מלחמת חרבות ברזל: בצל המשך הלחימה, יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, אמר היום (שני) בריאיון לרדיו קול חי כי ״יש תמימות דעים בדרג הצבאי והמדיני לא להתעסק באשמים אלא רק לפרק את החמאס מכל הכוח שלו. לא הייתה תוכנית במדינת ישראל איך מחסלים את החמאס לגמרי״.

מחצית מהציבור: הדרג המדיני אשם במחדל - ומה לגבי מערכת הביטחון? 
אזהרת צפייה חמורה: מחבלים עזתיים יורים על ישראלים ולוקחים גופות

בהמשך הריאיון דיבר על השיחות עם הנשיא האמריקאי: "בשיחות עם ביידן ונתניהו אמרתי כי הקב"ה בחר בו להגן על עם ישראל, הוא התרגש ושמח על הדברים. הבהרנו לביידן שעזה מחוקה אצלנו. לא נעביר להם פירור, ולא נכניס עובדים שלהם אף פעם. לביידן היה חשוב להכניס סיוע הומניטרי, והסכמנו בתנאים שלנו להעביר סיוע בסיסי לדרום הרצועה בלבד".

מוקדם יותר אמר דרעי: "אל תקנאו במקבלי ההחלטות. אני מלווה את הקבינט עשרות שנים - מעולם לא היו אנשים שנדרשו להכריע בהיקף כזה של התמודדויות ואתגרים. אין שום מתיחות או חילוקי דעות בין הדרג הצבאי לדרג המדיני".

עוד אמר דרעי: "אנחנו למעלה משבועיים אחרי התקפת הטרור הנוראה שעברנו. חייבים לומר את האמת אף אחד לא היה מוכן לכך. אף אחד לא היה בנוי לאסון כזה נורא. ההיקפים הגדולים של הנרצחים והחטופים, התמודדות מאד קשה בכמה חזיתות. לקח זמן כי היינו צריכים להתמודד עם מאות רוצחים נתעבים שהמשיכו להסתובב חופשי, והיינו חייבים להחזיר את השליטה על השטח. זה לא היה פשוט. מדובר בבודדים בשטחים מאוד גדולים. השליטה הושגה בזכות מעשי גבורה עילאיים של גיבורים שעשו עבודת קודש במסירות נפש ובמחירים מאוד קשים".

חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"מאותו הרגע היה צריך להיערך למלחמה האמיתית, שהמטרה שמוסכמת על כולם היא שחמאס לא יישאר קיים - לא מבחינה שלטונית ולא מבחינה צבאית. גם פה צריך לומר בכנות, לא הייתה תוכנית כזאת. מכינים אותה תוך כדי קרב. זה לא מהרגע להירגע. זה לא שהצבא מוכן והדרג המדיני צריך רק לקבל החלטות".

"אני שומע על מתחים שקיימים כביכול בין הדרג המדיני לצבא או בין ראש הממשלה לשר הביטחון - לא היו דברים מעולם! יש קבינט מלחמה עם אנשים שיש להם המון ניסיון. הדיונים מאוד ענייניים. מקשיבים ומגיעים להחלטות אחרי ששומעים את אנשי הצבא ואת כל הגורמים. אין מתיחות ואין חוסר אמון".

חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"גם בחזית האזרחית זה לקח קצת זמן, לאור המצב הבעייתי. ועדיין ההתארגנות הייתה מיידית. אני רואה ושומע שהמשרדים החברתיים שש"ס מופקדת עליהם עושים את עבודתם בצורה טובה מאד. השרים מסתערים על המשימה ומנסים בכל דרך למצוא פתרונות לצרכים של האזרחים וכך גם חברי הכנסת וכל נושאו התפקידים. גם האוצר ומשרדי הממשלה האחרים עושים הכול כדי לתת את המענה הטוב ביותר. מדובר בסכומי עתק, אבל במלחמה לא עושים חשבונות". 

"יש מערכה ארוכה מאוד לפנינו. מאוד מאתגרת. אנחנו מוקפים אויבים מכל כיוון, זה לא פשוט. אנחנו לא רוצים לפתוח חזיתות נוספות. המשימה העיקרית שלנו בעזה, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש. צה"ל פועל ביד קשה גם ביו"ש כדי למנוע הסלמה שם. אנחנו חושבים כל העת על החטופים והשבויים. חיילים וחיילות, ילדים, צעירים קשישים. כולם יודעים מה המסורת שלנו קובעת על הצלת נפשות. המטרה שלנו להביס את הטרור בעזה ולהחזיר את החטופים". 

"אל תקנאו במקבלי ההחלטות. אני מלווה את הקבינט עשרות שנים ומעולם לא נתקלתי בהיקף כזה של התמודדויות ואתגרים. אני שמח שקמה ממשלת חירום לאומית ואני חושב שכולם צריכים להצטרף אלינו. עם ישראל בארץ ובעולם נמצא תחת איום. צריכים להרבות בתפילות ובמעשים טובים ולהרבות אהבה בין אדם לחברו. מחמם את הלב לראות את כל ארגוני ההתנדבות מכל המגזרים שפועלים למען הקבילה. אני שומע המון מילות שבח על זק"א, המלאכים בלבן שמוערכים כל כך ויש עוד ארגונים נוספים. אלו הפנים היפות של עם ישראל".