ק׳, היה בעברו מנהל לשכת מפקד צבא דרום לבנון. הוא נולד בלבנון וחי בה כל חייו, עד ההגעה וההשתלטות של פעילי חיזבאללה על אזור דרום לבנון. אז, באותה העת, משנות ה-80 עד הנסיגה של צה״ל מלבנון בשנת 2000, משרתי צד״ל חברו לכוחות צה״ל, שהיו ברצועת הביטחון בתוך לבנון עד הנסיגה, ונלחמו יחד נגד ארגון הטרור.

בצה"ל מציגים: כך קרס מערך החמאס שנבנה במשך 15 שנים

במאי 2000, עם נסיגת צה״ל מלבנון, כ-6,000 חיילי צד"ל ובני משפחותיהם, וביניהם ק׳ שהיה בכיר בצבא דרום לבנון, חששו מטבח שייעשה בהם על ידי חזבאללה ותומכיו, עברו את הגבול לישראל, והתיישבו והשתלבו בארץ כאזרחי ישראל מן המניין.

כעת, ק׳ חושף לראשונה ומספר על הכוח של חיזבאללה בלבנון, יחסי הארגון עם איראן - ומה חושבים תושבי לבנון על חיזבאללה.  

״קודם כל, צריך להבין שארגון הטרור חיזבאללה הוא מפלגה שיעית בתוך הפרלמנט הלבנוני כחלק מהממשלה, ונחשב לאחת המפלגות הגדולות ביותר במדינת לבנון. זה לא היה כך תמיד, לפני מלחמת האזרחים בלבנון ב-1975, הנוצרים שלטו במדינה, ובסיומה, הוחלט שתהיה חלוקה שווה בממשלה של נציגים נוצרים, שיעים וסונים. כך שהיום - הנשיא של לבנון הוא מרוני נוצרי, ראש הממשלה סוני מוסלמי, וראש הפרלמנט מוסלמי שיעי״, ק׳ הסביר. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 ״עם הזמן, לאחר יציאת צה״ל מלבנון בשנת 2000, הכול השתנה - חיזבאללה החל להתחזק, והחל לעשות כל מה שעולה ברוחו בלבנון", המשיך. "לאחר מלחמת לבנון השניה, לפי הסכם האו״ם בהחלטת 1701 להפסקת אש,  כוח חיזבאללה עבר מגבול ישראל-לבנון בדרום המדינה - לעיר ביירות, שנחשבת למרכז לבנון".

"הארגון התחזק שם עוד יותר מבחינה כספית: איראן המשיכה לספק עבורם כסף, והמשיכה לתמוך בו במסירת נשק והעברת טילים וארסנל שלא היו לארגון במלחמה מול ישראל ב-2006. אט-אט, חיזבאללה הפך להיות השולט בלבנון לא מבחינה רשמית, אך הכוח האמיתי נמצא בידו. לאט לאט, הם החלו לנהור ולחזור דרומית לנהר הליטני, בניגוד להסכם האו״ם שבו נקבע שהם צריכים להישאר צפונית לליטני, ולא לנסות להתקרב לגבול עם ישראל. הם החלו לבנות אימפריה בדרום לבנון, להתחזק מבחינת הנשק ולהשתלט על האזור״, הוא תיאר. 

״רוב הלבנונים, גם המוסלמים, לא מאמינים לנסראללה ולחיזבאללה וגם לא הולכים על פי דרכם. מי שתומך בהם עדיין, כנראה מפחד מהם או מקבל כסף מאיראן", סיפר.

"מבחינת העם הלבנוני, אין אחד שרוצה מלחמה, יש להם טראומה ממלחמת לבנון השנייה, בה ישראל תקפה בחריפות כפרים בדרום לבנון ואף חלק מהעיר ביירות", חשף. "בכפרים בדרום לבנון יש כפרים שיעים וכפרים נוצרים בעיקר, וחיזבאללה משחק משחק מאוד מלוכלך כאשר הוא משגר ויורה רקטות מתוך הכפרים הנוצרים - כדי שישראל תחזיר ותפגע בנוצרים, שהם אנשים צד״ל שתומכים בישראל״.

״מאז ה-7 באוקטובר, מחשש שתפתח החזית הצפונית, כמעט כל הכפרים בדרום לבנון ריקים, והתרוקנו מתושבים שעזבו לביירות. קהילת צד״ל בישראל, ואני בפרט, כל הזמן בקשר עם תושבים ומכרים שנשארו בלבנון, שאומרים לנו שהם לא רוצים מלחמה, הם עייפים ממלחמות, גם ממלחמות פנימיות וגם עם ישראל או עם מדינות אחרות. ״מאז שנולדנו, אנחנו לא מכירים שום דבר אחר חוץ ממלחמות. אם ישראל הולכת להיכנס למלחמה, אנו מקווים שזו תהיה האחרונה, ושישראל תיכנס ותחסל את חיזבאללה אחת ולתמיד״, כך לבנונים אמרו לי״, ק׳ חושף.

נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

"עוד אמרו לו תושבים מלבנון כי 'איך יכול להיות שכל המדינות הערביות במזרח התיכון עושות שלום עם ישראל ורק אנחנו, שדווקא כל כך קרובים, לא עושים שלום איתה? אנחנו רוצים כבר לנשום'. 

 ״הם מאשימים את חיזבאללה אך לא יכולים להגיד את זה שם, אחרת יהרגו אותם או ירדפו אחריהם כל חייהם״ , אמר. ״חיזבאללה כמו חמאס, הוא לא מדינה או אימפריה, אלא מיליציה שממרמרת וזורעת רק רע ברחבי המזרח התיכון. במקום שלבנון תתקדם קדימה עם השנים - היא רק הולכת אחורה מבחינה כלכלית, סוציאלית ומדינית״, טען. ״חיזבאללה היא מיליציה ששייכת לאיראן, הפעילים בה הם לבנונים עם ת״ז, דרכון ואזרחות לבנונית, אך את המשכורת, התמיכה והנשק הם מקבלים מאיראן״. 

״כל מטרת חיזבאללה היא להפוך את לבנון למדינה מוסלמית שיעית, שבה האיסלאם ישלוט. פעילי חיזבאללה הם לבנונים שהתחברו בקלות לאיראנים, מכיוון שהם שיעים גם כן. ואילו מצד איראן, ישראל היא האויב כי גנבה את האדמה מהפלסטינים - אך המטרה הנעלה שלהם היא לשלוט על כל המזרח התיכון, ולהפוך את כל המדינות למוסלמיות-שיעיות. על כן, יש לאיראן מטרות משותפות עם חיזבאללה, לכן היא מעבירה להם במשך 40 שנה כסף, נשק וטילים ומאמנת אותם״.

לצד המטרה של חיזבאללה להפוך את לבנון למדינה מוסלמית שיעית, ק׳ מספר שמטרתם הנוספת הייתה להוציא את ישראל מרצועת הביטחון שצה״ל שלט בה בלבנון, ולאחר מכן להמשיך לנסות לפגוע בישראל גם לאחר הנסיגה מלבנון, רק כי איראן רואה בנו כאויב, כמדינה יהודית באמצע המזרח התיכון, בתירוץ שפעולותיהם הן בשביל הגנה על הפלסטינים: ״חיזבאללה מנסים לפגוע בנו כדי להמשיך לקבל כסף מאיראן. מי שחושב שיש להם כוונה להיכנס לישראל טועה, כוונתם היא לקבל כסף מאיראן ולשלוט על כל לבנון״. 

״נסראללה רוצה לרצות את איראן ולפגוע בישראל כדי שהיא תמשיך להזרים לארגון כספים, וכך תהיה לו שליטה, אך בו זמנית הוא לא מתאבד בשביל עזה ובשביל הפלסטינים, הוא לא יקח את המילציה שלו ויילחם בשבילם. מצד שני, הוא לא יוצא מהמערכה כי רוצה לקטוף ׳ניצחון׳ שיקדם אותו בכוח ובשליטה שלו בתוך לבנון. אם במקרה מחר תהיה הפסקת אש והמלחמה תסתיים בעזה, שתיחשב עבורם כניצחון, הוא רוצה שתהיה לו את האפשרות להגיד שהוא ניצח את ישראל יחד איתם״.

״נסראללה משחק באש, יורה לעבר ישראל ומאיים כדי להראות לאיראן שהוא במערכה. הוא ממש מחפש תשומת לב״, הוא אמר. ״נסראללה הוא איש יחסי ציבור ממדרגה ראשונה. אם הוא יודע לעשות משהו בחיים - זה איך לעבוד על אנשים מבחינה פסיכולוגית. יש לו שפת גוף מסוימת שהוא יודע לשחק בה כדי לשכנע שהוא צודק, הוא משחק לאנשים בראש״, הוסיף.

בהקשר לשלוחת חמאס בלבנון, ק׳ הוסיף בצורה נחרצת כי ״ברור כשמש שהשלוחה של חמאס היא תחת שליחות חיזבאללה - אך ישראל קונה את הסיפור שהם לא תחת שליטתם. צריך להבין שכל מה שקורה בדרום לבנון - קורה תחת אישור חיזבאללה״. 

ק׳ הוסיף והתייחס לחששות תושבי הצפון מתקיפה של חיזבאללה, כמו שראינו בדרום או מירי רקטי נרחב: ״אני חושב שיחידה כמו רדואן, על אף שהיא יחידה שנחשבת למובחרת שאומנה בסוריה, לא צריכה להפחיד את היחידות המובחרות של צה״ל ובטח שהיא לא ברמתן".

"אין ספק שרדואן הם כוחות מיומנים עם אמצעי לחימה שעלולים לעשות נזק, אך הם קטנים מאוד ביחס לסד״כ ולעוצמה של צה״ל. בכל זאת, כן צריך להתייחס אליהם ברצינות, כי הם אויב שנמצא קרוב אלינו - אך אין צורך לעשות מהם כל כך גדולים. צה״ל יודע לעבוד, יודע בדיוק איפה הם, ובהחלטה מדינית וצבאית ידע גם כיצד להגיב בצורה הנכונה ביותר״, סיכם.