פעילות לוחמי חיל ההנדסה של צה"ל בתוך צוותי הקרב הלוחמים בעזה כוללת השמדת אמצעי לחימה של האויב, איתור, חשיפה ופיצוץ פירי מנהרות. עם הרחבת הפעולה הקרקעית ברצועה, מסכלים הלוחמים את תשתיות הטרור של ארגון הטרור חמאס.

תצלומי הלוויין חושפים: זו הכמות האדירה של המבנים שניזוקו בתקיפות ברצועה
התמונות שחמאס מנסה להסתיר נחשפו לעולם: הנהירה הגדולה לדרום

כחלק מפעילות הכוחות הקרקעיים מתקיים מאמץ לחשיפת והשמדת המנהרות של חמאס, כאשר מתחילת הלחימה הושמדו 130 פירים.

בפעילות לוחמי צוות קרב חטיבה 460 לאיתור והשמדת תשתיות תת קרקע, אותרו מספר פירי מנהרות ומפקדת חמאס והושמדו על ידי כוחות ההנדסה של החטיבה. ניתן לראות את היערכות האויב לשהייה ממושכת במנהרות באמצעות חיבור לאמצעי מים וחמצן.

בפעילות צוות קרב של חטיבת הנח"ל, פשטו הלוחמים על מוצב אימונים של חמאס בצפון הרצועה. מתחת למוצב אותרו מנהרות ולאחר חשיפתן, בוצעה השמדה של הפירים במוצב.

איתור תשתיות תת קרקע וציוד תומך על ידי לוחמי צוות קרב חטיבה 460. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ה-DNA של חיל ההנדסה הוא להיות ראשונים תמיד ויש לכך סיבה. הייעוד של החיל הוא להוביל את הכוחות הקרקעיים בשדה הקרב, להתגבר על כל המכשולים הקיימים, האתגרים התת-הקרקעיים והמלאכותיים ולהביא את הכוחות ליעדם. תפקידים נוספים הם מיגון הכוחות ושרידותם בקרב, שמירת רציפות והמשכיות של צירים לוגיסטיים וכמובן - להשמיד ככל שניתן את תשתיות האויב מעל ומתחת לפני הקרקע.

לחיל שלושה מערכים מרכזיים: הראשון זה מערך הצמ"ה, ה-9d, שהוא כלי מאוד ורסטילי וממוגן. הוא פועל בפתיחת צירים, נטרול מטענים, מיגון כוחות והרס תשתיות, מבנים ומפקדות. המערך השני זה לוחמי החה"ן, הפלסים, שנוסעים על כלים כמו הנמרים והפומות, נושאים איתם חומרי נפץ רבים ופורקים מהכלים כדי להשמיד מטרות קרקע ותת קרקע. המערך השלישי זה יחידת יהל"ם, יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות. שם מטפלים במשימות הנדסיות מורכבות, לדוגמא טיפול בתחמושת. היחידה מבצעת משימות חשובות ויש לה ידע יותר מתקדם ועשיר בכל הנוגע לעולם התת-קרקע. 

כל סדר הכוחות של חיל ההנדסה גויס במלחמת "חרבות ברזל", מסדיר ועד מילואים. גם בעזה, גם בפיקוד המרכז וגם בצפון. להרבה מאוד מהאתגרים החיל התכונן. איום התת-קרקע וגם איום המטענים הוא לא חדש ומפתיע והטכניקות הקרביות ושיטות הקרב נבנו לפי זה. גם האמל"ח שנרכש ופותח בשנים האחרונות נועד לתת מענה בדיוק לבעיה הזו.

בימים האחרונים, כאשר הם ממש בתוך מערכי האבטחה של האויב, נתקלו כוחות צה"ל בפריטים חדשים כמו דברים שנמצאו באותו מארז וכל מיני רקטות וטכנולוגיות שלא היו מוכרות לכוחות. 

מפקד פלוגת הנדסה בחטיבת הנח"ל, רב-סרן ניר, מציג מתחם היערכות להתקפה של חמאס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

למרות שלחמאס יש מערכת תת קרקעית מתקדמת ומבוצרת שהוא השקיע בה בשנים האחרונות, לצה"ל יש על פני חמאס עליונות מוחלטת מעל הקרקע. עד כה בקרבות פנים אל פנים חמאס הוכרע בצורה חד כיוונית מובהקת. זאת, בזכות היכולת הטכנולוגית של צה"ל, רוח הלחימה והיקף הכלים והחימושים.

ככל שצה"ל נכנס פנימה ישנו חיכוך רב יותר עם האויב. הוא מייצר יותר תנועה ככל שהכוחות מתקדמים, והפעולות הללו מייצרות חשיפה שמייצרת עבור הכוחות הזדמנות להתחיל להשמיד את היכולת הזאת באופן שיטתי. למען הסר ספק, מדובר בכמות מאוד גדולה של פירים, מנהרות ומחסנים.

המטרה של הכוחות היא לנתק את צפון הרצועה מהדרום, גם מעל הקרקע וגם מתחת. באשר לשבויים והנעדרים, הכוחות המתמרנים עושים מאמצים אדירים כדי לא לפגוע באף אדם שהוא לא פעיל חמאס.