מלחמת חרבות ברזל: בריאיון שהעניק יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בתוכנית 'פגוש את העיתונות', חשף שבתור שר הביטחון בשנת 2016, שלח מסמך המזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו מאסון דוגמת הטרגדיה שאירעה למדינת ישראל בשבעה באוקטובר. ראש המל"ל לשעבר אלוף (מיל') גיורא איילנד שוחח עם בן כספית ועפר שלח בתוכניתם ב-103fm והתייחס לדברים.

הכל נכתב, הכל היה ידוע מראש: זו ההתרעה המפורטת שנתניהו קיבל. הוא נפנף אותה
פוטין פתח חזית נגד ישראל? "רוסיה בחרה צד - חלק מציר הרשע"

בפתח הראיון אמר: "ייאמר לזכותו, ליברמן בעקיפין על רקע אי קבלת עמדתו, התפטר מתפקיד שר הביטחון. הוויכוח שהיה לא עסק בשאלה אם הוא צודק או לא, אלא על קדימות, התגלו אז המנהרות בצפון. התקבלה החלטה שיש לתת עדיפות לחיסולן, עניינית אני חושב שההחלטה הייתה נכונה, אך העיניים היו צריכות להישאר מספיק ממוקדות גם באפשרות השנייה". 

"אגף המודיעין בצה"ל שוודאי לא יוצא טוב מכל האירוע הזה, יהיו נגדו טענות נוראיות", הוסיף וסייג, "אך במרץ הוא נתן התרעה אסטרטגית יותר קונקרטית ואמר שגם בגלל ההתחזקות האיראנית בתחילת 2023 וגם בגלל שישראל נתפסת כחלשה ומפוצלת, נאמר שיש אפשרות סבירה למלחמה, ואף החזון האיראני להתלכדות הזירות, הם ראו את השנה הזו בתורה השנה בה ניתן לממש את זה. גלנט קרא לעצור את פעולות החקיקה, והשאר היסטוריה. נכון שליברמן אמר את הדברים כבר שנים אחורה, אבל התרעה יותר קונקרטית ניתנה ב־2023, והצבא לא עשה מספיק עם אותה התרעה".

כאשר נשאל מה השתנה לאורך השנים בהיערכות צה"ל, השיב: "אחד הדברים הוא זה שיחידות שנמצאות בקו, לא באימונים, באמצע השבוע יש הרבה חיילים במוצבים ובסוף השבוע פחות", השיב איילנד, "למרבה הצער, גורמים יותר בכירים בצבא לא זיהו את זה. כשבונים בצורה מוגזמת על המודיעין ואין לך מענה נכון לתרחיש המסוכן של האויב, כשזה קורה אתה פתאום מופתע שאתה לא מוכן. אלה דברים שבחדות מספקת דיברנו עליהם, למראה הצער לא למדנו". 

"לדעתי הצבא עושה את התמרון בצורה טובה ומקצועית", הדגיש ראש המל"ל לשעבר. "ההערכה הכללית של אלוף (מיל') בריק על כך שיש חולשה בצבא, ושיותר מדי תקציבים הולכים למודיעין, לחיל האוויר ולטכנולוגיה, הן כנראה נכונות. צבא צריך להתנהג לפני שלושה פרמטרים: הסבירות והמודיעין, תוחלת הנזק ואיזה מאמץ אני צריך לעשות בכדי להסיר את האיום הזה. ברור לנו שהמאמץ שהיה צריך לעשות כדי להסיר סיכון כזה הוא מינימלי, וכל האירוע היה יכול להיגמר בניצחון אדיר של 700 מחבלים מתים על הגדר. על זה אפשר למרוט את השיערות".

פעילות כוחות צה"ל בתוך שטח רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בסיום דבריו, תיאר את האופן בו על מדינת ישראל לנהל את הלחימה, ואמר: "על מנת להגיע לאותו ההישג כך שבסוף מדינות ייאלצו להתערב כדי לדבר על היום שאחרי בעזה, צריך ליצור שם כאוס מוחלט. אני חושב שלא ניתן יהיה למוטט את המערכת הקיימת שם בלי כאוס מוחלט, ורק אז אולי יווצר איזשהו לחץ גם על חמאס וגם על מדינות אחרות. ישראל לא מנהלת שום מערכה מדינית".