"חרבות ברזל": בצל המשך הלחימה בעזה וההכנות של צה"ל לתמרון הקרקעי ברצועה, העיתונאי סימור הרש טען היום (חמישי) כי כדי לפגוע ב"מטרו של עזה", ישראל מתכוונת "להציף את המנהרות התת-קרקעיות". כמו כן, טען כי גורמים אמריקאים בכירים מסרו שצה"ל אינו מוכן לתמרון הקרקעי, מכיוון שאין לצבא מטרות צבאיות "ברות השגה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, ה"טלגרף" הבריטי דיווח כי ישראל תשתמש ב"פצצות ספוג" כדי לגרום להרס המנהרות של ארגון חמאס. על פי הדיווח, צה"ל ערך ניסויים בפצצות הכימיות, שאינן מכילות חומר נפץ, אשר ישמשו לאיטום הכניסות למנהרות, שמהן אמורים לצאת פעילי חמאס, במקרה של תמרון קרקעי ברצועה. הפצצות, כך על פי הדיווח, יוצרות "פיצוץ פתאומי של קצף שמתרחב במהירות ומתקשה". עם זאת, טוען העיתון, ישנם סיבוכים אפשריים בשימוש בפצצה, כשהחומר הנמצא בה - אמולסיה נוזלית, מסוכן לשימוש. 

עוד דווח, כי במהלך התמרון הקרקעי ישראל עשויה להשתמש ברובוטים ובכטב"מים כדי לסייע לנווט בתוך המנהרות, אך עד כה היו קשיים בהפעלתם מתחת לפני הקרקע. חלק מהרובוטים פועלים על ידי חוטים, אחרים פועלים על ידי גלי רדיו סטנדרטיים. מומחים צבאיים טוענים כי רשת המנהרות שבנה חמאס צפויה להציב את אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור צה"ל אם יפלוש קרקעית לרצועת עזה. מלבד רשת המתקנים התת-קרקעית של קוריאה הצפונית, חמאס מפעיל על פי ההערכות, את רשת המנהרות הגדולה בעולם.

תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: Youssef Alzanoun / Middle East Images / Middle East Images via AFP)
תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: Youssef Alzanoun / Middle East Images / Middle East Images via AFP)

ג'ון ספנסר, בכיר באקדמיה הצבאית של ארצות הברית ווסט פוינט, אמר כי "גודל האתגר בעזה עם המנהרות התת-קרקעיות הוא ייחודי". במאמר שפורסם לפני ימים אחדים הוסיף ספנסר, קצין לשעבר בצבא האמריקאי, כי רשת המנהרות הגדולה והמתרחבת היא בעיה ש'אין לה פתרון מושלם ומחכה לכוחות היבשה הישראלים".

על פי הערכות, רשת המנהרות כוללת 1,300 מנהרות באורך של כ-500 ק"מ, כאשר חלק מהמנהרות נמצאות בעומק של עד 70 מטרים מתחת לפני הקרקע, כאשר על פי דיווחים, רוב המנהרות הללו הן בגובה של שני מטרים בלבד וברוחב של שני מטרים.

מומחים מעריכים כי ייתכן שהחטופים שחמאס לכד במהלך מתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר נמצאים בתוך המנהרות הללו, במה שעשוי להיות מקום לאחסון אמצעי לחימה, מזון, מים ודלק. חוקרים שבדקו בעבר את רשת המנהרות של חמאס סבורים כי חלק ממנהיגי הארגון מוצבים בתוך מנהרות אלה. מומחים שונים סבורים כי המנהרות יסבכו עוד יותר את תרחיש הלחימה במקרה של כניסה קרקעית ישראלית לרצועה, וספנסר אמר כי הן מאפשרות "ללוחמים לנוע בין מגוון אתרי לחימה שונים בבטחה ובחופשיות".