בבוקר שמחת תורה, ב-7 לאוקטובר, מחבלים פרצו את גדר גבול רצועת עזה והחלו לטבוח ביישובי העוטף, תוך שרקטות נורות לאזור משטח הרצועה. המתקפה הפתיעה את מערכת הביטחון הישראלית, אך היום (שלישי) נחשף בעיתון הבריטי הפופולרי, ה"גארדיאן", כי גם המחבלים שחיכו לחצות את גדר הגבול - לא ידעו מה הולך לקרות עד הרגע האחרון. 

היום ה-32 ללחימה: גלנט: "צפויים לימי לחימה רבים", ירי לאשקלון בזמן דקת הדומייה
מסמך שנתפס בעזה מרמז: לא רק הנהגת חמאס ידעה על התוכניות לבצע טבח 

הפקודות הראשונות יצאו לפני השעה 04:00. כל מי שהשתתף באימונים הרגילים ולא תכנן להשתתף בתפילות השחר במסגדים הרגילים שלו, הלך להתפלל את תפילות השחר. שעה לאחר מכן, כשהשמים החלו להתבהר מעל עזה והקהילות החלו להתפזר, הוצאו הנחיות חדשות לקראת המתקפה. אלו היו הנחיות פשוטות, שעברו בעיקר מפה לאוזן: "הביאו את הנשק שלכם וכל תחמושת שיש לכם והרכיבו אותם בנקודות ציון ספציפיות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עם זאת, עדיין לא נאמר לאיש מה עומד לקרות. מבצע שיטפון אל-אקצא, שאצלנו נקרא "חרבות ברזל", המבצע השאפתני ביותר שפתח חמאס מאז השתלטות ארגון הטרור על עזה ב-2007, היה עדיין סוד.

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

התוכנית גובשה על ידי מספר מנהיגי חמאס ותיקים ולא הייתה ידועה למחבלים שאלימותם עמדה לנפץ כל תחושת רוגע חולפת או התקדמות לקראת יציבות חדשה במזרח התיכון. כידוע, התוכנית לפרוץ את גדר הגבול ולהתקיף את יישובי העוטף לא הייתה ידוע גם למערכת הביטחונית בישראל.

ההחלטה להעביר הוראות בעל פה לאלפי חמושים של חמאס, הפזורים בין 2.3 מיליון תושבי עזה, הייתה האחרונה בסדרת צעדים שנועדו להונות את אחת ממערכות המעקב החזקות בעולם ולשמור כל מילה על מה שעומד לקרות. הנחיות התפשטו ברחבי עזה, כשניתנו תחילה למפקדי הגדודים של מאה ומעלה אנשים, אחר כך לראשי מחלקות של 20 או 30 אנשים, שסיפרו למפקדי החוליות, שהעבירו את המסר לחברים, לשכנים ולקרובי משפחה, שלבסוף הצטרפו אליהם בתרגולים שנערכו בעשרות מקומות במובלעת.

כשהמחבלים הרבים התאספו לתרגולים השבועיים, חולקה תחמושת נוספת ונשק חזק יותר. רבים השתמשו בנשק כזה במהלך החודשים הקודמים והחזירו אותם לארסנלים של חמאס לאחר כל תרגול. עד מהרה, נשאו המחבלים רימוני יד ורקטות, מקלעים כבדים, רובי צלפים וחומרי נפץ.

השעה הייתה שש בבוקר. השמש זרחה והפקודות הסופיות ניתנו: "המחבלים צריכים למהר דרך פרצות שבקרוב יפוצצו בגדר המערכת בגבול עזה ולתקוף חיילים ואזרחים ישראלים מהצד השני".

ההרס בקיבוץ בארי (צילום:  Edi Israel/Flash90)
ההרס בקיבוץ בארי (צילום: Edi Israel/Flash90)

התיאור של הרגעים הקודמים לפרוץ המלחמה נגזרו ממקורות רבים, כולל פגישות עם גורמי מודיעין ישראלים, מומחים, מקורות בעלי ידע ישיר על דוחות חקירה של לוחמי חמאס שנתפסו במהלך הפיגועים, וחומר ששוחרר על ידי חמאס והצבא הישראלי. ב"גארדיאן" ציינו כי למרות שקשה לאמת טענות רבות, מומחים טענו כי המסופר מתקבל על הדעת.

לפי המאמר, לא פחות מ-3,000 מחבלים, כולל חברי הג'יהאד האסלאמי, פרצו את גדר הגבול. עוד צוין כי בין המחבלים היו אזרחים עזתים שעברו את הגדר במהלך המתקפה וחוסר התגובה הישראלי המיידי.

פקודות כתובות הסבירו ליחידות חמאס תוכנית מדויקת שגובשה על ידי שני מנהיגים שככל הנראה היו המובילים העיקריים לפעולה: יחיא סינוואר, ראש החמאס הכללי, ומוחמד דף, מפקד הצבא הצבאי של חמאס. כל יחידה קיבלה יעד נפרד: בסיס צבאי, קיבוץ, כביש או עיר. לעתים קרובות צורפו פקודותיהם במפות המציגות פרטים של הגנות ומיקומים מרכזיים במטרותיהם, תוך הסתמכות על מידע קיים על ישראל, טענו המקורות שסיפרו לעיתון על ההכנות למלחמה. עם זאת, המסיבה, בה נרצחו לפחות 260 בני אדם לא הייתה בין המטרות הראשוניות, כך לפי הערכות הגורמים.

שלוש משימות ניתנו ליחידות שונות. קבוצה ראשונה קיבלה הוראה להכריע את הבסיסים הצבאיים הישראליים הבלתי מאוישים והלא מוכנים סביב עזה, או לתקוף אזרחים בבתיהם. יחידות אחרות קיבלו פקודה להגן על עמדות בפני כוחות צבא ישראלים בבואם, לרוב במארבים בדרכים מרכזיות. זו לא הייתה משימת התאבדות, שכן מותם של המחבלים לא היה חלק בלתי נפרד מהמבצע.

קבוצה שלישית של יחידות הונחתה לתפוס כמה שיותר בני ערובה ולהביאם לפריצות בגדר, שם המתינו חוליות ייעודיות לקחת את בני הערובה למתחם המנהרות העצום מתחת לעזה.

תקיפת פיר מנהרה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

גורמי ביטחון ישראלים מאמינים כי להנהגה המדינית של חמאס מעבר לים לא נמסרו פרטי המבצע, וגם לא לנותני החסות של חמאס באיראן, אם כי שניהם כנראה היו מודעים לכך שמתוכנן משהו. "זה היה מעגל מאוד צפוף", אמר מקורב לחמאס לסוכנות הידיעות רויטרס בחודש שעבר. גורמים בחמאס אמרו כי תכנון הפיגוע החל לפני שנתיים, לאחר פשיטות של משטרת ישראל על מסגד אל-אקצא בירושלים, האתר השלישי בקדושתו לאסלאם. מקורות ישראלים אומרים שלוח הזמנים היה קצר יותר - אולי שנה או 18 חודשים - וכי במהלך תקופה זו נעשה מאמץ לחזק את האמונה הישראלית שחמאס העביר את מוקדו מאלימות נגד ישראל לפיתוח כלכלי בעזה.

מומחים רבים ומקורות ביטחוניים ישראלים אמרו כי חמאס הופתע מהצלחתו. התגובה האיטית של הכוחות הישראליים אפשרה ליחידות מסוימות לבצע נסיעות מרובות לישראל מעזה כדי להחזיר בני ערובה נוספים, כך לפי גורמים ישראלים. חלק מהאזרחים שחצו לישראל גם נלקחו בשבי, מה שסיבך את מאמצי החילוץ והמשא ומתן הנוכחיים, לפי מקורות ישראלים וחמאס.

חמאס צייד את התוקפים במצלמות GoPro כדי לצלם תמונות של התקיפה. כמה מהתמונות הנוראיות שנמצאו מציגות התעללות ורצח סדיסטי. קטעים כאלו פורסמו על ידי חמאס והציגו אנשים מבוהלים מתחננים על חייהם וכלב שנורה. "פרסום התמונות הללו בערוצים הרשמיים של חמאס מצביע על כך שהפיגוע ב-7 באוקטובר היה לפחות בחלקו 'למען תעמולה'", אמרו מומחי טרור.