"חרבות ברזל": לקראת התמרון הקרקעי ברצועת עזה בצה"ל חוזרים ומדברים על הכישלון החמור של מערכת הביטחון כולה ב-7 באוקטובר. עם זאת, מזהירים כי אסור לגזור כך שיש להימנע מתמרון ולהיות בהערכת יתר כלפי האויב, לאור פערי העוצמה בין ישראל, חמאס וחיזבאללה, וזאת למרות הכישלון החמור בתחילת המלחמה. העמדה הזו אינה נאמרת בחלל ריק, משום שהצבא מבקש לשדר לדרג המדיני כי אין מקום בהטלת ספק לגבי היכולות של צה"ל לבצע תמרון קרקעי ברצועת עזה, שיוביל להישגים הנדרשים להכרעת החמאס.

״אל תקנאו במקבלי ההחלטות": דרעי טוען - אלו כאבי הראש שלנו בתוך הקבינט 
אזהרת צפייה חמורה: מחבלים עזתיים יורים על ישראלים ולוקחים גופות 
שר הבטחון לשעבר מטיל ספק: "מיטוט חמאס? מציע לא להשלות את עצמנו"
 

 בצה"ל אמנם ממוקדים בזירת המלחמה המרכזית בעזה, אך רואים כבר עכשיו את המלחמה כרב-זירתית שעשויה להתפתח למלחמה אזורית, ולא רק מול חמאס וחיזבאללה. זאת, כאשר יש פוטנציאל להסלמה ביהודה ושומרון וגם אתגרים נוספים בסוגיית ביטחון הפנים, זירה שעד כה שקטה לחלוטין. עמדת הצבא כי אין מקום לגמגומים אל מול תכלית המלחמה. בעיתוי היציאה לתמרון הקרקעי ניתן לקחת בחשבון שיקולים נוספים, אבל תמרון קרקעי בעזה יהיה חייב להתקיים, והפעולה חייבת להיות נחושה. בצה״ל מדגישים בשיח אל מול הדרג המדיני כי יידעו להתמודד בשתי זירות במקביל מול חמאס וחיזבאללה ולבצע את ההסטות הנדרשות במידת הצורך, גם אם הסלמה נוספת תתרחש במהלך התמרון הקרקעי בעזה. מלחמת אין ברירה על דרך הקיום שלנו בארץ הזו ובהיבטים רבים אומרים בצבא, זו מלחמה על הבית שיותר קרובה ל-48', ולכן אין ברירה אחרת מלבד שהצבא יעמוד ביעד המלחמה להכריע את חמאס.

בין בכירי המטה הכללי יש הסבורים כי גם במדיה וחיזבאללה לא ייכנס למערכה באופן מלא מול ישראל, ביום שאחרי הלחימה בעזה, לא ניתן יהיה לקבל מצב שיהיה אויב בדמות חיזבאללה שנמצא במרחק עשות מטרים מיישובים ישראלים ויאיים בתפיסה וביכולות הפשיעה על תושבי הצפון, כפי שראינו בדרום. בהקשר הזה סבורים בצבא כי לתוצאות המהלך הקרקעי בעזה ועמידה ביעד של השמדת יכולות חמאס יקרינו על האזור כולו. גם בהקשר זה רואים בצבא את התמרון הקרקעי כהכרח.

חרבות ברזל: תקיפות צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
חרבות ברזל: תקיפות צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

העמדה החד משמעית בצבא היא שלא ניתן להגיע להישג בעזה ללא תמרון קרקעי, עם כל ההשלכות שיש בכך, כאשר בצה״ל אומרים כי המלחמה חייבת להסתיים בהכרעה ברורה של חמאס ואין כל דרך אחרת מלבד זאת. העמדה בדרג המדיני לחסל יכולות שלטוניות וצבאיות של חמאס בעזה ולייצר מציאות חדשה בעזה, מתורגמות בצבא כאפשרות אחת בלבד של הכרעת חמאס באופן מוחלט. זאת, כאשר העמדה שמוצגת לדרג המדיני כי אין דרך להשיג זאת ללא תמרון. לעמדה הזו שותף באופן מלא גם חיל האוויר שמרכז כעת מאמץ בתקיפות אוויריות שאמורות לשרת את התמרון כאשר יינתן האות והכלים המשוריינים הראשונים יחצו את קו הגבול.

בכל הקשור למוכנות הכוחות, עמדת הצבא היא כי יש ערך לכל יום בשיפור המוכנות והכשירות של הצבא למהלך הקרקעי, אבל בכל רגע נתון יחידות הצבא מוכנות לתחילת הפעולה. בצה״ל אומרים כי בזמן שעבר בוצעו הכנות רבות וכל יום שעבר רמת הכשירות שלנו הולכת ועולה וכל הכוחות שצפויים להיכנס לעזה התאמנו וכשירים למשימות. 

בשיחות אל מול הדרג המדיני אומרים בכירי הצבא כי הם משוכנעים שהם מסוגלים להביא את ההישג בתמרון הקרקעי ולהכריע את חמאס יחד עם ההבנה של המחירים הכבדים, אבל אין כל דרך אחרת לאור ההשלכות של המצב שנקלענו אליו. העמדה הזו עומדת בצורה הברורה ביותר  אל מול האמירות שהולכות ומקבלות יותר ויותר ביטוי בשיח המדיני והפוליטי, כי ניתן להכריע את המערכה רק מהאוויר, בעיקר בסביבתו הקרובה של נתניהו. בצה״ל סבורים כי יש אומנם הישגים גבוהים בפעולה האווירית, אבל על מנת להגיע להישג שהוגדר על ידי הדרג המדיני, אין כל דרך אחרת לפגוע ביכולות הצבאיות ולהגיע ללב של הארגון בתוך עזה.

שר הביטחון יואב גלנט בגבול רצועת עזה (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט בגבול רצועת עזה (צילום: אלעד מלכה)

בצה״ל רואים ברוח הלחימה ובקונצנזוס המלא בתוך יחידות צה״ל שלכולם ברורה גודל השעה הזדמנות גדולה. "רק אל תעצרו אותנו", הוא המסר שעולה מחידות השדה בסדיר ובמילואים וברוח זה נאמרו דברים גם לראש הממשלה כשנפגש עם לוחמים בשטח.

בצה״ל מודעים היטב לסדקים העמוקים באמון הציבור בצה״ל אבל מדגישים כי אסור שהטראומה תנהל אותנו, "את השיקום במערכת הצבאית" אומרים בצבא, "ייקח עוד שנים לשקם, אבל אסור שהטראומה תנהל אותנו כאשר צה״ל הוא צבא חזק בכל סדרי גודל, שאינם ניתנים להשוואה בעוצמות אל מול חמאס וחיזבאללה".  

מוכנות לזירה צפונית

על מנת לייצר מציאות אחרת למדינת ישראל יידרש זמן ומשאבים ומחירים ואת תיאום הציפיות הזה מבקשים בצבא להבהיר גם מתוך הבנה כי ייתכן וגם תהיה הסלמה חמורה יותר בצפון. עמדת הצבא היא כי ההגנה בצפון חזקה מאוד לאור הכוחות הרבים שנמצאים, ובמידה והזירה המרכזית תעבור לצפון יידרשו  התאמות ושינויים בסדרי הכוחות, אבל מדובר במשימה שצה״ל עומד בה. במערכת הביטחון לוקחים בחשבון כי לאחר כניסה למהלך קרקעי בעזה עשויה להתרחש הסלמה בצפון והאפשרות הזו לא צריכה לעצור את ההחלטה לצאת לתמרון בעזה.

השגת ההישג בדרום במידה ונשיג אותו, סבורים בצה״ל תקרין גם על הצפון וזירות נוספות. העמדה הזו של הצבא תלויה במימוש התוכנית המלאה למבצע קרקעי שיכריע את חמאס. לצד זאת, ההבנה במערכת הביטחון כי גם בצפון לא ניתן יהיה לקבל את המצב כפי שהוא היום ויידרש שינוי מהותי. 

תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

העמדה הכללית בצבא כי המהלך הקרקעי והנוכחות בשטח קורב למוקדי הכוח של חמאס יאפשרו תנאים טובים יותר. בעמדה שמציג צה״ל לדרג המדיני הוא מוכן בכל רגע לצאת לתמרון לצד ההבנה כי יש עדיין מרחב שיקולים, אבל הדרג הצבאי הבכיר סבור ובצורה הברורה ביותר כי תמרון בעזה חייב להתקיים ואין כל אפשרות אחרת.

בשיחות סגורות אומרים קצינים בכירים כי אם יש דבר שהם חוששים ממנו יותר מהכול זה שלא יהיה תמרון, האמירה הזו מייצגת נאמנה את עמדת הצבא כי יציאה לתמרון קרעי בעזה אינו שאלה שניתנת לבחינה אלא חובה. בצה״ל שוקלים לדחות שחרור של לוחמים וחיילים שאמורים היו להשתחרר בתקופה הקרובה.

חיל האוויר 

כמו ביבשה כך גם בחיל האוויר סבורים כי חמאס בפשעים שעשה ב-7 באוקטובר גזר על עצמו השמדה ולכן צה״ל בהנחיית הדרג המדיני צריך להשמיד את חמאס. פעולה שתיקח זמן  ולכן במקרה הזה אין רזולוציה של ימים ובחיל האוויר סבורים כי ניתן גם להמשיך בתקיפות האוויריות עד שיוחלט על הכניסה הקרקעית, אבל בסופו של דבר הפעולה הקרקעית היא הכרח וכבר עכשיו התקיפות תומכות מאמץ זה. 

את היקף פעילות חיל האוויר במלחמה הזו לא ניתן להשוות אפילו לא במעט למבצעים קודמים מהעבר. ביממה האחרונה רק לצורך הבנת סדרי הגדול הוטלו על עזה 500 חימושים. תקיפות חיל האוויר: סיכול בכירים, סיכול פעילים ופגיעה במפקדי שטח במפקדים, צייד של חוליות טרור, תקיפה של תשתיות טרור בסביבה אזרחית ומטרות רבות אחרות ומאמץ מאש מכין לריכוך יעדים והכנת הקרקע לכניסה הקרקעית של צה״ל.

תקיפות צה''ל בעזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
תקיפות צה''ל בעזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

מתחילת המלחמה הוטלו עשרת אלפי חימושים על עזה. כמו בכירי צה״ל כך גם בחיל האוויר רואים צורך בתמרון הקרקעי על מנת להכריע את חמאס. מול חיזבאללה התכלית בשלב הזה היא הגנה חזקה שפוגעת והורגת את האויב ומשאירה את המצב בשלב הזה ללא הידרדרות למלחמה בלבנון, אבל יש מוכנות גם לאפשרות הזו. בחיל האוויר פועלים מתוך היגיון לשמר יכולת מבצעית מלאה לחזית הצפונית. 

כמו כן, בחיל האוויר סבורים כי הפעולות שנעשו בשנים האחרונות קידמו מאוד את שיתופי הפעולה בין חיל האוויר לכוחות היבשה ויבוא לידי ביטוי כבר במערכה הנוכחית. אש מקדימה, אש מלווה את הכוחות סיוע באיסוף מודיעין ועם יכולות הפעלת אש של מסק״רים וכטמ״מים שמצוותים לכוחות המתמרנים. 

האירוע של השביעי לאוקטובר וחומרתו שינה בחיל האוויר שינה את אופי הפעולה - הכפפות הוסרו. חיל האוויר תוקף אומנם אויב ולא אזרחים, אבל הפעולה הזו אינה מבוצעת בפינצטה וחיל האוויר תקף למעלה מעשרת אלפים מטרות. בחיל אוויר טוענים כי לא מדובר באירוע של אובדן שליטה או השתוללות אבל יש מחיר לכך שהאויב פועל מתוך אוכלוסייה אזרחית ומונע מהם להתפנות, למרות האזהרות של צה״ל, עד לשלב הזה לא היה מקרה שבו לא חוסל בכיר בשל מגבלות פגיעה באזרחים גם כאשר לעיתים נעשו ההתאמות הנדרשות על מנת לצמצם פגיעה באזרחים.

בחייל סבורים כי במקביל למערכה בדרום, יש בידי חיל האוויר את כל התוכניות הנדרשות מול חיזבאללה. יש ביטוי אופרטיבי לשיתופי הפעולה עם האמריקנים. בנושא החימושים - בחיל האוויר הציגו לדרג כי יש להם את היכולת המלאה לפעול באופן רב זירתי גם במידה ותתרחש הסלמה נוספת בין ישראל וחיזבאללה בצפון.