החו'תים, קבוצת המורדים מתימן, חטפה ספינה בבעלות ישראלית ובה 22 אנשי צוות שהיו על הסיפון, כך פורסם היום (ראשון) ברשתות הערביות. על פי הפרסום, הספינה היא נושאת רכבים ועשתה את דרכה מנמל בדרום טורקיה לנמל במערב הודו. לפי הדיווחים המורדים השתלטו עליה ושינו את כיוונה.

בישראל אישרו את הדיווחים והסבירו כי מדובר, כאמור, באוניית נושאת מכוניות אשר חכורה ע״י חברה ישראלית. היא הוחכרה מחברה בריטית לחברה יפנית, והחברה הבריטית בבעלות חלקית של הישראלי רמי אונגר. כל קשר לישראל מקרי בהחלט, על הספינה לא שהו ישראלים כלל. האירוע מוכר למשרד החוץ.

מיקום הספינה בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החו'תים (צילום: מעריב אונליין)
מיקום הספינה בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החו'תים (צילום: מעריב אונליין)

על פי דובר צה"ל, אירוע חטיפת ספינת המשא על ידי הח׳ותים סמוך לתימן בדרום הים האדום הוא אירוע חמור מאוד ברמה העולמית. מדובר בספינה שיצאה מטורקיה בדרכה להודו עם צוות אזרחי בינלאומי, ללא ישראליים. עוד הבהיר כי לא מדובר בספינה ישראלית.

על פי ערוץ הטלוויזיה הערבי, אל-מיאדין, 52 בני אדם נעצרו על סיפון הספינה הישראלית. ממקורות המעורים בפרטים נמסר לערוץ כי צוות הספינה ומי שהיה על סיפונה נמצאים כעת בחקירה והלאומים שלהם אומתו על ידי הסוכנויות התימניות הרלוונטיות.

ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה האיראנית נגד ספינה בינלאומית. האונייה בבעלות חברה בריטית המופעלת על ידי חברה יפנית, נחטפה בהכוונה איראנית על ידי מליציית הח'ותים בתימן. על סיפונה של האונייה 25 אנשי צוות מלאומים שונים, בהם: אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים. בספינה לא נכחו ישראלים. זהו מעשה טרור איראני נוסף אשר מבטא קפיצת מדרגה בתוקפנות של איראן כנגד אזרחי העולם החופשי, ומייצר משמעויות בינ"ל לגבי ביטחון נתיבי השייט העולמיים".

חבר הלשכה המדינית החות'ית, מוחמד אל-בוכאיתי, אמר לאל-ג'זירה: "או שתפסיק את התוקפנות נגד עזה או שנרחיב את הסכסוך, ולא נאפשר להם להשמיד את אחינו בעזה".

כידוע, החות'ים הם חסידי הענף הזיידי של האיסלאם השיעי שאליו משתייכים כ-25% מאוכלוסיית המדינה. לאחר איחוד צפון תימן ודרום תימן ב-1990, החות'ים ניהלו שורה של מעשי מרד, ובשנת 2014 השתלטו בהצלחה על צנעא, הבירה, ופתחו במלחמת אזרחים שנמשכת עד היום. החות'ים הביעו תמיכה בפלסטינים ואיימו על ישראל. הם טענו כי ברשותם טיל המונע בנוזל המכונה טופאן שיכול להיות בעל טווח של 1,350-1,950 ק"מ, מספיק כדי להציב את ישראל במרחק פגיעה. תימן וישראל, המופרדות על ידי ערב הסעודית, נמצאות במרחק של כ-1,580 ק"מ זו מזו בנקודה הקרובה ביותר.