יומן מלחמה: כמעט 30 יום עברו מאז מתקפת הפתע הרצחנית של ארגון הטרור חמאס על ישראל, שהחלה ביום שבת השבעה באוקטובר, כאשר לפי ההערכות מעל ל-2,000 מחבלים חדרו לשטחי ישראל ורצחו באכזריות כ-1,400 ישראלים וחטפו כ-241 אל תוך שטחי עזה. 

אין פחד: יהיה המחיר אשר יהיה - דיווח מטלטל עם הלוחמים בתוך הרצועה | צפו

את הסקירה שלנו נתחיל דווקא מהשישי לאוקטובר. עיתון שישי, הכותרת הראשית במעריב עוד עסקה בהפרדה במרחב הציבורי בשמחת תורה ועל כך שחמאס מאיים בהסלמה. מי ידע שבוקר לאחר מכן יפקוד אותנו אירוע הדמים הקשה, כאשר חמאס מצוטט דווקא על כך שהגדה המערבית כולה תמשיך להילחם.

7.10: חמאס פותח במתקפת פתע רצחנית על יישובי העוטף והדרום שכללה חדירה יבשתית, אווירית על ידי ירי רקטות וימית. המתקפה כוללת השתלטות על מוצבים צבאיים. מעל 2,000 מחבלים חודרים ליישובי העוטף והדרום ומתחילים במסע טבח רצחני במהלכו הם משתלטים על היישובים, רוצחים, אונסים ומתעללים באזרחים ישראלים ביישובים ובמסיבת טבע שהתקיימה ברעים, בה נוכחים כ-4,000 איש. כמו כן, מחבלי חמאס מצליחים לחטוף כ-241 אזרחים ישראלים וזרים וחיילי צה"ל.

תליית מודעות למען הנעדרים, מבצע חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר, פלאש  90)
תליית מודעות למען הנעדרים, מבצע חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)


בתגובה, תוך כדי הלם רב, עשרות מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במספר מוקדים מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. לוחמי זרוע הים ניהלו מרדף ימי וחיסלו עשרות מחבלים אשר ניסו להגיע לשטח ישראל. הלוחמים פתחו באש לעברם וסיכלו שתי סירות גומי, שני כלי שיט נוספים וכלי חקלאי. כוחות יבשתיים ואוויריים של צה"ל פעלו במספר מוקדים במרחב הדרום וסיכלו מאות מחבלים.

8.10: המספרים עדיין לא נודעו במלואם. הכותרות דיברו על מאות נרצחים ועשרות חטופים. הגישושים הפוליטיים החלו, נתניהו הציע לגנץ ולפיד להיכנס לממשלה. 

9.10: גל הירש מונה לממונה על הנעדרים המשפחות. כינסו מסיבת עיתונאים ומאז ועד היום חלוקות תחושות של אי ידיעה וחוסר אונים. יום קודם אירוע ירי לקבוצת מטיילים במצרים בו שני תיירים ישראלים נרצחו.

10.10: הכותרות כבר זועקות 1000 נרצחים, מימדי הטבח מתבהרים יותר, חיזבאללה מאיים בצפון, פרסומים על פערים בציוד ובאוכל. גנץ הגיש הצעה נגדית לנתניהו ונראה כרציני יותר בכניסה לממשלת חירום. 

11.10: תורי ענק במרכולים, הסתערות של הציבור על מים ומוצרים אחרים בסיסיים. נאום הנשיא ביידן מהדהד ונותן תקווה בישראל, משפחות החטופים נפגשו עם נשיא המדינה. יוזמות אזרחיות רבות מחזקות את העורף. 

12.10: ממשלת האחדות בחירום יוצאת לדרך. סיפורי גבורה נחשפים ועוד פנים ושמות של חטופים משפחות שלמות אחים ואחיות נשים וטף. 

13.10: הרמטכ"ל הרצי הלוי מודה בכישלון, שאלת האחריות ובראשה של ראש הממשלה תמשיך להעסיק אותנו גם בהמשך. ביקורת וסימני שאלה מה ידעו בשעות שלפני הטבח?

15.10: ערוכים בדרום, דרוכים בצפון, ליברמן עדכן שלא יכנס לממשלה אך יתמוך מבחוץ. במעריב מעדכנים כי עיתונאית "מעריב" שי רגב ז"ל נרצחה במתקפת הטרור. סוף שבוע ראשון של המפונים בבתי המלון ברחבי הארץ מסתיים.

16.10: צה"ל עידכן כי מספר החטופים נכון לאותו היום עומד על 155. נחשפות עוד מזוועות החמאס ודרכי הפעולה של הארגון הרצחני. הנשיא הגיע לקיבוץ בארי שבו נרצחו יותר מ־100 תושבים בטבח, וחנך את פתיחתו המחודשת של "דפוס בארי".

ההרס בקיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: ארנולד נטייב)
ההרס בקיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: ארנולד נטייב)


17.10: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה, מושב החורף נפתח עם אזעקה, וחיסל בכיר נוסף בחמאס. יום לביקור ביידן בישראל מחכים. ראש השב"כ רונן בר לוקח אחריות. דריכות בצבא שמעדכן שמוכנים לשלבי הלחימה הבאים.

18.10: נשיא ארצות הברית נוחת בישראל ומעניק חיבוק חם ורוח גבית לישראל. גם קנצלר גרמניה אולף שולץ מצהיר "מחויבים לביטחון ישראל". ערב קודם, פיצוץ הרקטה של חמאס במתחם בית החולים לאחר תחקיר מעמיק דובר צהל מכריז לא מאש כוחותינו ועוצר כדור שלג של הסברה כנגד ישראל.

19.10: מסכמים את ביקור הנשיא האמריקאי: בביקור הבזק בו השתתף ביידן בישיבת קבינט המלחמה, הביע תמיכה בישראל, התחייב לפעול להחזרת החטופים והכריז על חבילת סיוע חסרת תקדים.תוגברו טיסות החילוץ של ישראלים מרחבי העולם בעקבות אזהרות המל"ל.

20.10: מבקר המדינה אנגלמן מתריע: פערים גדולים בין צורכי האוכלוסייה לנעשה בשטח. בצה“ל משלימים את ההיערכות לכניסה קרקעית לרצועה. לקיחת אחריות נוספת שר הביטחון גלנט: "אני אחראי על מערכת הביטחון - גם באירועים קשים". 368 כיתות כוננות הוקמו
ברחבי ישראל - כולל במרכז הבקשות לקבלת נשק באמצעות רישיון בשיא.

22.10: פותחים את יום ראשון עם בשורה טובה קטנה: ארה"ב לחצה, קטאר תיווכה, וחמאס שחרר ביום שישי בלילה שתיים מהחטופות – יהודית רענן ובתה נטלי הממשלה והביטוח הלאומי סיכמו: משפחות החטופים והנעדרים יוכרו כנפגעות פעולות איבה. הכנסת אישרה באותו היום את הסיכום במהלך סוף השבוע. החות'ים משגרים לעבר ישראל ומיורטים. 

23.10: ראש הממשלה הזהיר את ארגון הטרור מכניסה למלחמה בצפון. על פי דיווחים: צה"ל תקף והשבית שדות תעופה בדמשק ובחלב ולראשונה מאז האינתיפאדה השנייה: מטוס קרב תקף בג'נין.

24.10: לחץ לקידום כניסה קרקעית שעדיין לא מגיעה. חששות בישראל בהפרדה אפשרית בין אזרחות לאזרחות בכל הנוגע לשיחרור חטופים. חמאס שחרר שתי חטופות נוספות ללא אזרחות זרה, יוכבד ליפשיץ בת ה־85 ונורית קופר בת ה־80 מקיבוץ ניר עוז. יורטו כלי טיס שחדרו מלבנון ומרצועת עזה ה"ניו יורק טיימס" מודה: שגינו בסיקור הפיצוץ בבית החולים בעזה.

פגיעת רקטה במזכרת בתיה, מבצע חרבות ברזל (צילום: נתי שוחט פלאש 90)
פגיעת רקטה במזכרת בתיה, מבצע חרבות ברזל (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

25.10: חוליית חמאס חוסלה בדרך לפשיטה בחוף זיקים. ביקורת בישראל על התנהלות ארגון האו"ם כולל קריאות להתפטרות מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש אמר: "התקפות חמאס לא קרו בוואקום."

26.10: כותרות העיתונים לאחר שנתניהו מצהיר לראשונה: אצטרך לתת תשובות. קטאר דיווחה על פריצת דרך בשחרור החטופים אך זו כאמור טרם הגיעה. מזכ"ל האו"ם מבהיר: "שום דבר לא מצדיק את ההתקפות המחרידות של חמאס".

27.10: לפיד הציג תוכנית חלופית לשיפור הטיפול האזרחי אך ממשיך בסירובו להיכנס לממשלה. בארצות הברית מקדמים הפסקות אש לצרכים הומניטריים, התחממות בשטחי איו"ש, פעולות כנגד פלסטינים תופסות כותרות בעולם. 

29.10: צה"ל תקף מעל 450 מטרות ברצועה, כוננות גבוהה בצפון. החל השבוע הרביעי ללחימה, צה"ל הזרים עוד כוחות לעזה, חיזבאללה הרחיב את טווח הירי לראש פינה. 

30.10: אירוע ברוסיה בשדה תעופה בדאגסטן, מרדף בחיפוש אחר יהודים בעקבות פרסום שווא. החוץ האיראני מאיים: "ארה"ב לא תוכל להתחמק מהאש", צה"ל הרס את בית המחבל שרצח את בנות משפחת די. ארגון חמאס פרסם סרטון ובו שלוש מהחטופות הישראליות - ילנה
טרופנוב, דניאל אלוני ורימון קירשט - קוראות לנתניהו לפעול לשחרורן תמורת אסירים ביטחוניים ומאשימות אותו ב"פאשלה של ה־7 באוקטובר". פיגוע דקירה בירושלים.

31.10: התצפיתנית אורי מגידיש חולצה משבי חמאס. משפחתה של שני לוק התבשרה כי נרצחה, צה"ל ממשיך להתקדם לעומק רצועת עזה.

1.11: היום העשרים ושישה ללחימה. הותרו 14 שמות של חיילי צה"ל שנפלו, קרבטות עזים במעוזי החמאס, ניסיון רביעי של החותים לנסות לפגוע בישראל. 

2.11: גלנט קרא להעביר כספים לרש"פ, סמוטריץ' הגדיר זאת: "טעות חמורה" הויכוח יימשך עוד ימים. חיל הים תגבר בספינות טילים.

3.11: היום ה־27 ללחימה: מאות מחבלים חוסלו, עשרות מטרות הושמדו, נאום נסראללה ומעט קודם לכן הצהרתו של בלינקן  לראשונה מהקמת הממשלה. לוין הסכים למנות 14 שופטים עמיתים.