לקראת הכניסה של צה"ל לרצועת עזה אומר גורם ביטחוני ישראלי: "אנחנו ערוכים לכך שחיזבאללה ינסה להגביר את עוצמת האש מצפון, ונדע לפעול בהתאם". דובר צה"ל עדכן כי מספר החטופים עומד על 210, וכי מתחילת הלחימה נרצחו ונפלו יותר מ־1,400 חיילים ואזרחים - כשמניין הפצועים עומד על כ־4,200.

בחמאס טענו: "רוצים לשחרר עוד חטופות - ישראל מסרבת לקבלן"
בניגוד לבקשת ישראל: המשאיות שנכנסו לרצועת עזה לא נבדקו

הקבינט הביטחוני המצומצם קיים אתמול הערכת מצב בדרום הארץ על רקע ההכנות לכניסה קרקעית לרצועה. גורמים בכירים המעורים בדיונים הבהירו כי הלחץ לדחות כניסה קרקעית לטובת מאמצי השחרור של החטופים אינו שיקול בהליכי קבלת ההחלטות: "שום קשר. השיקול לדחייה הוא שיקול מבצעי נטו. הכל יהיה משיקולים מבצעיים".

הרמטכ״ל רא"ל הרצי הלוי נאם בפני מפקדי חטיבת גולני ואמר: "אנחנו ניכנס למשימה מבצעית ומקצועית על מנת להשמיד לפעילי החמאס את התשתיות, ונזכור בראשנו את התמונות והמראות של הנופלים משבת שלפני שבועיים. עזה מורכבת וצפופה", המשיך. "האויב מכין בה המון דברים, אבל אנחנו מכינים לו גם. אנחנו מלווים אתכם ואיתכם בתמרון את כל היכולות של צה"ל. תהיו אמיצים עם החשיבה הזאת, תהיו נחושים מאוד, ותנו הרבה מאוד ביטחון לחיילים שלכם".

כוח שריון ישראלי ליד גבול עזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
כוח שריון ישראלי ליד גבול עזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר קיים אתמול תדריך למפקדי הטייסות והיחידות בחיל לקראת השלב הבא של המלחמה והצהיר: "לא הייתי רוצה להתחלף עם שום אויב ולפגוש חטיבה או אוגדה של צבא ההגנה לישראל. עם הנחישות שאני רואה, אני יוצא בתחושה מאוד מחוזקת, ובצירוף של החיל יש פה מכונה שאין לי שום ספק שתעבוד. עד עכשיו פגענו בחמאס באלפי גיחות מהאוויר, אלפי פצצות שפגעו בצורה מדויקת. חמאס לא מתחיל מאפס. עכשיו נבוא עם כל העוצמה פנימה".

בצה״ל עושים הכנות ואישורי תוכניות אחרונים לקראת כניסת הכוחות הקרקעיים ללחימה ברצועה, אבל נערכים כאמור לאפשרות סבירה של הסלמה משמעותית בזירה הצפונית. לדברי הגורם הביטחוני, "מדינת ישראל קיבלה החלטה להרוס ולהשמיד את התשתית של חמאס ברצועת עזה - מסיכול בכירים, דרך השמדת תשתיות צבאיות ועד להרס תשתיות ממשל חמאס. לא נעצור עד שלא נשיג את יעדי המלחמה".

שיחת הרמטכ"ל עם מפקדי חטיבת גולני. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

שר הביטחון יואב גלנט ערך ביום שישי סיור בצפון וקיים הערכת מצב באוגדה 91. שם הוא גם נפגש עם חיילים וקצינים, והכריז: "חיזבאללה החליט להשתתף בלחימה, ומשלם על כך מחיר. עלינו להיערך בדריכות לכל אפשרות - צפויים בפנינו אתגרים גדולים יותר״.

בסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, אשר החל אתמול בבוקר, אומרים במערכת הביטחון: ״ישראל נענתה לבקשת נשיא ארצות הברית שלא לסכל אספקה הומניטרית ממצרים, כל עוד מדובר במזון, מים ותרופות לאוכלוסייה אזרחית שנמצאת בדרום רצועת עזה, ולא תגיע לידי חמאס, נאפשר זאת. כל אספקה אחרת, כולל דלקים או אספקה המוניטרית, שתגיע לחמאס - תסוכל, ואנחנו נפסיק לאפשר את הנגשת הסיוע".

הגורם הביטחוני הוסיף כי "אנו מבינים היטב כי חיזבאללה מבקש לנסות ולמנוע מאיתנו להכריע את חמאס. אז אומנם אנחנו כרגע ממוקדים בהכרעת חמאס, אבל מוכנים היטב גם לצפון. ההערכה היא כי המבצע הקרקעי ייצא לדרך בימים הקרובים".

כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון. ממוקדים בהכרעת חמאס אבל מוכנים היטב גם לצפון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון. ממוקדים בהכרעת חמאס אבל מוכנים היטב גם לצפון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כחלק מהמאמץ המבצעי לפנות את האוכלוסייה העזתית שנמצאת בצפון הרצועה והעיר עזה למרחב ההומניטרי, שנקבע באזור החוף באל־מוואסי מדרום לנחל עזה, מעריכים במתאם פעולות הממשלה בשטחים כי למעלה מ־700 אלף עבר עשו זאת, ועדיין נותרו כ־350 אלף מהם בעיר עזה, כולל העיר העתיקה, ועוד כ־80 אלף במחנה הפליטים שאטי.

גורם ביטחוני אומר בהקשר זה: "אנחנו ממשיכים לזהות מאמץ משמעותי של חמאס למנוע ולשבש את תנועת האוכלוסייה דרומה על מנת להשתמש באזרחים כמגן אנושי בלחימה. את זה הוא מבצע באמצעות מחסומים, שיחות ואיומים".

בסוגיית בתי החולים, התפנו עד מצפון הרצועה שישה בתי חולים בלבד, עשרה בתי חולים טרם התפנו, בהם בית החולים שיפא, שרק בסביבה סמוכה לו התמקמו כ־30 אלף מתושבי עזה. בית החולים שיפא, שהוא בית החולים המרכזי של העיר עזה, נחשד בעבר כמשמש את צמרת הנהגת החמאס לניהול לחימה במרחבים תת־קרקעיים שנמצאים מתחתיו, תוך ניצול החסינות שמעניק לו מבנה בית החולים.

במהלך סוף השבוע המשיכו ההפגזות העזות על רצועת עזה, כשבתגובה שיגרו פעילי חמאס מטחי טילים לעבר ישראל. באחד המקרים פגע טיל בבית בשדרות וגרם לנזק לרכוש, אך לא לנפגעים. טלאל אל־הינדי, מפקד בזרוע הצבאית של חמאס, חוסל בתקיפת ביתו במרכז רצועת עזה. בחאן יונס חוסל פעיל חמאס שניסה לחדור לישראל מרצועת עזה עם אופנוע.

גם גבול הצפון כאמור מתחמם, ורשת אל־ג'זירה דיווחה כי שלושה אנשי חיזבאללה נהרגו ממל"ט ישראלי באזור העיירה הלבנונית שבעא - הסמוכה לגבול עם ישראל. בנוסף, נורה טיל נ"ט לעבר היישוב שתולה, שפגע באתר בנייה במקום. שלושה אנשים נפגעו מהירי, אחד מהם מת מפצעיו מאוחר יותר. ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול כי גלנט וגורמים נוספים תמכו במתקפה מקדימה על חיזבאללה, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הביע התלהבות. על פי הדיווח, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועוזריו ייעצו לישראל להימנע מהרחבת המלחמה ותקיפת חיזבאללה.