368 כיתות כוננות נוספות הוקמו במרחב הכפרי והעירוני ברחבי הארץ מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהוביל את המהלך ואף מינה עבורו את ניצב בדימוס שמעון לוי כפרויקטור מיוחד, מצפה להגיע עד למעלה מ–500 כיתות כוננות ברחבי הארץ תוך העמדה של עשרות אלפי כלי נשק חדשים לטובת המשימה שיופקדו ברשות המתנדבים.

התחממות בגבול הצפוני: "איראן וחיזבאללה מנסים להשפיע על המערכה"
כיתות הכוננות בצפון נערכות: "מעבירים לצבא את המידע בזמן אמת"
 
"יש לנו משטרה עוצמתית שהוכיחה את עצמה בקו האש, אולם התפיסה שלי שאזרחים חייבים להחזיק בנשק ולהתחמש כדי להגן על החיים שלהם - במיוחד באירועים שכאלה" אמר השר בן גביר בשיחה עם מעריב. 

נציין כי אמש נחנכו כיתות הכוננות בעכו ובבני ברק, זאת אחרי שבראשית השבוע הוקמה כיתת כוננות בעיר החרדית אלעד. אתמול גם חולקו 4,000 נשקים שנרכשו ממפעל ישראלי וזאת כדי להנגיש את הנשקים לחלוקה מיידית. במקביל, הוזמנו 15,000 כלי נשק נוספים שיחולקו בימים הקרובים.

למעריב נודע כי אחרי שהוקמו מאות כיתות כוננות ביישובי הספר ובכפרים שבקו התפר ובקו הגבול, הוגשו בקשות מערים ויישובים במרכז הארץ, בירושלים ובסביבותיה. בשלב הזה נוצר צבר בקשות במטרה למצות את המקסימום האפשרי להקמת כיתות כוננות בכל רחבי הארץ, בהן פתח תקווה, שבה התקיימה אמש פגישה של מתנדבים לחירום, רעננה, שגם בה הוגשה בקשה כאמור, רמת השרון, חדרה, תל אביב וירושלים.

בכך תושלם הקמת 566 כיתות כוננות חדשות ביישובי המרחב הכפרי בגבולות ישראל, בקו התפר ובאזורי סיכון נוספים, זאת על פי תפיסה מבצעית שגיבש מפקד משמר הגבול ניצב יצחק בריק. בנוסף, יורחבו כיתות הכוננות של המשטרה גם לכלל המרחב העירוני תוך הרמת 347 כיתות כוננות חדשות, באמצעות 13,200 מתנדבי משטרה שיגויסו ויקבלו נשק ארוך אישי וציוד מגן נלווה.

יש לציין כי מיד עם פרוץ המלחמה שהפתיעה רבים, היו אלו שוטרי משטרת ישראל, מג"ב וכיתות הכוננות בחלק מהמושבים שהותקפו, שפעלו בחזית והיוו גורם תגובה ראשוני תחת מטחי האש, והם שמהווים את סיפורי הגבורה המשמעותיים מאותה יממה של זוועות וחורבה.

מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי התבטא בנושא: "השוטרים ולוחמי מג"ב הגיבורים היו הראשונים להגיב, סיפורי הגבורה מעידים על מיקומה של משטרת ישראל בביטחון הלאומי. הקמת כיתות הכוננות במסגרת תחנות המשטרה ברחבי הארץ תחזק את התחנות במתנדבי המשטרה חמושים השומרים על הבית שיגדילו את סד"כ המגיבים הראשונים ויחזקו את הביטחון במגזר העירוני".

השר בן גביר סיפר כי "בכל מקום שבו אני עובר בדרום הארץ שבו היה נשק, הנזקים הרבה יותר קטנים. הזמנו עוד 15,000 נשקים אבל היד עוד נטויה. הקלנו בכל הקריטריונים ופתחנו לעוד כמה מאות אלפים להגיש למבקשי רישיון נשק. חשוב שציבור הנשים וחרדים חשובים יהיה חמוש. הרעיון הוא לאפשר לאנשים להתחמש ולהגן על החיים שלהם".