בעוד צה״ל מעמיק את אחיזתו בצפון הרצועה, בישראל כבר מתכננים לעומק את הצעד הבא במלחמה בעזה – והוא צפוי לכלול שורה של צעדים תקדימיים. כך מדווח הפרשן הוותיק ודיוויד איגנשיוס ב״וושינגטון פוסט״.

תחקיר המשטרה חושף: כך מסיבת הטבע הפכה לפיגוע הטרור הגדול בתולדות ישראל
דלת משוריינת וחרכי ירי: תגליות נוספות מתחת לבית החולים העזתי

איגנשיוס, הנחשב לאחד מהפרשנים הפוליטיים החשובים בארצות הברית, ביקר בתקופה האחרונה בישראל ושוחח עם בכירים רבים במערכת המדינית והביטחונית. בטור ארוך שפרסם הוא מפרט כיצד להבנתו מנהלת ישראל את המבצע הקרקעי המורכב בתוך רצועת עזה, את מארג השיקולים – וכן את הערכתו כיצד עשוי להיראות השלב הבא בפעולה, שיתרכז במרכז ובדרום הרצועה.

על פי הפרסום, פעולת צה״ל צפויה להתמקד בחאן יונס, עיר הולדתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר. בימים האחרונים פורסמו לא מעט רמזים לכך – בין היתר בדיווח ברויטרס לפיו צה״ל חילק כרוזים שקראו לתושבים בחאן יונס לעזוב ובראיון שהעניק ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט באירופה ובו טען כי מנהיגי חמאס מצאו מקלט בעיר – וכעת נחשפים פרטים נוספים על חלק מהתוכניות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול חוליית מחבלים של חמאס בעזה (צילום :דובר צה"ל)

לטענת איגנשיוס, ישראל מתכוונת להקים מחנה הומניטרי ענק על החוף בדרום הרצועה בסמוך לגבול המצרי, באזור המועסי והיכן שבעבר שכן חלק מגוש קטיף. על פי הפרסום, מיקום זה יאפשר לעולם להעביר להמוני המפונים שיעברו לעיר האוהלים אספקה הומניטרית דרך מצרים, אבל גם באמצעות ספינות. איגנשיוס מצטט ״גנרל ישראלי בכיר״ שהדגיש באזניו שבמערכת הביטחון מבינים שמתן גישה לסיוע הומניטרי היא קריטית לצורך השגת מטרות המלחמה. ״זה כמו כדור שלג״, מצוטט הקצין הבכיר, ״שיתגלגל וירתום גם את מדינות המפרץ, ירדן, מצרים וסעודיה״. 

בדומה לעיר עזה, גם בחאן יונס ובאזורים אחרים בדרום הרצועה דוגמת רפיח צפויים לוחמי צה״ל להיתקל בעיר המנהרות המסוכנת של חמאס. לקראת סוף המאמר רומז הפרשן האמריקני כי בישראל שוקלים יישום פתרון חריג ויוצא דופן לטיפול ברשת המנהרות: הצפתן במי ים בקנה מידה נרחב. לדבריו, כשהציב בפני שר הביטחון יואב גלנט את שאלת הטיפול במנהרות, ענה השר ״צריך פה פתרון תעשייתי״. ״מי ים הם כוח עצום של הטבע״, רומז איגנשיוס, ״והם עוד יותר עוצמתיים כשמעבירים אותם דרך משאבות. דבר אחד אפשר להגיד בוודאות על מנהרות: הן פגיעות מאוד להצפות, אפילו אם יש להן מערכות ניקוז מתוחכמות. ואני בטוח שלא נעלמה מעינו של צה״ל העובדה שרצועת עזה שוכנת לחוף הים התיכון״.

תיעוד היתקלות חיילי גולני בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, במאמר חושף איגנשיוס שבימים הראשונים של המלחמה ראש הממשלה בנימין נתניהו שקל ברצינות לבצע מתקפת מנע נגד חיזבאללה בלבנון. הרעיון לבצע מתקפה כזו נבע מהחשש הכבד ששרר לאחר הטבח בדרום שאיראן תורה לכל כוחות הפרוקסי שלה באזור – ובראשם חיזבאללה – לפתוח במתקפה כוללת נגד ישראל. ״למרבה המזל״, טוען הפרשן, ״קולותיהם של אנשים קרים יותר הכריעו והמתקפה נדחתה״.