שלושה שיגורים זוהו מלבנון לעבר ישראל ונפלו בשטחים פתוחים, מה שהוביל לתגובת צה"ל בדמות תקיפת מטרות צבאיות של חיזבאללה, והמשיך את ההסלמה הביטחונית בצפון הארץ. איתן דוידי, יו"ר מושב מרגליות, התייחס הבוקר (ראשון) לחשש מפגיעות באזור הצפוני והחיים בצל האימה בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM.

היום ה-23: קצין נפצע קשה ברצועה, צה"ל מאיים ב"חיסול חוליות חיזבאללה" | שידור חי
אביה של נועה שנחטפה לעזה בראיון שובר לב: "אני לא מחזיק מעמד" 

"אין לנו רגע אחד שקט", שיתף. "אתמול המטירו טילים בשני אירועים שונים לכיוון מושב מרגליות, למזלנו לא היו נפגעים. הטילים נפלו קרוב למושב, ללא נזק. בלילה היינו עדים לחדירה של שתי חוליות מחבלים, משני צדדים שונים של המושב, שכמובן צה"ל עלה עליהם מבעוד מועד ומנע את הכניסה שלהם". 

"אנחנו משחקים פה במשחק מאוד מסוכן", הוא הזהיר. "אנחנו רואים שחיזבאללה מאתגר אותנו כל פעם מחדש וכל פעם מנסה דברים חדשים. הניסיון של חדירת מחבלים משני קצוות היישוב לא היה עד היום. כנראה הוא בודק את היכולות, את הערנות, את השטחים המתים וכמובן שהוא לא התכוון לוותר". עוד אמר דוידי כי "אנחנו עדים למה שקורה בדרום, אנחנו לא מנותקים. אנחנו מבינים שיש את הלחימה בעזה ושהיא חשובה ושצריך לעשות שם את העבודה כמו שצריך. מצד שני, אני חושב שאם אנחנו נפסיק את הלחימה בלי לנגוע בצפון זו תהיה טעות היסטורית".

"כשאני שומע שראש הממשלה ושר הביטחון אומרים ש'חיזבאללה לא יאתגרו אותנו', אני תמיד שואל 'מה זה לאתגר אותנו'? 11 חיילים נהרגו פה בשבועיים-שלושה האחרונים. עשרות אלפי פליטים שאנחנו מגלים אותם לכל מיני מקומות, כל הצפון מנוטרל, מנותק, זה לא מאתגר? זה כן מאתגר. אני חושב שפה מדינת ישראל הייתה צריכה לקחת את היוזמה לידיים ולהגיד לחיזבאללה, ללבנונים, 'מפה, אנחנו מנהלים את האירוע, אנחנו קובעים את סדר היום ואנחנו לא נגררים לפרובוקציות של אנשי החיזבאללה, לאירוע כזה או אחר. זאת לא המשימה שלנו'. המשימה שלנו צריכה להיות להרעיד את אדמת לבנון, לשנות את המציאות הקיימת", קרא.

"אנחנו, פה במושב מרגליות, נמצאים מתחת לרגליו הפרוסות של אנשי חיזבאללה - המציאות הזאת לא יכולה להמשיך. כל יישובי הגדר, שבסכנה קיומית יומיומית, את השטח הזה צריך לשנות, לעשות שטח מפורז. כשאני שומע את האנשים בבתי מלון, הם אומרים לי 'אנחנו לא יכולים לחזור למושב במציאות הזאת. ראינו מה עשו בעוטף עזה'". 

על דברי שר הביטחון גלנט, שקרא: "אנחנו לא מעוניינים להרחיב את המערכה", הגיב דוידי ואמר: "חבל מאוד ששר הביטחון חושב אחרת. אני חושב שההיסטוריה גם תשפוט את האירוע הזה. אנחנו היום בשיא הדריכות, הצבא ערוך ודרוך במוכנות של 120%. אני לא יודע מתי נהיה בפעם הבאה ערוכים ודרוכים לאירוע או ללחימה בכוננות כזאת גבוהה, ואני לא רוצה לחשוב לרגע מה היה קורה אם אנשי החיזבאללה היו גם מצטרפים לאותו יום שחור ומה היה קורה פה בצפון".

חיסול מחבל בלבנון, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"אני לא רוצה לחשוב אם הם יחליטו באיזשהו יום לעשות את זה. אם אנחנו לא ניגע בלבנון, הצפון לא יהפוך להיות שווייץ. אף אחד שלא יחשוב שפה בצפון יוכלו לנהל אורח חיים שגרתי ורגיל. האירוע הבא זה עניין של זמן. אני חושב שהיום בעת הזאת, אנחנו ערוכים, יש לנו גיבוי בינלאומי, יש לנו את המטרייה של ארה"ב. אנחנו יכולים לעשות כל מה שאנחנו רוצים, לשנות את המציאות, לתת לאנשים פה את תחושת הביטחון שמגיעה להם. אני מאוד חושש שאנשים לא ירצו לחזור לבתים שלהם".

בתוך כך, גם משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, התייחס ברדיו צפון 104.5FM לאיום על תושבי האזור הצפוני: "זמן הפקודה הולך וקרב", הוא קרא. עוד הוא הוסיף: "מי שחושב שהשקט הזה בצפון יישאר לא מבין על מה הוא סח".

איציק שמולי, מנכ"ל פדרציית ניו יורק בישראל, לשעבר שר העבודה והרווחה, הצטרף לשיחה ברדיו צפון וציין: "נמשיך לעבוד עם ראשי הרשויות. המפתח של הממשלה לנהל בצורה טובה יותר את המשבר עובר דרך היכולת לסמוך על ראשי הרשויות ולתת להם תקציבים בלי בירוקרטיות ובלי טפסים, פשוט לסמוך עליהם. הם בשטח והם מכירים את התושבים. צריך ללכת עם מה שהם אומרים ולא להתיש אותם בבירוקרטיות. רק ככה זה יכול לעבוד".

סייעו בהכנת הכתבה: 103, אריק ברח"ד 104.5FM