מלחמת חרבות ברזל: מרגע כניסתו לתפקיד של האחראי על השבויים והנעדרים תא"ל (מיל') גל הירש, הוא סופג גל של ביקורות בזירה הציבורית, זאת על רקע שחרור שתי החטופות משבי חמאס בסוף השבוע והחשש לגורל החטופים הנוספים. דוד מידן, לשעבר בכיר במוסד ומתאם השבויים והנעדרים בתקופתו של גלעד שליט, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103fm ופרש את משנתו בנושא.

כדי "לקנות זמן למו"מ על החטופים": ממשל ביידן תומך בדחיית הכניסה הקרקעית
עכשיו זה רשמי: המב״ם מת, ישראל במלחמה מול איראן | טל לב רם

"אני לא זוכר שבאיזשהו מקום חשבנו על תרחיש של 200 חטופים, שהם גם באים ממקומות שונים. חלקם חיילים, חלקם אזרחים, חלקם זרים", אמר, והוסיף: "הגישה צריכה להיות אחרת, בהחלט, ותוך כדי תנועה. כלומר, אנחנו צריכים ללמוד מהעבר מה שניתן ללמוד ולנסות להתאים את עצמנו למציאות החדשה. זה בהחלט מצב חריג וזה מחייב לבנות קונספט חדש שלא היה לפניו".

לדבריו, יש כתובת שניתן לדבר איתה לגבי החטופים, "אנחנו צריכים לנצל כל סדק ולעבור דרכו כדי למצוא פתרון לסיפור, תוך כדי לחימה, ללא שום דחייה וללא שום שיהוי", הוסיף. "אני חושב שהתמונה המוכרת לנו, שבעצם חמאס מקשיב ל־3 מדינות או 4 מדינות, המדינות הן מצרים, שבלעדיה אין לו מעבר החוצה, קטאר, שבלעדיה אין לו מימון לכל התשתיות של המדינה, והייתי גם אומר טורקיה, שזו מדינה שהיסטורית הם ביחסים טובים וחלק מההנהגה של החמאס מגיעים לטורקיה ומרגישים שם מאוד בנוח", הסביר.

"אלה 3 המדינות שמדברות עם חמאס ויודעות ללחוץ עליו. מאחוריהן יש את המדינות הגדולות, בעיקר עכשיו ארה"ב שיודעת בעצם להשפיע וללחוץ על 3 המדינות האלה כדי להביא את חמאס לגמישות. אם עכשיו הקטארים זה הציר המרכזי, זה מה שאנחנו רואים ומסתמן, אני חושב שצריך להיות שם. אני חושב שהנושאים ונותנים צריכים לשבת עכשיו בקטאר ליד האמריקני, ליד הקטארי, לעבוד סביב השעון ולמצוא כל סדק, כל אפשרות ולהציל מה שאפשר, הכי מהר", הדגיש.

"לדעתי חלון הזמן לשחרור החטופים מצומצם, והוא יכול להיסגר. בקרב החטופים יש שם כ־30 ילדים, יש שם זקנים ויש שם פצועים קשה. אני חושב שככל שאתה מושך את הזמן ואתה לא רץ להגיע לאיזושהי הסדרה הומניטרית לשחרר את החלקים החלשים מהחטופים, אתה בעצם מסכן את חייהם. אני לא רואה איך הם מקבלים טיפול ראוי בעזה, ובטח בתנאים האלה. כל דחייה פה היא בעצם מסכנת חיים. צריך להתחיל את זה מאתמול, עוד לפני פעולה קרקעית, ותוך כדי פעולה קרקעית ואחרי פעולה קרקעית".

"אם הייתי יודע שמסתמנת עכשיו עסקה הומניטרית בטווח קרוב מאוד של שחרור החלקים החלשים שבין החטופים וזה מחייב דחייה של פעולה קרקעית, הייתי ממתין. אני חושב שלהציל חיים זו משימה עליונה והפעולה הקרקעית תחכה. הכוחות קיימים, היכולות קיימות ואפשר לעשות את זה אחר כך. כרגע היעד הוא להציל חיים כמה שיותר מהר ואת מי שניתן, בלי שום היסוסים".

דבריו של מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, האלוף (מיל׳) ניצן אלון (צילום :דובר צה"ל)

לקראת סיום השיחה, התייחס גם לביקורת הקשה שנהג להעביר על ראש הממשלה נתניהו בשנה האחרונה, ואמר: "אני חושב שהאחריות כולה עליו. אני חושב שהאמון בו קרס. אני מסופק מאוד אם הוא יוכל לשקם את זה. אני, ככל שדעתי משפיעה ויש לה משקל, הוא צריך ללכת בהקדם האפשרי. האם אני סומך עליו? על שיקול דעתו? התשובה היא חד וחלק - אני לא סומך עליו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm