ד"ר מרדכי קידר מזרחן מאונ' בר אילן שוחח היום (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על הלחימה בעזה מול החמאס והמניעים של החמאס לעומת ישראל.

לא רק מחסן רקטות: זה השלל שנמצא במפקדה של בכיר חמאס שחוסל | תיעוד
צה"ל איתר מנהרה בבית מפקד של חמאס ליד בי"ח בעזה; 200 אלף אזרחים פונו

ראשית, התייחס לממצאים בבית החולים רנתיסי שהציג אמש דו"צ בעזה: "למה צריך להיות מופתע? מדובר בהתארגנות חוץ מדינית שמשחררת אותם מכל מגבלה שמדינות כמו מדינת ישראל חייבות להתנהג על פיהן. התכנית השטנית האיראנית להציף את המזרח התיכון במיליציות שאין עליהן שליטה, לא חוקית, לא מדינית, לא פוליטית, כלום! הם משוחררים ויכולים לעשות הכל. הם יכולים להתחמש ולהתארגן כמו צבא. תראה חמאס הם צבא וכבר שנים שהם צבא ועזה היא מדינה למי שלא שם לב במשך 16 שנה. ורק אנחנו העדפנו להדחיק את הנקודה הזאת, לא להתייחס אליהם".

על תפקודו של חמאס כהנהגה בעזה וכיצד השיגו את מטרותיהם: "זה שחמאס שירתו את המסר שלנו בכך שכל אזור שהם מאכלסים הפך להיות אזור טרור - זה הם עשו בשמחה. הם נתנו לנו את השירות הזה. אגב, זו הסיבה שעד היום העולם לא יוצא מגדרו להקים מדינה פלסטינית, ושהעולם חושש בדיוק מהעניין הזה שמדינה פלסטינית תהפוך למדינת חמאס או באמצעות בחירות כמו שקרה בינואר 2006, או באמצעות השתלטות אלימה כמו שהם עשו ביוני 2007".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "הפילוג בין חמאס לאש"ף על הקמת מדינה בעזה שירת אותנו, אחרת כבר מזמן הייתה לנו מדינה פלסטינית. מה שקרה זה שלא למדנו מנסיונם של אחרים. חכם לומד מניסיון של עצמו, פיקח לומד מניסיון של אחרים. מה עשו חמאס, חמאס במשך 13 שנה מאז הקמת הרשות ב-1994 עד 2007? הם התפתחו, התחמשו, התחפרו, תכננו, התאמנו ואז ביוני 2007 השתלטו על הרשות והקימו את המדינה שלהם. אנחנו היינו צריכים להסיק את המסקנה שזה מה שהם עלולים לעשות גם לנו. מאז 2007 פחות או יותר יש תחום של מספיק זמן כדי להשכיח ולהרגיע ומספיק בשביל כל מיני מזרחנים להגיד שחמאס רוצה להקים מדינה, הם רוצים להיות כמונו וכל הדברים הללו. יש מזרחנים ששירתו את המסר הזה ונתנו לממשלה את אותם חלומות שווא שחמאס רוצים להתבסס".

קידר המשיך והסביר את הגישה המוטעית שדגלה בכך שחמאס רוצים מדינה ולהתבסס: "חלקם של אנשי מודיעין, אין להם את ההשכלה להבין שיש שם תרבות אחרת. אני עצמי ישבתי עם איש מודיעין די בכיר שאמר לי לפני כמה שנים שחמאס הם שחקן רציונלי - אני כמעט נפלתי מהכיסא. כי מה שבעצם אומר בסאבטקסט זה שחמאס כמונו רוצים פיתוח, חיים טובים והדברים הללו ולכן אנחנו מבינים מה הם רוצים והם מבינים מה אנחנו רוצים וכך אנחנו יכולים להיות שתי ישויות זו לצד זו. זה בסיס הכישלון".

לסיום התייחס לגזרה הצפונית מול חזבאללה: "אדם ימנע מלעשות דברים רק אם המחיר שהוא וסביבתו ישלמו גבוה מדי, הרבה מעבר למה שהוא וסביבתו מוכנים לשלם. קוראים לזה במילה אחת - הרתעה. במזרח התיכון פועלת רק הרתעה שמבוססת על כוח לא נורמלי. ומה שאצלנו נקרא תגובה מידתית זה בעצם אנטי הרתעה. וכשהורגים לך בן אדם אחד אז אתה הורג בן אדם אחד, הרגו לך 5 ואתה הורג 20 - זה לא הרתעה. הרתעה זה שאם הרגו לך אחד אתה נותן שם מכה לא נורמלית".