בעוד הדרג המדיני מתעכב עם ההחלטה לגבי פעולה קרקעית ברצועת עזה, בצבא מעבירים מסר ברור: חייבים לצאת לתמרון ברצועה. העמדה החד־משמעית בצבא היא שלא ניתן להגיע להישג בעזה ללא תמרון קרקעי, עם כל ההשלכות שיש בכך. בצה״ל אומרים כי המלחמה חייבת להסתיים בהכרעה ברורה של חמאס וכי אין כל דרך אחרת להשיג זאת מלבד התמרון הקרקעי.

לאחר שחרורן: החטופות הישראליות הגיעו לבי"ח איכילוב| היום ה-17 למלחמה
גורמים בכירים ישראלים: "נתניהו קר רוח אבל בודד, לא סומך על אף אחד"

לעמדה הזאת שותף באופן מלא גם חיל האוויר, שמרכז כעת מאמץ בתקיפות אוויריות שאמורות לשרת את התמרון – אם וכאשר יינתן האות והכלים המשוריינים הראשונים יחצו את קו הגבול. בכל הקשור למוכנות הכוחות, עמדת הצבא היא כי בהחלט יש ערך לכל יום בשיפור המוכנות והכשירות של הצבא למהלך הקרקעי. אולם בצה"ל מדגישים כי בכל רגע נתון יחידות הצבא מוכנות לתחילת הפעולה. 

בשיחות עם הדרג המדיני אומרים בכירי הצבא כי הם משוכנעים שהם מסוגלים להביא את ההישג בתמרון הקרקעי ולהכריע את חמאס. העמדה הזאת עומדת בניגוד לאמירות שהולכות ומקבלות יותר ויותר ביטוי בשיח המדיני והפוליטי, בעיקר בסביבתו הקרובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיהן ניתן להכריע את המערכה רק מהאוויר.

התמרון הקרקעי, סבורים בצה״ל, באופן כזה שיפעיל לחץ על הנהגת חמאס, הוא גם בעל פוטנציאל לשרת את המאמץ לשחרור חטופים. בצה״ל מתגאים ברוח הלחימה ובקונצנזוס המלא בתוך היחידות. "רק אל תעצרו אותנו", הוא המסר שעולה מיחידות השדה בסדיר ובמילואים. דברים ברוח זו נאמרו גם לראש הממשלה כשנפגש עם לוחמים בשטח.

בינתיים, גורמים ישראלים בכירים טוענים כי העיכוב בפתיחת התמרון הקרקעי נובע מעמדתו של נתניהו, שרוצה למצות את השלב הראשוני של המערכה - התקיפות האוויריות וחיסול בכירי החמאס. סיבה נוספת לעיכוב היא רצונו למצות עד תום את הפוטנציאל של עסקה להשבת הישראלים החטופים, הנמצאים בידי חמאס ובידי גורמים פרטיים בעזה. 

על פי הגורמים הישראליים, המתווכים מכמה מדינות (קטאר, צרפת, ארה"ב) מנסים להוביל לעסקה כוללת, שכל האזרחים הישראלים שאינם חיילי צה"ל נכללים בה. "חמאס רוצה לשחרר טיפין־טיפין, כמו ביום שישי, כששחררו את שתי החטופות בעלות האזרחות האמריקאית. זה כמובן לא יקרה ולא בא בחשבון. מבחינתנו העסקה היחידה היא העסקה הכוללת. את המאמץ הזה בלבד נתניהו מוכן למצות, אך גם לזה יש דד־ליין של ימים, לא שבועות" - כך לפי הגורם הבכיר.

לדברי הגורמים, "התדרוכים, שבאים בעיקר מהדרג הצבאי ונתמכים על ידי הבכירים הקרובים לצמרת צה"ל שהם חברים בקבינט המלחמה, מפנים את האצבע אל נתניהו וטוענים כי הוא זה שמהסס ומעכב את הכניסה הקרקעית לעזה. בפועל מה שהם מתרגמים כהיסוס וכהתלבטות - מבחינתו זאת בדיקה מחודשת לפני שמקבלים החלטות הרות גורל".

כמו כן, לדברי הגורמים, "יש הטוענים כי הדרישה לפתוח במבצע קרקעי בלי עיכובים ובלי מיצוי הליכים כאלה או אחרים נובעת מהרצון לנקום בחמאס, מצד גורמי הצבא ומערכת הביטחון כולה, על רקע הכשל והאסון בדרום. נתניהו לעומת זאת גם היום עושה רושם של בן אדם שמתנהל בקור רוח. זאת הערכה של גורמים שלא נמנים עם אוהדי נתניהו, לכן לא מדובר כאן בקמפיין פוליטי בעדו. "מה שחשוב להבין וזה עולה בכל דיון: אין מנוס מלהיכנס לעזה. העניין הקריטי הוא העיתוי. וזה בדיוק התפקיד של ראש ממשלה ושל קבינט המלחמה: לקבל החלטה נכונה על העיתוי. וזה יבוא בקרוב מאוד".

עוד מדגישים הגורמים כי במקביל לדיונים בקבינט המלחמה ובקבינט המדיני־ביטחוני, נתניהו מרבה להתייעץ עם יועצים חיצוניים, בהם ראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור וראש המוסד לשעבר יוסי כהן. "נתניהו בודד, לא סומך על אף אחד - האמון בין כולם צנח״, אמר הגורם.