מעל חודש עבר מאז פרוץ המלחמה, והשברים שהורכבו מחדש מתחילים לחשוף את קווי המתאר של התוכנית הרחבה יותר של חמאס, כזו שלפי אנליסטים נועדה לא רק להרוג וללכוד ישראלים, אלא לעורר התלקחות שתסחף את האזור ותוביל לסכסוך רחב יותר. גל תקיפות נרחב תוכנן בצמרת חמאס, כך דווח היום (ראשון) בעיתון ה"וושינגטון פוסט". הדיווח הגיע בעקבות עדויות בשטח, שלפי העיתון הפופולרי, צפו יותר נזק והרס בישראל. 

הדרך ליעד רוויית מכשולים - והדרג המדיני והביטחוני נמצא במלכוד | יצחק בריק
מלב עזה אל הארץ: מעל 20 מחבלים הובאו מהרצועה לחקירות בישראל מאז פרוץ המלחמה

הרמזים הראשונים הגיעו מגופות המחבלים שנהרגו: מפות, ציורים, פתקים, כלי הנשק והציוד שהם נשאו. בבארי, שהוכרע על ידי חמאס במתקפת הפתע, נמצא לוחם מת ועל גופו מחברת עם פסוקי קוראן משורבטים ביד ופקודות שבהן נכתב בפשטות: "תהרוג כמה שיותר אנשים וקח כמה שיותר בני ערובה". אחרים היו מצוידים במכלי גז, אזיקים ורימונים שנועדו להרוס בתים ומבנים באופן מידי.

העדויות, שתוארו לעיתון על ידי יותר מתריסר גורמי מודיעין וביטחון בהווה ובעבר מארבע מדינות מערביות ומזרח תיכוניות, חושפות כוונה של מנהיגי החמאס להכות מכה בממדים היסטוריים, מתוך ציפייה שמעשיהם יחייבו תגובה ישראלית מוחצת. כמה גורמים שלא דיברו בעבר על הנושא אמרו כי המודיעין על המניעים של חמאס התחזק בימים האחרונים.

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הממצאים גם שופכים אור חדש על הטקטיקות והשיטות בהן השתמש חמאס כדי להונות את מערכת המודיעין של ישראל ולסכל מאמצים ראשוניים של צבא ההגנה לישראל לעצור את התקיפה. לאחר שפרץ את הגבול הישראלי בכ-30 מקומות, ביצע חמאס טבח המוני של חיילים ואזרחים בלפחות 22 כפרים, עיירות ומוצבים צבאיים ישראלים. לאחר מכן, כזכור, הובילו המחבלים את החיילים לקרבות ירי שנמשכו יותר מיממה - אבל לפי התכנון, זה לא היה אמור להיות סוף מתקפת הפתע.

עדויות חדשות מצביעות על כך שהם היו מוכנים ללכת אפילו רחוק יותר. כמה מחבלים נשאו מספיק מזון, תחמושת וציוד שיספיקו למספר ימים, אמרו גורמים רשמיים, ונשאו הנחיות להמשיך עמוק יותר לתוך ישראל אם גל התקיפות הראשון יצליח, בכוונה לפגוע בערים ישראליות גדולות יותר.

צוותי התקיפה הצליחו לחדור עד אופקים, כ-15 קילומטרים מרצועת עזה וכמחצית מהמרחק בין המובלעת לגדה המערבית. יחידה אחת נשאה מידע סיור ומפות המצביעות על כוונה להמשיך בתקיפה עד לגבול הגדה המערבית, על פי שני בכירי מודיעין במזרח התיכון ובכיר אמריקאי לשעבר אחד עם ידע מפורט על העדויות. חמאס הגדיל את היקף ההסברה שלו לחמושים בגדה המערבית בחודשים האחרונים, אם כי הארגון אומר כי לא הודיע ​​לבעלי בריתו בגדה המערבית מראש על התכניות ל-7 באוקטובר. "אם זה היה קורה, זה היה ניצחון תעמולה אדיר - מכה סמלית לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד הרשות הפלסטינית", אמרו גורמים.

יחד עם מפות ומסמכים אחרים, לוחמים מתים רבים צוידו באזיקים ומכלי גז, כמו גם הנחיות להצית בתים. "הם תכננו שלב שני, כולל בערים גדולות בישראל ובבסיסים צבאיים", אמר גורם ישראלי בכיר. 

כפי שקרה, אפילו חמאס הופתע מההצלחה של חדירתו ב-7 באוקטובר, על פי הצהרות פומביות של הקבוצה וכן הערכות שחולקו באופן פרטי עם עיתונאים. אבל מנהיגי חמאס ציפו שהתקיפה שלהם תניב יותר מסתם בני ערובה, כך לפי גורמי מודיעין בהווה ובעבר. בכיר בחמאס, באסם נעים, טען בראיון ביום שישי האחרון כי הקבוצה תכננה מראש תגמול ישראלי חמור. הוא ציטט אירועים אחרונים, כמו התקפות של מתנחלים יהודים נגד פלסטינים בגדה המערבית והסתערות מתנחלים על מסגד אל-אקצא בירושלים, כמעוררות זעם פלסטיני. "ידענו שתהיה תגובה אלימה", אמר נעים, "אבל לא בחרנו בדרך הזו בעוד שיש לנו אפשרויות אחרות. אין לנו אפשרויות".

פלסטינים לאחר שחצו את גדר הגבול עם ישראל ברצועת עזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום:  עבד רחים חטיב פלאש 90)
פלסטינים לאחר שחצו את גדר הגבול עם ישראל ברצועת עזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90)

"הם היו מאוד ברורים מה יקרה לעזה ביום שאחרי", אמר גורם צבאי ישראלי בכיר עם גישה למודיעין רגיש. "הם רצו לקנות את מקומם בהיסטוריה, מקום בהיסטוריה של הג'יהאד - על חשבון חייהם של אנשים רבים בעזה". 

התכנון של התקיפה נגד ישראל נמשך מעל לשנה לפני אירועי ה-7 באוקטובר, אומרים גורמי מודיעין. בכירי חמאס דאגו להסתיר את ההכנות, גם כשמנהיגים בכירים הפילו מדי פעם רמזים על כוונותיהם. על פי הגורמים, כדי להשיג מידע מודיעיני מפורט, חמאס פרס רחפני מעקב זולים כדי ליצור מפות של הערים הישראליות והמתקנים הצבאיים בטווח של קילומטרים ספורים ממערכת המחסומים של מיליארד דולר שישראל בנתה כדי לחסום את עזה.