ביממה השישית של התמרון
כוחות צה"ל מתמרנים בצפון הרצועה. מתוך הבנה שהתכניות שהוכנו מראש כבר לא רלוונטיות. לצד ניהול המלחמה נבנו תכניות חדשות, כדי להכות בחמאס בצורה הקשה והאגרסיביות ביותר. בצה"ל אומרים שיעדי המבצע שעליהם הכריז הדרג המדיני, נכונות, בהירות וראליות. בצה"ל אומרים שהמציאות הביטחונית מול עזה חייבת להשתנות מן היסוד והדרך לשנות אותה תעבור בזה שחמאס לא יהיה ריבון בעזה, לא יהיה לו כוח צבאי משמעותי- דבר שניתן לעשות רק באמצעות תמרון קרקעי.  

חיזבאללה ואיראן באולטימטום לארה"ב; דו"צ ברמז לתימן: "אנחנו מוכנים גם להתקיף"
שר בממשלה חושף: נתניהו קיבל החלטה לסגור משרדים "מיותרים"
 
כחלק מהתמרון, גם המפקדים הבכירים לוקחים חלק בכניסות לעזה. אחד הקצינים שעליהם מדברים בצה"ל, הוא אלוף יוסי בכר, שמשמש כסגן מפקד פיקוד הדרום שמתגורר בעוטף עזה ואימו נרצחה בקיבוץ. ביום הלחימה הראשון, הוא עלה עם אלוף הפיקוד אלוף ירון פילקמן להפוגה של רבע שעה, ישב שבעה על אימו, ומאז המשיך במלחמה ללא הפסקה. 
 
בצה"ל אומרים היום שעד כה התפנו מעל למיליון עזתים מצפון הרצועה לדרומה והמאמצים לפינוי האוכלוסיה עדיין נמשכים באמצעות הטלת כרוזים, רשתות חברתיות וטלפונים שנעשים לתושבי צפון עזה. פיקוד הדרום נערכים לחודשים ארוכים של לחימה, לחימה שתתבצע במקצבים שונים, בהתאם להערכות מצב והמציאות בשטח. בצה"ל לוקחים בחשבון גם פעילות שתימשך תקופה ארוכה. גם לאחר המלחמה, ימשיכו במבצעים ממוקדים באזורים שונים במודל מותאם לעזה כפי שעשו בחומת מגן באיו"ש.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

 
אחת ממטרות המלחמה היא גם יצירת תנאים להשבת החטופים. בפיקוד הדרום אומרים שיעשו הכל להשבת החטופים הביתה בכוח צבאי, גם אם הדבר כרוך בסיכונים גדולים. את המבצע לחילוצה של טור' אורי מגידיש, התצפיתנית מנחל עוז על ידי לוחמי שב"כ והימ"מ, הגדירו בפיקוד הדרום כ"לילה דמיוני". 
 
בצה"ל אומרים כי עד כה הצליחו לפגוע בשרשרת הפיקוד של חמאס, פגיעה בתשתיות תת קרקע, ובחוליות שיגור רקטות ונ"ט בסדר גודל גדול עם חיסולם של מאות מחבלים  
 
אחת הסוגיות המרכזיות היא בתי החולים בעזה שלדברי בכירים בצה"ל משמשים באופן חד משמעי את חמאס כך שלא יהיה מנוס להגיע לשם כדי להשמיד את התשתיות של חמאס שחלקן ממוקמים מתחת לאזרחים. 
 
במשך שנים התייחסו לדור הY בזלזול, אך בפיקוד דרום אומרים בימים האחרונים שאת הלוחמים שנלחמים בשטח, חדורי מוטיבציה שחלקם כבר ניהלו קרבות היראוים תוך חירוף הנפש, ראוי להגדיר מעתה כ"דור הניצחון".

תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: JACK GUEZ.GettyImage)
תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: JACK GUEZ.GettyImage)

חזרה למחדל
המלחמה תפסה את פיקוד הדרום בהפתעה מוחלטת, כאשר אלפי מחבלי חמאס פרצו את קו הגבול, ונכנסו בו זמנית מהיבשה מהים ומהאוויר בחסות ירי רקטות ליישובים, בסיסים וצירים בעוטף. על פי הערכות, בפשיטה של חמאס נכנסו כ -3000 מחבלים חמושים, ועוד מאות בוזזים נכנסו מעזה בחסות הכאוס. 1,000 מחבלים נהרגו ביום הלחימה הראשון, מאות נלקחו בשבי, והועברו לחקירת כוחות הביטחון.  
 
בצה"ל החלו מיד בייצוב קו ההגנה, ובהקפצת לוחמים לתוך היישובים והבסיסים. בפיקוד הדרום מיד הבינו שמדובר במלחמה, לא עוד מבצע נקודתי, אלה מלחמה של ממש. לצד הכישלון המהדהד והעובדה שנרצחו לפחות 1,400 אזרחים וחיילים, ולפחות 240 נחטפו, בצה"ל מדברים על קרבות הירואים של הלוחמים בשטח שמנעו טבח גדול הרבה יותר.