מתן הסיוע בסך 14 מיליארד דולר של ממשל ביידן לישראל ירחיב משמעותית את מערך ההגנה מפני טילים ותכלול משגרי כיפת ברזל חדשים, שיהיו שווה ערך ליותר מפי שניים מהפריסה הנוכחית, וכמעט תכפיל את סכום ההוצאה האמריקאית על המערכות, כך דווח ב"בלומברג".

נתניהו בריאיון ל-ABC: "אענה על שאלות קשות אחרי המלחמה"
סדק בהנהגת חמאס? "אחד ממתכנני הטבח" תקף: "סנוואר פרחח, ההנהגה הפקירה אותנו"

לדברי גורמים אמריקאיים שביקשו להישאר בעילום שם החבילה כוללת מימון לבנייתם של עד 100 משגרי כיפת ברזל נוספים ולפחות 14 אלף מיירטי תמיר.

"יהיו באופן שמרני 25 סוללות חדשות", אמר ווס רמבו, אנליסט להגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. עם זאת, הוא הזהיר כי ניתן להשתמש בחלק מהציוד החדש כדי להחליף סוללות קיימות, במקום להוסיף יכולות חדשות. משרד ההגנה ושגרירות ישראל בוושינגטון סירבו למסור פרטים בנושא ודובר שגרירות ישראל בארה"ב אמר כי "הממשלה אינה מגיבה בנושאים הקשורים לסיוע צבאי זר".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי הדיווח, החבילה היא "ברכה" לחברת "רפאל" הישראלית כמו גם ל-"RTX Corp", ענקית ההגנה האמריקאית, שתספק רכיבים לטילים. ארה"ב וישראל חתמו במרץ 2014 על הסכם קו-פרודוקציה שאיפשר לייצר רכיבים בארה"ב. היקף בקשת ההוצאה על הגנת טילים בבקשת החירום של הבית הלבן מדגיש את משמעותן של מערכות מסוג זה להגנה על מרכזי אוכלוסייה ישראלים מפני רקטות משוגרות מעזה ומלבנון.

החיזוק בהגנות טילים מוסיף לסיוע של וושינגטון לישראל, הכולל עד כה את חברת "בואינג" וכולל פצצות חכמות, ייעוץ בנושא מיקום בני ערובה מפיקוד המבצעים המיוחדים של ארה"ב, תובנות אזוריות מסוכנות הביון הביטחונית וגישה קלה יותר לשמורת המלחמה האזורית של ארה"ב הנמצאת בישראל.

קפיצת מימון

בקשת ההגנה מפני טילים מסתכמת בארבעה מיליארד דולר בין "כיפת ברזל" למערכת היירוט "קלע דוד". שלושה מיליארד דולר מתוכם הוקצו לקרנות חדשות של כיפת ברזל - שווה ערך לסכום המשולב שהקונגרס הקצה עבור כלי הנשק מאז 2010, על פי נתונים שנאספו על ידי שירות המחקר של הקונגרס.

הפנטגון אישר שמתוך ארבעה מיליארד הדולרים שהתבקשו לרכישת אמצעי לחימה, שלושה מיליארד דולר מיועדים ל"כיפת ברזל", ומיליארד דולר מיועדים ל"קלע דוד".

מיליארד הדולר יקנו לא פחות מ-650 מיירטי "Stunner" וציוד נלווה, המיוצרים גם הם בשיתוף עם "RTX", לפי גורמים רשמיים בארה"ב. הקונגרס האמריקאי הפקיד יותר מ-2.4 מיליארד דולר לפיתוח "קלע דויד" מאז 2005.

יירוט של כיפת ברזל (צילום :דובר צה"ל)

הרפובליקנים בבית הנבחרים, בראשות היועמ"ש מייק ג'ונסון, ביקשו להוציא את הכספים לישראל מהבקשה המקורית של הנשיא ג'ו ביידן, שזוכה לתמיכה בסנאט הנשלט על ידי הדמוקרטים. הצעת הבית הלבן כללה גם כספים עבור אוקראינה וטייוואן.

הבקשה המשלימה של הממשל כוללת גם הוראה שתוותר על מגבלה שנתית של 200 מיליון דולר על ערך הציוד שהוכנס לשמורת המלחמה האזורית של ארה"ב הממוקמת בישראל, אך אינה מטילה הגבלה על הערך של מה שישראל יכולה למשוך. זה "על מנת להציב ציוד למשברים נוכחיים או עתידיים וכדי לייעל את מתן הסיוע לישראל", נמסר מהפנטגון.