"חרבות ברזל": 44 ימים חלפו מאז הטבח בעוטף עזה, וממשיכים לצוץ הדיווחים על המחדל הביטחוני ב-7.10. ה"דיילי מייל" הבריטי דיווח הלילה (בין שבת לראשון) כי בלוני מעקב שהיו יכולים להתריע על המתקפה של החמאס יצאו מכלל פעולה מכיוון שלא עברו שדרוג או שלא תוחזקו באופן הראוי.

על פי הדיווח בעיתון הבריטי, מפי מקורות ביטחוניים בישראל, שלושה מתוך שבעת הבלונים, עתירי הטכנולוגיה בגבול עזה, לא היו פעילים ו"הותירו חור מסוכן במודיעין הישראלי באותו היום". אותם בלונים, אשר מצוידים במצלמות, חיישנים ואמצעי ריגול, לא עבדו כאמור ביום הטבח, וחלקם אף עדיין פועלים על אותות אנלוגיים מיושנים. בנוסף, המקורות הביטחוניים מסרו כי הבלונים היו חלק מרכזי במערכת ההתרעה של ישראל, ואם אלו היו פועלים, התוצאה הייתה שונה. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

טקס חניכת המכשול הביטחוני סביב רצועת עזה (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
טקס חניכת המכשול הביטחוני סביב רצועת עזה (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

פעילות כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

אמש דווח בחדשות 12 על עדויות חדשות של תצפיתניות, ששירתו סמוך לגבול עזה. בעדויות התצפיתניות מספרות איך במשך חודשים הן התריעו שוב ושוב על שינויים שהן רואות בשטח, שדורשים התייחסות מיוחדת והנפת דגלים אדומים. על פי הדיווח, הן סיפרו למפקדיהן שיש אימונים, חריגות והכנות סמוך לגבול. בין היתר הן תיארו איך יותר ויותר אנשים שלא פקדו את האזור הזה פתאום מגיעים אליו, איך חקלאים שהיו מגיעים יום אחר יום לעבד את השדות פתאום לא מגיעים למקום ומתחלפים באחרים, ובעיקר שהן מזהות תכונה אחרת, כזו שגרמה להן לצלצל בכל בפעמונים.

אותן תצפיתניות טענו בדיווח כי הן חשו שלא מקשיבים להן, שלא סופרים את מה שהן רואות. היו בהן כאלה שהחליטו להתריע בפני אחד המפקדים הבכירים בגזרה, וזו התגובה שקיבלו ממנו: "אני לא רוצה לשמוע עוד פעם על השטויות האלה. אם שוב תציקו עם הדברים האלה, אתן תעמדו למשפט".

בנוסף, דווח כי תצפיתניות שמשרתות סמוך לגבול, כאלה שאיבדו חברות שנרצחו או נחטפו, לא מקבלות ליווי צמוד של פסיכולוגים מטעם הצבא, ולאחרונה הוצבה בפניהן הדרישה הבאה, סוג של תנאי בלתי אפשרי: "או שתחזרו בתוך שבועיים לתפקיד, או שתחתמו ויתור ותעברו לתפקיד אחר".