ארצות הברית טענה אתמול כי איראן אחראית למתקפת הפתע של חמאס על יישובי העוטף ב-7 באוקטובר. באיראן זעמו. על רקע הטענות והתחממות הגזרה הצפונית הסביר ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס באוניברסיטת תל אביב, את השיקולים של הרפובליקה האסלאמית להרחבת הלחימה בגזרה הצפונית.

מערכת "חץ" יירטה ירי מכיוון תימן לאילת: "נשקול תגובה גם כנגד החות'ים"
ממגן לבנון למחריב לבנון: כך סינוואר סיבך את נסראללה

"ההחלטה של איראן אם להרחיב את הלחימה לחזית הצפון ואם לגרור את חיזבאללה למערכה כוללת, לא תלויה בהצהרות שיוצאות מישראל וגם לא בלחץ שמפעילים תושבי הצפון שחוששים לחזור לבתיהם. בסופו של דבר, מדובר בשיקול איראני קר של התועלת ביחס למחיר", אמר צימט בפתח השיחה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות הטרור של איראן ברחבי העולם (צילום: באדיבות המוסד)

"להבנתי, השיקול המרכזי כרגע בעניין איראן הוא שכרגע חמאס לא מאוים על הישרדותו בעזה, ולפחות בעתיד הנראה לעין הוא עוד יכול להמשיך ולנהל מערכה מול ישראל", הוסיף. "במצב כזה השתלבות של חיזבאללה במלחמה עלולה לגבות מהארגון הלבנוני מחיר כבד, ואולי אף להוביל לכניסה אמריקאית למערכה. חיזבאללה הוא נכנס אסטרטגי ראשון במעלה מבחינת האיראנים, בעיקר כדי לשמר מאזן הרתעה מול ישראל וכדי להגיב במקרה של תקיפה ישראלית באיראן. לכן אין סיבה נראית לעין שאיראן תבחר להרחיב כרגע את המערכה. כמובן שלחיזבאללה שיקולים נוספים לזה האיראני, אבל להערכתי במצב שבו לא נשקף איום משמעותי על עצם שרידותו של חמאס בעזה, האיראנים יחשבו היטב אם שווה להם "לבזבז" את היכולות של חיזבאללה".

בהמשך התייחס למילציות האיראניות שתוקפות בסיסים אמריקאיים באזור ולאיום מצד החות'ים בתימן, ולקשר שלהם לאיראן. "בימים האחרונים אנחנו רואים מאמץ איראני נגד ישראל בחזיתות נוספות באזור", הסביר המומחה. "בטהרן שיחררו את הרסן ומפעילים מיליציות שיעיות שתוקפות בסיסים של כוחות אמריקאים, וזאת בעיקר כדי להגביר את הלחץ ולנסות לגבות מהם מחיר על התמיכה הברורה בישראל. יש בכך גם נטילת סיכון מסוימת מצד טהרן, כי האמריקאים כבר איימו שהם עלולים להגיב על ההתקפות האלו, אבל לפחות בשלב הזה אני מניח שבאיראן מניחים שלא מדובר בתגובה בהיקף שיסכן אותם. לכן מדובר כאן בסיכון מחושב: הם מעריכים שהאמריקאים לא מתכוונים להרחיב את העימות למערכה כוללת, ולכן אני מניח שנמשיך לראות התגרויות כאלו – אלא אם ארצות הברית תגרום לאיראן להבין שהן עלולות להוביל למלחמה באופן ישיר".

עוד אמר, כי "ככלל, במדרג התגובות האיראניות ישנם ארבעה שלבים. הראשון הוא הנוכחי: המעורבות האיראנית היא די שולית, ועיקר המערכה מובלת על ידי חמאס עם פעילות מוגבלת של חיזבאללה, בעידוד איראני כמובן אך מתחת לסף המלחמה. השלב השני שהולך ומתגבר כולל שיגורים של טילים ורחפנים מהחות'ים בתימן לעבר דרום ישראל, פעילות של המילציות הפרו-איראנית נגד מטרות אמריקאיות וכנראה גם פעילות נוספת ממערב עיראק וסוריה נגד ישראל. הנזק הפוטנציאלי בשלב הזה לא משמעותי, אך הוא נותן תחושה של התלכדות זירות. בשלב השלישי יוכנס חיזבאללה לפעילות בעצימות גבוהה. רק בשלב האחרון נראה הוא פעולה איראנית ישירה. זו לא שיטת הפעולה של המשטר והם מנסים להימנע מכך".