11 לוחמים נפלו אתמול בקרב במהלך התמרון בעומק רצועת עזה, שהופך קשה ומורכב בכל יום שעובר. אלוף במיל' גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה וראש חטיבת התכנון בצה"ל, התייחס היום (רביעי) לדברים בשיחה עם בן כספית ואבי יששכרוף ב-103FM.

שבע שנים לאחר שאביו נרצח בפיגוע: סג"מ פדיה מרק נפל בקרבות בעזה
"ב-7.10 שמע מה קרה ונסע להילחם בלי לחשוב פעמיים": רב"ט אסיף לוגר נפל בקרב בעזה

"אי אפשר לעשות מלחמה בלי נפגעים לצערנו, והאויב כמובן הכין כלים לכל אחת מהדרכים שבה ניכנס", אמר צור בפתח השיחה. "לכן אנחנו קודם כל נמצאים עם אמצעים מצוינים, עם מיגון הכי טוב בעולם לדעתי ועדיין זה לא מושלם. בסוף, הדברים מושתתים על איך הכוחות פועלים, ככל שהם יפעלו בתחבולה, בנחישות, ברב ממדיות עם סיוע ואש מקדימה ויכולת תצפית טובה ומודיעין, כמובן שהדברים יהיו הרבה יותר טובים ופחות נפגעים. אבל יהיו לנו נפגעים ויהיו עוד ימים קשים ואין לנו ברירה. ההצדקה למותם של החיילים הנהדרים שנפלו ושל האזרחים שנשחטו ב-7 באוקטובר תבוא רק כשנראה את חמאס מוכרע לחלוטין". 

עוד אמר, כי "אנחנו יודעים שמחכות לנו הפתעות ואנחנו עושים את הדברים מתוך הנחת עבודה ופעילות שתקדם אותנו מול ההפתעות האלה, אבל עדיין יהיו טעויות והפתעות. לא חשוב איזה רכב נכניס ואם נלך ברגל, בסוף יש מגוון כלים להתמודד איתנו, ועדיין היתרון שלנו עצום עליהם. אם אתה שואל אותי, אז אני מניח שבתוך לא הרבה שבועות נראה ירידה דרמטית ביכולות שלהם". 

בהמשך נשאל צור מתי נדע שחמאס הושמד. "אבן הדרך הראשונה שאנחנו צריכים לומר היא אבן הדרך שבה הם לא יכולים לאיים יותר מחוץ לעזה", השיב. "הם יכולים לאיים על החיילים שנמצאים בתוך עזה עדיין, אבל אין להם יכולת ירי מחוץ לעזה ורוב המפקדים שלהם מתים. אני חושב שאנחנו נראה את צה"ל בעוד מספר שבועות כבר נמצא או השתלט על חלק גדול מהתשתיות שתמיד חלמנו עליהן, כולל, אני מניח, שיגיעו לשיפא ולעוד כל מיני מקומות שתמיד נזהרנו מלהגיע אליהם, אבל עכשיו אין ברירה. כשנראה את זה וכשנראה שהיכולת יורדת באמת, שם יתחיל הניצחון. אבל אז יהיה לנו עוד הרבה מאוד זמן כי חלק יברחו מהדרום דרך המנהרות ונצטרך לנקות שם, ונצטרך לוודא שאין לנו שום הברחות ממצרים, ונצטרך לוודא שפילדלפי נשלט היטב. העסק הזה, אם לקח לנו באיו"ש חמש שנים, יכול להיות שפה ייקח שנה-שנה וחצי". 

לדבריו, "להביא את הרצועה למצב של יו"ש שצה"ל נכנס ויוצא אחרי החודש-חודשיים הראשונים. שצה"ל יודע להיכנס תחת איום סביר ולא האיום הקיים היום, שזה לא דורש אוגדות וחטיבות, אלא גדוד יכול לנסוע, לראות שבמקום מסוים מתעצמת פתאום היכולת, לטפל בזה ולחזור חזרה. עם שטח מפורז מאוד גדול, לעשות מעצרים". 

במענה לשאלה איך נמנעים מלעשות את הטעויות שנעשו במלחמת לבנון השנייה השיב האלוף במיל': "הצבא שלנו הוא באמת צבא טוב ויש בו מפקדים מעולים, והוא עושה הרבה טעויות תמיד, כולל הפשלה הנוראית של 7 באוקטובר, אבל היתרון בו זה שהוא יודע גם לתקן וללמוד תוך כדי. למזלנו, עדיין בצבא ובשב"כ משבצים אנשי מקצוע, אלו אנשים משובחים, מעולים שבמעולים, והם יודעים לשים עכשיו את הדבר הזה בצד כי הם מבינים את גודל השעה. אחר כך, הם ישימו את אחריותם על השולחן מיד כשירגישו שהם השלימו את המשימה". 

הבעיות שלנו תמיד מתחילות בתכלית האסטרטגית. אף פעם התכלית האסטרטגית לא הייתה 'תגיעו לנקודה הזאת ותחסלו את היכולת', זה אף פעם לא היה. אלה היו כל מיני סימנים - להבהיל, להרתיע וכן הלאה. כשיאמרו לצה"ל עכשיו 'תחסלו את חמאס', הוא יידע לעשות את זה. אם היו אומרים לנו אז ב-2006, 'תגיעו לצידון ושיהיה נקי עד צידון', היינו עושים את זה בהרבה פחות ימים ממה שנכנסנו ויצאנו ונכנסנו ויצאנו, וזה הכל בגלל התכליות שמגדירים מלמעלה. עכשיו התכלית מוגדרת נכון, אפשר להשיג אותה, צה"ל יודע. הוא הרבה יותר חזק, עם המחירים והקשיים, ויהיו קשיים". 

ראש המערך האווירי של ארגון הטרור חמאס חוסל (צילום :דובר צה"ל)

לסיום נשאל האם צה"ל יכול לנהל מלחמה בשתי חזיתות. "זה לא יהיה פשוט. ככל שנהיה יותר תכליתיים, משמעותיים בעזה, יותר נדגים לסביבה את יכולותינו - היא תיזהר יותר. והדבר השני, נסראללה בדרך כלל יודע מה הם האינטרסים שלו והוא עובד לפיהם. אם נסראללה יפתח מלחמה כוללת, לא תהיה לבנון. לבנון תתפרק כולה, ונסראללה בסוף הוא גם פטריוט לבנוני, וגם פרוקסי איראני, ובמתח הזה הוא נמצא היום. אני חושב שהוא יעשה הרבה דברים מתחת לסף המלחמה הכוללת, אבל הוא לא יגיע לשם, כך אני מעריך מההתחלה. אני מקווה שאנחנו צודקים, אבל צה"ל יכול". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm