לראשונה מאז החלה המלחמה, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, אמר היום (חמישי)  כי "צה״ל תחת פיקודי מבין את גודל השעה ואת גודל המשימה המוטלת על כתפינו. צה״ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה. אנחנו נלמד, נתחקר אבל עכשיו זו עת למלחמה".

 נמשך הירי בצפון ובדרום, הרמטכ"ל: "לא נעצור כאן" | היום השישי למלחמה - עדכונים שוטפים 
גם המשטר באיראן הופתע: כך סינוואר ודף תכננו את הטבח בעוטף עזה

עפר שלח, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר חבר ועדת חוץ וביטחון, התייחס לדברים בתוכניתם של אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM ואמר כי "בסוף כשהאירוע ייגמר נעשה עם עצמנו חשבון נפש כי לא שיערנו שזה יכול לקרות. וכי אולי במקומות שהיינו בהם היינו צריכים לעשות יותר כדי שזה לא יקרה. אבל זה כמובן סיפור קטן, אני אומר אותו כדי להבין את גודל השבר שאיתו אנו מתחילים את המלחמה הזו".

"אנחנו זוכרים את רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים אומר בביום השלישי או הרביעי המלחמה – 'אנחנו נשבור להם את העצמות', אני לא זוכר אם קבלנו מזה איזו תחושה של ביטחון, אבל ההבדל העצום הוא בהיבט ובעבודה שהוא פרוש לפנינו במלוא זוועתו בכל המובנים של זוועה, לכן אין לרמטכ"ל כמעט משהו אחר להגיד", הוסיף.

"להרצי היה את היום הכיפורים, לדדו לא היה משהו דומה", ציין רוני בר-און. "אני חושב שלאף רמטכ"ל לא היה משהו דומה. אני קצת מכיר אותו (הרצי הלוי, הרמטכ"ל) הוא איש קר רוח, אני מאוד מקווה שיש לו את היכולת להתנתק מזה בניהוג המלחמה עצמה, זה קריטי עכשיו. ובאשר לדרג המדיני זה לא הזמן לדבר על זה", אמר שלח והוסיף כי "ישראל לא תהיה אותו דבר בכל כך הרבה מובנים, ובעיני זה הרבה מעבר לאישי. אני מזכיר לכם את מה שאתם לא צריכים לזכור, בתחילת פברואר 74' המילואימניקים התחילו לחזור הביתה, אחרי חודשיים גולדה מאיר לא הייתה ראשת ממשלה ותוך שנתיים וחצי היה המהפך הפוליטי. וזה באירוע שבפתע שבסופו של דבר הכשל היה מחדל, אבל המערכת עמדה. פה כשהמערכת קרסה - ההשלכות של זה כמעט על כל דבר בחיים הישראליים כולל במערכת הפוליטית, אנחנו לא יודעים לחזות אותם. אבל מי שחושב שיגלגלו את האחריות לאיזשהו מקום, לדעתי זה מופרך".

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

על הטענות כי היה המודיעין לפני האירוע טען כי "גם הדיון האינסופי סביב השאלה של האזהרה המצרית, שכמובן מועצם על ידי השאלה אם היא הגיעה לנתניהו, הוא עדיין כמו אותם אנשים שעדיין מחפשים את ידיעת הזהב החסרה שהייתה אומרת לנו שהייתה מתחילה מלחמת יום כיפור, זה לא הסיפור פה. רצועת עזה הייתה אחד האזורים המכוסים למטר מרובע מודיעינית הכי הרבה בעולם. זה שיצא מתוכה מבצע בסדר גודל כזה ולא ידענו, זה פשוט בלתי נתפס". 

"זה מבצע שלא תוכנן משישי בבוקר לשבת. זה מבצע שהוצא לפועל בדיוק של אנשים שלא רק התאמננו עליו בגלוי ומספר שותפי הסוד שלו היה גדול. אני רוצה להתעסק עם הקונספציה היותר חמורה בעיני, ממשלות ישראל וזה לפחות מ- 2017 אם לא מ- 2009, הייתה להם קונספציה מאוד ברורה של חיזוק החמאס  כדי לקנות שקט, בוודאי במקרה של בנימין נתניהו, והוא גם אמר את זה פעם 'מי שלא רוצה ממשלה פלסטינית צריך לתמוך בהעברת הכספים בין קטאר לחמאס', שתי הקונספציות האלה של ההכלה והשקט בשל טיפוח החמאס כדי להחליש את הרשות הפלסטינית, הן לא קשורות למחדל. זה לא אומר שהשב"כ ואמן לא היו צריכים להביא את ההתרעה, זה עדיין בלתי נתפס שברמה של האסון המודיעיני שדבר כזה קורה ואנו לא ידועים, ואת זה כמובן יהיה צורך עמוק מאוד לחקור אחרי המלחמה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: עינב אורגד, 103FM