל ברפתות".

"מה שקרה בעוטף עזה הביא בכל הארץ לאובדן הביטחון האישי", ציין האלוף מילוא. "התפקיד שלנו להחזיר את תחושת הביטחון. גדודי החילוץ שלנו שנמצאים בעיקר בחילוץ וציידנו את כל הלוחמים שלנו בנשקים. אנחנו מוכנים עכשיו בפריסה רחבה להצלת חיים".

חיילי צה''ל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
חיילי צה''ל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בהמשך, התייחס למה שנראה אתמול כמתקפת סייבר, במהלכה הופצה מפיקוד העורף הודעה כלל ארצית להיכנס למרחבים המוגנים: "זה לא היה אירוע סייבר אלא טעות אנוש. הייתה לנו טעות נוספת עם הנושא של הצטיידות האזרחים. זו הייתה שגיאה של אחת הקצינות שלנו שהוציאה סרטון של הנחיות להיערכות בעורף. ברורות לי הבעיות של אמון הציבור, אבל תוך כדי המלחמה אנחנו עושים הכל כדי לשקם את האמון הזה משום שזה מציל חיים. חשוב מאוד שאנחנו נחזק את האמון מול הציבור בכל מה שקשור להנחיות פיקוד העורף", ציין. 

"הטעות הייתה שבלחיצת כפתור אנחנו יודעים להפעיל התראה בכל הארץ. אנחנו בניהול שלנו מבינים שזה מציל חיים ואין לנו הרבה זמן. חלק מאוד גדול בפיקוד עסוק בכשירות המערכת. הייתה לנו טעות בהבנה. ההוראה הייתה להוציא את התושבים מהמרחבים המוגנים ואחד המפקדים הבין הפוך שיש להכניס את כל הארץ למרחב מוגן. זה יצא באפליקציה ולא בצופרים, אבל בתוך שתי דקות ואנשים קיבלו הודעה לצאת מהמרחבים המוגנים", הסביר.

עוד ציין מפקד הכוח כי "הרקטות שנורו על שלומי שוגרו על ידי פעילי חמאס באישור חיזבאללה. אחרי "שומר חומות" הקמנו מפקדה על שלושה גדודים שהתפקיד שלהם זה להגן על הצירים שיאפשרו לנו לנוע עליהם. אנחנו חייבים לשמור על הצירים האלה פנויים".

הוא התייחס לפצועים ואמר כי "פינינו את החולים עם הצרכים המיוחדים למוסדות שקלטו אותם בעורף. כ-50% מהתושבים בקו עימות בצפון פונו למשפחות וקרובים. ברגע שנידרש, יש לנו תוכנית מוכנה שאנחנו יודעים בדיוק לאן לפנות אותם".

לבסוף, הוסיף: "אנחנו הולכים ללחימה ארוכה. אנחנו מחזקים את החוסן, אנחנו מחזקים את הרשויות, אנחנו מסתכלים על הלימודים ונותנים פתרונות לבתי הספר. אבל חשוב להבין שאנחנו הולכים לאירוע ארוך. אנחנו הולכים למלחמה שבסופה אין חמאס. אנחנו הולכים למלחמה שבסיומה המצב בדרום יהיה שונה לגמרי".