לוחם צה"ל רב״ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה נפל, שניים נפצעו באורח בינוני והיתר קל, בפיגוע ירי שאירע הבוקר (חמישי) במחסום המנהרות בסמוך לירושלים. צוותי מד"א שהגיעו לזירה פינו אותם לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק בבירה. לוחמים ששהו באזור ירו לעבר המחבלים וניטרלו אותם. בעת האירוע עמד במחסום אוטובוס עם תלמידות ותלמידים, שהתכופפו מתחת לכיסאות ונשמעו קוראים פרקי תהילים.

בלתי נתפס: מפקדת חמאס - בתוך בניין ה-MRI בשיפא | צפו בהוכחות 
צה"ל השתלט על מוצב פלסטין של החמאס בצפון הרצועה בו התאמנו מחבלים | צפו

על פי החשד, שלושה מחבלים הגיעו למחסום המנהרות ופתחו באש לעבר חיילים ששהו במחסום. לוחמים נוספים שהיו במחסום, ירו לעברם וכאמור ניטרלו אותם. חבלן משטרתי בדק חפץ חשוד שהיה בסמוך ושלל חשד למטען חבלה. כוחות משטרה ושב"כ נמצאים בזירה, החלו באיסוף הממצאים, במסגרת החקירה שמתנהלת לבדיקת זהותם של המחבלים, ובהמשך, ככל שיוודאו פרטיהם, כוחות המשטרה יגיעו לבתיהם ויבצעו מעצרים של מקורבים ובני משפחה, במטרה לדעת האם ידעו על כוונתם לבצע את הפיגוע.

זירת הפיגוע בצומת המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
זירת הפיגוע בצומת המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

זירת הפיגוע במחסום המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג)
זירת הפיגוע במחסום המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג)

ברכבם של המחבלים במחסום המנהרות אותרו גרזנים ותחמושת נוספת. ההערכה היא שהם תכננו פיגוע גדול יותר. הם ניסו להיכנס ממחסום המנהרות לשטח ישראל באמצעות לוחית זיהוי ישראלית מזויפת. הערכה - תכננו פיגוע משולב בירושלים.

החקירה תתמקד גם באופן הגעתם לזירת האירוע, האם קיבלו סיוע מאחרים, האם ידעו על כוונתם והאם היו שותפים נוספים. כפי שעולה מכל הפיגועים מהסוג הזה. הכוחות יגיעו עם מיפוי בתיהם של המחבלים, ובהתאם לצו, יבצעו בהמשך הריסה של אותם הבתים. החקירה מתנהלת בשיתוף פעולה עם השב"כ ומחוז ירושלים במשטרה, והיא בראשיתה.

עד כה, בשב"כ מסרו כי מידע על שניים מהמחבלים. הראשון, עאבד אל קאדר קוואסמה, בן 26, מתגורר בחברון, פעיל חמאס. אביו הוא עבדאללה קוואסמה, שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון וחוסל בשנת 2003.השני חסן מאמון קפישה, בן 28, מתגורר בחברון, מזוהה חמאס. דודו הוא אימן קפישה אשר גורש ב-2011 לטורקיה. זהותו של המחבל הנוסף טרם אומתה באופן ודאי.

זירת הפיגוע במחסום המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג)
זירת הפיגוע במחסום המנהרות בירושלים (צילום: חיים גולדברג)

לפי מקורות פלסטינים, שני המחבלים הגיעו מחברון והם בני משפחת קוואסמה, שרבים ממנה הם מראשי החמאס בעיר. עם זאת, אין אימות להכוונת ארגון טרור כלשהו לביצוע הפיגוע. מהמשפחה הגיעו שורה של פיגועים, שאחד מהם היה אחראי לרצח שלושת הנערים לפני מבצע צוק איתן.

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי בזירת הפיגוע: "הרכב הוכשל על ידי אנשי המחסום, היו שלושה מחבלים שירו מהרכב, נשאו M16, אקדחים, כמות אדירה של תחמושת, כוונתם הייתה לבצע פיגוע אדיר במקום אחר. עירנותם של השוטרים מנעה פיגוע גדול יותר. המחבלים התכוונו לבצע טבח".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מברך את כוחות הביטחון על שמנעו פיגוע גדול, ומאחל החלמה לפצועים. הפיגוע בגוש עציון מוכיח שוב שהקונספציה כשלה לא רק בעזה, אלא גם ביהודה ושומרון. צריך לטפל בחמאס איו"ש וברשות הפלסטינית שהיא בעלת תפיסות דומות לחמאס, וראשיה הזדהו עם טבח החמאס, בדיוק כמו שמטפלים בעזה. האמון במכחיש השואה אבו מאזן הוא הפקרות. ההכלה תתפוצץ לנו בפנים כמו בעזה. זה הזמן לפעול".

חובש רפואת חירום במד"א בנימין רוזנס והפראמדיקים רונן ימיני ואהב עליאן סיפרו: "הגענו במהירות למקום וראינו 4 פצועים מירי ששכבו במקום, 1 מהם צעיר כבן 20 היה מחוסר הכרה עם פצעי ירי בפלג גופו העליון, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים שערי צדק כשבדרך אנחנו נלחמים על חייו. 3 פצועים נוספים טופלו במקביל, צעירה כבת 20 וגבר כבן 32 סבלו מפציעות מירי בגפיים הם היו בהכרה מלאה ומצבם הוגדר בינוני. 2 פצועים נוספים פינינו במצב קל. בנוסף טיפלנו גם במספר נפגעי חרדה".