ישראל מיישרת קו עם ההמלצות האמריקניות: ההחלטה המסתמנת של הדרג המדיני שלא להוציא לדרך מבצע קרקעי רחב היקף ברצועה אלא להתמקד ב"פשיטות" קרקעיות נקודתיות, עולה בקנה אחד עם המדיניות עליה המליצו לישראל גורמים אמריקאיים. כך עולה מדיווח שפורסם הבוקר (ראשון) ב"ניו יורק טיימס".

צה"ל פועל בעומק רצועת עזה: "עוצמת אש שלא נראתה מאז מלחמת יום הכיפורים"
מדינות האזור בוחנות: האם עוצמת ישראל מוטלת בספק?

על פי הדיווח, בתקופה האחרונה הציג מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לבכירים ישראלים את המלצתו להימנע מפלישה בקנה מידה מלא לרצועת עזה, נוכח מה שהוגדר כחשש אמריקאי שאין לצה"ל "מטרות בנות השגה" במבצע כזה. אוסטין אף הדגיש בשיחת טלפון שניהל עם שר הביטחון יואב גלנט את הצורך בבדיקה מדוקדקת של תוכניות למבצע רחב, בעיקר בגלל האתגר המבצעי שמציבה רשת המנהרות הסבוכה של חמאס.

לפי המידע שניתן בדיווח, החשש האמריקאי השפיע על תוכניות המלחמה שהוכנו בצה"ל. לדברי פקיד אמריקני בכיר ששוחח עם העיתון, "הישראלים שיפרו ושיכללו את תוכניתם לאחר מאמץ משותף של אוסטין ובכירים אחרים". 

תיעוד מפעילות כוחות קרקעיים של צה״ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

עם זאת, בכירים בממשל ביידן מדגישים שארצות הברית לא מכתיבה לישראל את מהלכי המלחמה וכי מדובר בהתייעצות בין בעלות ברית. גורמים רשמיים בממשל הזהירו כי קשה לדעת מה ישראל תעשה בסופו של דבר, שכן תקיפות אוויריות מוגברות והרחבת הפלישות הקרקעיות בימים האחרונים מעידים על מדיניות אגרסיבית יותר.

בכירים בהווה ובעבר בפנטגון, כמו גם מפקדים אמריקאים לשעבר שניהלו פעולות צבאיות עירוניות, אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי לדעתם ישראל מנהלת מבצע מדורג, במסגרתו יחידות סיור קטנות מתקדמות לכיוון העיר עזה כדי לאתר לוחמי חמאס, לחתור איתם למגע ולזהות את הפגיעות שלהם. "הטקטיקה הנוכחית של צה"ל נראית כדרך להגביל את מספר הנפגעים, אבל גם את הנזק הנלווה", אמר פרדריק הודג'ס, גנרל בעל שלושה כוכבים ששירת בעיראק.