תחקיר של העיתון הבריטי "הגרדיאן" חשף השבוע חלק מההכנות שביצעו מחבלי חמאס לקראת מסע הטבח הרצחני ביישובי עוטף עזה ודרום הארץ. אל"מ במיל' אורי הלפרין, לשעבר קצין מודיעין בפיקוד דרום ועוזר מודיעין בלשכת ראש הממשלה, סיפר הבוקר (רביעי) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM על הרגעים שקדמו למלחמה והתייחס למחדל הנורא של ה-7 באוקטובר: "כל התצפיות ראו דברים, דיווחו ולא נפל האסימון".

"טרור פלסטיני לכל דבר": מה גרם לריח השריפה המסתורי במרכז?
קבוצת וגנר אחראית לגל האנטישמיות בצרפת? רשויות החוק בחקירה בינלאומית

"האמת שזה באמת הפתיע את כולנו, אבל זה לא היה צריך להפתיע, כי לפחות אני יודע שלפני שהוקמה החומה הקרקעית, צה"ל ובוודאי אוגדת עזה, נערכה לתרחיש הזה", אמר הלפרין, והוסיף: "יצטרכו בסופו של יום לבוא ולחקור את הנקודה הזאת כי לחמאס היו יכולות, למודיעין הישראלי היה מידע אודות היכולות האלה והיה צריך לנתח את תרחישי הייחוס למול אותן יכולות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"כשמדובר בעוצמה צבאית כזאת, שנבנתה ממש מול הגבולות, עם יכולות כאלה, עם כמויות כאלה של כוח אדם, מן הראוי שתרחישי הייחוס שלפיהם הצבא מגן על הגבולות היו צריכים לקחת בחשבון את נקודות התורפה. ראינו שלמשל מעבר ארז הוא נקודת התורפה - עם טיל נ"ט על המוצב ועם דחפור שמגיע לשער - אתה מחדיר עשרות, אולי מאות רכבים מלאים במחבלים מצוידים היטב", ציין.

הלפרין המשיך להעביר ביקורת על מערך המודיעין, וטען: "מי שכמובן היה אחראי על ההתרעה באותו זמן - לא הסתכל, היו לו כנראה את הנתונים, את הפרטים, את התמונה, זה מזכיר משהו ממלחמת יום כיפור - אבל ההערכה הייתה שגויה. כאן צריך לעשות אבחנה בין הנתונים שאתה מכיר לגבי היריב שלך ולגבי ההערכה".

"אם שוללים את היכולות מהצד השני ומעמידים ביטחונות, ויש כמובן מגוון רחב של אפשרויות איך לעשות את זה - אז מקטינים את הסיכוי שדבר כזה יקרה. זו מלחמה שלא נגמרת, היא לא תיגמר פה. היא תצטרך להישאר. המערכה הזאת חייבת בסופו של יום להבטיח שלצד השני לא יהיו את היכולות האלה. מאז ההתנתקות הייתה פה בעצם הרדמה של הצד הישראלי, צברו פה יכולות אדירות ואצלנו נרדמו בשמירה".

במהלך השיחה נשאל הלפרין האם זה לא יכול לקרות שוב במקומות אחרים עם ריכוז של אויבים. "לאורך זמן לא נוכל לחיות מול התרחיש הקיצוני כל הזמן, אבל אנחנו תמיד צריכים לשים את זה בחלק האחורי של הראש ולהתכונן לתרחיש הגרוע מכל", השיב. "לפני שהייתה את החומה התת קרקעית הזאת, צה"ל היה ערוך ביישובים עצמם. לא היה רק את כיתות הכוננות, היו חיילים, הם ישבו ביישובים עצמם. תאר לך שהיו כאלה חיילים מיומנים שנמצאים, לפחות בגל הראשון, היה מישהו שפותר. הצבא צריך לחזור למקורות, ובמקורות כולנו למדנו קודם כל שקו המגע לעולם ייפרץ. זאת הנחת עבודה", הדגיש. "גם אם סוגרים הלמטה, חייבים לתת פתרונות ללמעלה. יש מערך שהוא מערך האבטחה והוא כשל פה. כלומר כל התצפיות ראו דברים, דיווחו ולא נפל האסימון".

עוד אמר, כי "אי אפשר לקום מחר בבוקר ולראות שרדואן בצפון נשאר עם היכולות האלה על קו הגבול ותושבי קריית שמונה לא יכולים לחזור לבתים שלהם. צריך לשלול את היכולות מן הצד השני לרמה כזאת שהאיום יהיה יותר קטן, וחוץ מזה צריך להגן. ההגנה הטכנולוגית חייבת להיות כזאת שהיא נותנת את הפתרון הסביר לתרחישים השונים. לא נוכל להתחמק מזה. אנחנו לא יכולים לספר לעצמנו סיפור 'סגרנו את המנהרות ואת היכולות ואפשר ללכת לישון'. צריך לשלול את היכולות מחמאס באופן כזה שהוא לא יוכל לשקם את עצמו".

טנדרים של חמאס עוברים לצד גדרות קיבוץ בארי (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לסיום הוסיף, כי "צריך לא לתת לעזתים להתחמש מחדש בכך שמייצרים איזשהו כוח רב לאומי שהוא מוזמן על ידי הפלסטינים עצמם לפעול ברצועה והם מעבירים מספר שנים של שהייה - מצד אחד משקמים את הרצועה, מצד שני בונים מערכת פוליטית שמאפשרת חיים משותפים עם השכנות. מדינה מפורזת, עם אחריות ביטחונית, בוודאי בשנים הראשונות, של ישראל. איזשהו סוג של פתרון שלא נותן לסרטן הזה לצמוח מחדש".

סייע בעריכת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]