מלחמת חרבות ברזל: על רקע הלחימה הקשה מול חמאס בעזה, עולה השאלה מהו מצבם של 222 החטופים בשבי חמאס, האם ומתי תחל הכניסה הקרקעית, ומה יעלה בגורל הזירה הצפונית. הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103fm, וביקר בחריפות את המתרחש במערכת המדינית בימים אלה.

בן גביר דורש מנתניהו להרחיב את הקבינט: "נציג שאינו ממחנה הקונספציה"
בכיר לשעבר במוסד טוען: למה חשוב לדחות את הכניסה הקרקעית לעזה

תחילה, העביר ביקורת קשה על תפקוד הממשלה: "יש שאומרים 'שקט יורים', בשום פנים ואופן. צריך לעצור את המצב הנוכחי לפני שנשלם עוד מחירים. שילמנו מחיר כבד, מחדל שלא היה כמותו, לצערי יותר חמור ממלחמת יום הכיפורים. 1,400 חללים ונרצחים, נופלים, חיילים ואזרחים, כולל תינוקות עם מה שקרה שם. ברור לחלוטין שיש פה אחריות לצבא, לשב"כ, במה שקשור למחדל המודיעיני. יש פה מחדל מבצעי, ללא ספק. אבל אי אפשר להתעלם מזה שעשרה חודשים, גם שר הביטחון, גם הרמטכ"ל, גם ראש אמ"ן, גם ראש שב"כ, גם אנחנו מהמחאה, אמרנו, 'חבר'ה, הממשלה הזאת מובילה אותנו לאסון'".

"מה שמעניין אותה זה איך לרסק את מערכת המשפט כדי שהוא יימלט מאימת הדין, החרדים יוכלו לא להתגייס בהתאם לחוק שהם יחוקקו, שינוי אולי בנושא דת ומדינה, ושני הפירומנים הכי מסוכנים שהוא עוד משאיר בממשלה כדי לשרוד בעצם פוגעים פה במדינה בצורה אנושה, כי יש להם תפיסה משיחית באופן כזה שהפכנו למדינה מצורעת", הוסיף.

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בגבול לבנון (צילום :דובר צה"ל)

"זה שביידן ובלינקן נכנסים לקבינט הישראלי, כמו ועדה קרואה לרשות מוניציפלית, כי הם חוששים משני הפירומנים האלה, ומי שאחראי לזה זה הוא, ושיפסיק ללכת אחורה לאוסלו, להתנתקות, להאשים אותי למשל, כן? 'הקונספציה'. אני לא מכיר קונספציה של חיזוק חמאס והחלשת הרשות הפלסטינית, זה משרת את סמוטריץ', אני לא מכיר את זה ועבדתי עם נתניהו עד 2016".

לדברי יעלון, "אני לא מתנגד לשיח עם הרשות הפלסטינית, אלא מתנגד לאשליות. אני יכול להעיד, אמרתי את זה עשרות פעמים, אם הייתה היכולת להגיע לפשרה טריטוריאלית בארץ ישראל - שתי ישויות פוליטיות שקרא לזה רבין, 'אנחנו מדינה והם ישות פוליטית שהם פחות ממדינה' - הייתי חותם על זה. ההתפכחות שלי הייתה דווקא כראש אמ"ן אצל רבין ואני לא בורח מהאמת. טענתי שאפשר לקדם דברים, אי אפשר להגיע לסוף הסכסוך. התפיסה שלי, קראתי לה, 'דרך ארוכה קצרה', בין זה לבין לטפח את חמאס? הרי התפיסה של חמאס היא טוטלית. אתה יודע מה? גם אבו מאזן היה מעדיף שלא נהיה כאן וגם ערפאת לא. בין זה לבין לטפח את חמאס, מה פתאום? מאיפה? אני נתתי מזומנים לחמאס כפרוטקשן? כל ההתנהלות הזו היא של נתניהו".

עוד אמר: "אם יש משהו שאני מצטער עליו בצוק איתן - שנכנסנו. עד 8 ימים באירוע היה לנו הרוג אחד, בכלל אזרח שהגיע לתת אוכל לחיילים. ההגנה שלנו הייתה חזקה. אם אנחנו לא נשארים בעזה, ואני לא ממליץ להישאר בעזה, מה תעזור מתקפת מנע ושנהרוס מנהרות? אני חתרתי לזה שננטרל בכלל את הכלי שנקרא מנהרות והגענו לזה, וזה לא משנה אם זה קיר מתחת לאדמה או אמצעים אחרים לגילוי כמו שגילינו בצפון, לזה חתרתי, ולא לשחוק את החיילים בתוך המנהרות, אבל זה סיפור אחר. אני לא חשבתי לרגע, כמו שאני שומע כרגע סיסמאות - 'עכשיו אנחנו ניכנס ונחסל את החמאס'".

לטענתו, "יש אמונה, יש אידאולוגיה, אפשר לעקור את זה מהלבבות? אפשר לתת להם מכה קשה, ולנוכח מה שקרה לנו ב'שבת השחורה' הם חייבים לקבל מכה קשה, הם קיבלו בצוק איתן באופן שלמעלה מ־3.5 שנים, חמאס לא ירה כדור אחד, לא רק רקטה וגם טיפל באלה שירו כסוררים. אחר כך קרה מה שקרה, זו כבר לא בתקופתי, לא הייתי שר ביטחון. גם היה פרימטר, אסור היה להם להתקרב לגדר 300 מטר. זה נשחק, זה הכול בימי נתניהו. איך אמר צחי הנגבי אז? 'בשביל עפיפונים ובשביל בלונים אנחנו נצא למלחמה?'. חבר'ה, מי שמזלזל בריבונות, וזה קרה אצל נתניהו, בסופו של דבר משלם מחיר, אז שלא ינסו להדביק לאחרים".

בהמשך הבהיר יעלון כי "אין פתרון קסם, לא מדיני ולא צבאי ולכן צריך לראות איך ממה שקרה עכשיו, אנחנו יוצאים שלחמאס לא מתחשק להתעסק איתנו באופן שמקרין גם על חיזבאללה ואחרים במשך שנים. אני לא יודע איך עוקרים אותו. יש יכולת ואני חושב שמה שעושים עכשיו הוא נכון, כותשים אותם, ויש לנו יתרונות מהאוויר. כל הלהיטות הזאת להכניס כוחות. לדברים מסוימים, כן. יש היום יכולות לבצע פעולות מן האוויר, ולא רק מן האוויר לפני ששולחים חיילים".

לגבי הרשות הפלסטינית שתשלוט בעזה, אמר: "ניסינו בצוק איתן. מה אמרנו לאבו מאזן אחרי צוק איתן? 'תחזור רק למעברים. קח אחריות עם משמר הנשיאות שלך על מעבר רפיח, מעבר כרם שלום, מעבר ארז ותהיה אחראי גם למשכורות'. שם כל סיפור המשכורות למגזר הציבורי, זה גם היה אינטרס שלנו שהמגזר הציבורי שם יתפקד ולא אנחנו ניקח אחריות, הוא סירב. הוא לא רצה. הוא גם לא ייכנס עכשיו. אבל כן, מכה קשה כרגע, לשלול יכולות צבאיות זו מטרה ראויה. לחשוב שמישהו עכשיו יחסל את חמאס ומדברים פה על 50 שנה? אסור לזרות אשליות ואסור לקבל החלטות שמסכנות חיי אדם שלנו כתוצאה מאשליות".

"צריך להכות קשות ביכולות הצבאיות (של חמאס), כמה שייקח. דבר שני, לחזור לפרימטר, שלא יתקרבו לגדר, לתת את הביטחון לתושבים שלנו בזה שיש פרימטר שיגדירו אותו. הוא היה פעם 300 מטר, לצערי הוא נשחק, לא אצלי, אצל נתניהו. שיהיה חצי ק"מ, באיזשהו טווח שמבחינתנו יכול לתת ביטחון ליישובים.

להשלות את עצמנו שאנחנו מסוגלים לעקור את האמונה בחמאס, ולחלוטין את החמאס? אני מציע לא להשלות. אנחנו כן יכולים לתת מכה חזקה שבה בסופו של דבר, גם שאלות הכבוד שהן נכונות במזרח התיכון, וגם שאלות היום שאחרי, שישקלו טוב טוב אם להתעסק איתנו, יקרינו בצורה נכונה גם על חיזבאללה וגם על גורמים אחרים".

"אם אני הייתי יודע באיזושהי דרך צבאית להיכנס עכשיו אפילו לפעולה של חודש, שאנחנו מנקים את הרצועה לחלוטין - הייתי הולך על זה. כמובן בשאלות של עלות-תועלת. אני חושב שאנחנו יכולים לרדוף את כל מי שהיה מעורב, גם עכשיו פה וגם בהמשך, כולל בחו"ל. הוכחנו את זה. אלו שפתחו איתנו חשבונות במינכן, לא נשארו בחיים. אם אתה נכנס עכשיו ומסתבך ושוקע שם בבוץ שנה, האם זה נכון? האם זה כדאי? האם זה לא רק יחמיר את מצבך? האם כשאתה תהיה שם, מישהו אחר לא יפתח מולך חזית? לכן אני מציע לדון בדברים האלה בקור רוח ולא תחת הדם הרותח, ופה, אין לי אמון במערכת", הדגיש. 

"בשום פנים ואופן לא, כי אחרי זה תשאלו אותי 'איפה היית? למה לא צעקת וכו'?' אבל יש ציפייה עדיין, לפחות מ-5 חברי כנסת בליכוד, שאני יודע שהם מתייסרים. הוא (נתניהו), על אירוע של לוחם ימ"ס שנפל בגבול רצועת עזה, בראל שמואלי ז"ל, מה הוא עשה לבנט ולשקד? באופן נבזי, באו אנשים שלו, הידועים, ותקפו בבית הקברות תוך כדי לוויה את הממשלה שכיהנה אז, שהייתה הרבה יותר טובה מהממשלה הזאת, ההזויה.

1,400 נרצחים ולא התרומם פה גל של זעם. אנשים יושבים שבעה. אני בטוח שיתרומם, בוא נראה את חברי הכנסת והשרים של הליכוד, וגם אפילו ממפלגות אחרות, נותנים לזה יד. לכן אסור להרים ידיים, תנאי הכרחי, גם אם לא מספיק, להחזיר את המדינה לשפיות - זה שהוא ומשפחתו יתרחקו מהנהגת המדינה. העם הזה ראוי להנהגה אחרת".