האלוף (במיל') גדי שמני, מפקד אוגדת עזה לשעבר, התראיין בתכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103FM ושוחח עימם על הכישלון הצבאי של צה"ל אל מול מתקפת הפתע של החמאס במלחמה הנוכחית, מיטוט יכולותיו הצבאיות של הארגון והצעדים האופרטיביים הנדרשים לכך ואף התייחס אל שיתוף הפעולה הצבאי עם בת בריתנו הקרובה ביותר, ארה"ב.

חלק מהמערכה הכוללת: הנחת העבודה שעל צה"ל לאמץ בגבול הצפוני

לדבריו: "אין ספק שהמלחמה הזו נפתחה עם כישלון לא פשוט לצבא, של הדרג המדיני שהוביל אותנו לכל הכישלון הזה במשך שנה שלמה החליש את צה"ל, את ההרתעה של המדינה. עכשיו אי אפשר להתעסק בזה, צריך להתאחד מאחורי צה"ל וכוחות הביטחון. חטפנו מכה קשה ומחזירים מכה קשה. בסוף יהיה פה ניצחון, הוא יעלה במחיר לא פשוט, יכול להיות שיתפתחו זירות נוספות אבל חייבים לעשות את הדבר הזה, צריך שתהיה אסטרטגיה הרבה יותר ארוכת טווח. הממשלה ממש משותקת".

כשנשאל בנושא חיסול יכולות החמאס טען: "מיטוט יכולותיו הצבאיות של חמאס זה רק השלב הראשון באסטרטגיה. כדי להשלים את מה שקוראים לו ניצחון זה להשלים אסטרטגיה שמשנה מיסודו את המצב בדרום, השלב הבא חייב להיות פירוז עזה באופן מוחלט - אין אפשרות להחזיק נשק, ייצור אמל"ח, אין כלום. בשלב הראשון אין ספק שצה"ל שולט ברצועה, כי לא יהיה שלטון חמאס".

עוד הוסיף: "מי שחושב שניתן לממש משימה כמו שלילת יכולות צבאיות של חמאס בשבועיים או חודש של התקפה קרקעית, פשוט לא מבין איך השטח פועל. המינימום שבמינימום הוא בין שישה לשמונה חודשים להצליח לעקור את היכולות של חמאס מתוך רצועת עזה. התשתיות של חמאס הם קודם כל אנשים שצריך לעצור, צריך להוציא משם את כל מוקדי הידע, הדבר הזה לוקח המון זמן. תראו כמה זמן לקח לנו בחומת מגן, שנתיים וחצי אחרי כל צה"ל פעל ביהודה ושומרון כדי להפסיק את פיגועי ההתאבדות. הכיבוש של עזה זה השלב הראשון".

בהמשך התייחס לשיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב ואמר: אני חושב שיש מעורבות גדולה מאוד של האמריקאים למזלנו, יש נשיא שלא מחכה ופועל פרו אקטיבית. למרות אותם שרים מטופשים בממשלה שאומרים 'מיינד יור און ביזנס'.  אין ספק שהאמריקאים לא שולחים סתם את נושאות המטוסים, כנראה הם רואים מודיעין וגם צה"ל רואה את זה. צריך להתייחס לזה בשיא הרצינות".

לסיום פרש את משנו אודות הצעדים האופרטיביים שנדרשים בעזה: "שלטון אחר בעזה, בשלב הראשון זה יהיה רק צה"ל אבל בשלב הבא צריך לראות מה יקום שם. זו הייתה המדיניות של נתניהו מאז 2009, לחזק את חמאס ולהחליש את הרשות, הוא ראה בחמאס בן ברית. פשוט עצרו אותנו במלחמה נגד חמאס. מאותו שלב הוא החל לטפח את חמאס כבן ברית, כי הוא האמין שהוא יכול לעשות ישות חמאסית בעזה ולספח את יהודה ושומרון. מה שקורה היום זו תוצאה של מדיניות קלוקלת, איוולת של נתניהו. אני מאמין שאנשים יבואו וישימו את המפתחות".

"כולל הרמטכ"ל?" נשאל. "אני חושב שכן", השיב.


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm