"חרבות ברזל" - היום ה-42: למרות שבישראל התנגדו לכל אורך הלחימה להכניס דלקים לרצועת עזה, קבינט המלחמה אישר פה אחד את המלצות צה"ל ושב"כ, להיענות לבקשת ארה"ב ולאפשר הכנסה של שתי מכליות סולר ביממה עבור צרכי האו"ם לתמיכה בתשתיות מים וביוב. זאת, על רקע הדיווח ברשת "סקיי ניוז בערבית" כי 10 משאיות סולר נכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח.

לטענת ישראל, פעולה זו מאפשרת את המשך מרחב התמרון הבינלאומי הדרוש לחיסול החמאס. המיכליות יעברו דרך מעבר רפיח, באמצעות האו״ם, לאוכלוסייה האזרחית בדרום רצועת עזה ובלבד שלא יגיע לחמאס. פעולה זו נועדה בין השאר לתמוך באופן מינימלי במערכות מים, ביוב וסניטריה, כדי למנוע התפרצות מגיפות שעלולות להתפשט באיזור כולו, לפגוע הן בתושבי הרצועה והן בכוחותינו ולהתפשט אף לתוך ישראל.

משאית דלק במעבר רפיח (צילום: AFP via Getty Images)
משאית דלק במעבר רפיח (צילום: AFP via Getty Images)

מטעם השר בני גנץ נמסר כי "קבינט ניהול המלחמה על דעת כלל חבריו החליט על אספקת דלק לארגונים הבין לאומיים (60 אלף ליטר) במהלך 48 השעות הקרובות. ההעברה הנקודתית, אושרה לבקשת גורמים בינלאומיים לצורך תפעול מתקני התפלה וביוב, ולצרכים נוספים עצמיים של הארגונים הפועלים בדרום הרצועה. לא מדובר בשינוי אסטרטגיה, אלא במתן מענה נקודתי שמשרת את המשך הלחימה של צה״ל. המדיניות כולה תידון בקבינט המדיני-ביטחוני לכשיתקיים.״

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על ההחלטה: "הכנסת דלק לעזה היא טעות קשה ומנוגדת להחלטת הקבינט. זה משדר חולשה, זה להכניס חמצן לאויב, וזה מאפשר לסינואר לשבת בבונקר ממוזג בנחת, לצפות בחדשות, ולהמשיך לעשות מניפולציות על החברה הישראלית ועל משפחות החטופים. וזאת במקום להכות אותו ואת אנשיו ואת שותפיו ראשי החמאס בחו"ל ללא רחם, עד שאחרוני השורדים שם יתחננו אלינו שנסכים לקבל חזרה את החטופים שלנו ללא תנאי. זו הדרך היחידה להשמיד את חמאס, להשיב את החטופים ולהחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל".

חברת הכנסת טלי גוטליב: "חוסר אחריות לאשר הכנסת דלק לרצועה בתמורה לכלום!! לכלום!! לא אעמוד מנגד. פה אחד זה אושר בקבינט על ידי אותם אנשים שניהלו את אותם מבצעים ואחזו באותה קונספציה, נורא!".

מוקדם יותר השבוע, חברי קואליציה ושרים מתחו ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על כוונתו לאשר הכנסת דלק לרצועה. "דלק לאונר״א זה דלק לחמאס", כתבה שרת התחבורה מירי רגב. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ביקר גם הוא: "סולר = נשק". מהאופוזיציה, מי שהעביר ביקורת על נתניהו בנושא הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. "ההחלטה הבזויה לאשר העברת דלק חד צדדית לרצועת עזה ללא שום מחווה הומניטרית לחטופים שלנו ובניגוד לכל ההצהרות מתחילת המלחמה היא פשוט הזיה, ודוגמה לחוסר היכולת של מקבלי ההחלטות לעמוד בלחצים ובהתחייבויות", תקף יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

קודם לכן, פרסם דובר צה"ל כי הצבא ניסה לספק דלק לשיפא, אך חמאס ניסה למנוע זאת. בליל יום ראשון הגיע כוח צה"ל לאזור, והניח בסמוך לבית החולים מיכלים ובהם כ-300 ליטרים של סולר. כוח צה"ל תיאם את העברת הדלק, והנחה את בית החולים לשלוח אמבולנס שייקח את המיכלים, שיועדו למשימות רפואיות דחופות, אך בהמשך הגיעו לצה"ל עדויות כי גורמים בחמאס מנעו מבית החולים מלקבל את הדלק. 

כזכור, בתחילת החודש דיווחה רשת NBC האמריקאית שגורמים אמריקאים וישראלים העריכו לאחרונה כי חמאס מחזיק בידיו מאגר של למעלה מ-750 אלף ליטר של דלק, אותו הוא שומר לשימוש עבור הרקטות שיורה לישראל ולהפעלת הגנרטורים ברשת המנהרות התת-קרקעיות שלו.