חמאס נטל אחריות למטח הרקטות החריג - 30 שיגורים - ששוגרו הערב (שני) לעבר אזור הקריות ומפרץ חיפה משטח לבנון. לקיחת אחריות של יורי הרקטות הפלסטינים לא חשובה, כי דבר לא יקרה ללא אישור של חיזבאללה. מדובר בהרחבה ברורה של טווח הירי, בהחלטה יזומה של חיזבאללה, לכיוון מפרץ חיפה, נהריה והקריות. 

"הרחיקו אותנו מנגע המלחמה הזו": בלבנון מגבירים את הלחץ על נסראללה
הלב כואב: מתה מפצעיה לוחמת מג"ב שנפצעה אנוש בפיגוע בירושלים

האירוע לא אמור לשנות לישראל מבחינת היעד המרכזי והתגובה הישראלית תכוון לעבר תשתיות של חיזבאללה. במהלך כל התקופה האחרונה חיזבאללה פועל לאורך הגבול עם ארגונים פלסטינים, אבל ניהול המערכה מהצד הלבנוני אחיד. ישראל תגבה מחיר גם מתשתיות של חמאס בלבנון, אבל תראה בירי צעד של חיזבאללה. 

המטרה של שיתוף הפעולה בון פלסטינים לחיזבאללה התחזק לאחר מלחמת האזרחים בסוריה, כאשר סיומה הוריד את המתיחות בין הצדדים. זהו צעד נוסף לחיזוק הנרטיב של ״מערכה למען פלסטין״, וכך גם יותר ויותר בכירים פלסטינים שונים בלבנון ובסוריה. המלחמה הנוכחית מאיצה עוד את תהליך ההשתלבות של ארגוני הטרור הפלסטינים בציר האיראני במזרח התיכון. 

הירי הנוכחי לא מהווה שבירת כלים בצפון, אבל חיזבאללה מאותת שהוא מסוגל לעלות מדרגה בהסלמה בדומה לעלייה בעוצמת התגובות הישראליות בלבנון. 

תקיפה להשמדת מטרות צבאיות של חיזבאללה בתגובה לירי משטח לבנון (צילום: דובר צה"ל)

הקו של ישראל בצפון ייקבע במבחן התוצאה והנזק. ישראל לא מעוניינת כרגע בחזית שניה שתסיט את הקשב מהפעולה בעזה, כך שההערכה היא שהגדלת טווח הירי יוביל להרחבת התקיפות הישראליות בלבנון. מדובר בדינמיקה מסוכנת: ההתקדמות של צה״ל ללב עזה דוחפת את חיזבאללה להסלים את תגובותיו, והדילמה הישראלית כיצד להגיב מחריפה.