חילוץ בסיוע לתמרון: לראשונה, גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ נלחם ברצועת עזה. הכוח המעורב מגדוד "שחר" בחטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף, הצטרף לפעילות הכוחות הקרקעיים בשטח רצועת עזה.

ברשות הפלסטינית מכחישים את הטבח: "מסוקים ישראלים הפציצו ברעים"
בצפון זועמים על נתניהו: "אם חיזבאללה לא יורחק אין לנו לאן לחזור"

לוחמות ולוחמי הגדוד, בהובלת מפקדת הגדוד, סגן-אלוף ירדן, הצטרפו לצוותי קרב חטיבתיים באוגדה 162 למשימות מגוונות בהתאם למומחיותיהם וביניהן משימות סריקת מבנים ואיתור אמצעי לחימה. הלוחמות והלוחמים הצטרפו ללוחמי צוות קרב חטיבתי 460, ויחד איתם פעלו במרחב מחנה "שאטי" - אחד מהמעוזים המרכזיים של ארגון הטרור חמאס ברצועה.

במהלך פעילות של כוחות חטיבת הקומנדו בבית מלון בעזה, בוצעה פריצה קרה על ידי כוח מחטיבת החילוץ שהיה חבור אליהם. לאחר עבודת כוחות החילוץ, התגלתה קומה תת קרקעית נוספת, בה אותרו אמל"ח וחומרים מודיעיניים של חמאס.

מכניסת הכוחות לרצועה, חטיבת והחילוץ וההדרכה מובילים את מאמץ החילוץ והפינוי ממבנים ואתרי הרס בהתאם לדרישות המבצעיות.

פעילות לוחמות ולוחמי גדוד שחר ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות לוחמות ולוחמי גדוד שחר ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

מפקד חטיבת החילוץ וההדרכה בשנה וחצי האחרונות, אל"מ אלעד אדרי, סיפר על פעילות החטיבה בשבת השחורה של השבעה באוקטובר. "הסיפור שלנו מתחיל בשעה שש וחצי בבוקר. בוקר שמצאנו את עצמנו בשני קרבות מרכזיים, קרב אחד בזיקים שהסתיים עם תשעה פצועים ושבעה חללים, ובמקביל קרב באורים, בו נפלו שבעה ממשרתינו והיה מספר לא קטן של פצועים. ברגע שהקרבות האלה הסתיימו, החטיבה עברה למספר רב של משימות, גם פינוי יישובים בדרום, גם הכנה לסייע פינוי יישובים מהצפון, וכמובן הנושא המרכזי - הסיוע לתמרון".

הוא ציין כי "הניסיון המבצעי הוא מוכח, המכפיל כוח השני שלנו הוא בעולם הפריצה, הכלים שלנו שהם כלי חילוץ שמשמשים לביקוע קירות, שבירה, חיתוך, פיסוק ועוד פעולות חילוץ דומות, משרתים היטב את הכוחות המתמרנים, בדגש על כוחות החי"ר והשריון בהתקדמות שלהם. זאת, בוודאי כשאנחנו מדברים על שטחים בנויים, צפופים, עם סיכון משמעותי לכוחותינו, ויש בזה סיוע טקטי דרמטי לכוחות".

"ההיסטוריה שלנו יחסית קצרה, הופעלנו בצורה יחסית מוגבלת במערכות כמו 'עופרת יצוקה' ו'צוק איתן'" המשיך המח"ט. "כשאני אומר מוגבלת הכוונה היא בחוליות קטנות, עשו משימות יחסית מוגבלות. במלחמה הזו הוטל עליי ועל פיקוד העורף להיכנס בצורה מאוד רחבה לתוך תמרון. שאני אומר מאוד מאוד רחבה הכוונה לעשרות רבות של לוחמות ולוחמים שנמצאים כרגע בתוך המתמרן", הוסיף.

לדבריו, "החטיבה שלי בשגרה שני שליש מהמשרתים הם נשים בכל תפקידי המפתח, ואם נדייק את זה למשימת התמרון, יש לנו ברצועה כרגע 40% מהסד"כ נשים, יש לנו מפקדת גדוד, מתוך חמש מ"פ יש שתית מ"פיות, שתי קצינות, וכמובן ברמת הלוחמים ולוחמות כמו שאמרתי 40%. במקום לדבר ולצבוע את הנושא של הזהות והשוויון המגדרי זה פשוט קורה ללא שום הבדל. בהיבט מה שאנחנו קוראים לו מכפילי כוח, יש פה שיתוף פעולה משמעותי קודם כל עם יחידת עוקץ, זה לוקח אותנו לניסיון מעולם רעידות האדמה, יש איתנו כלבי חילוץ, יודעים לאתר גם חיים וגם גופות אם צריך מתחת להריסות. יש איתנו כוח של חבלים, מיוחד, מחטיבת המרום של צה"ל, אם צריך להגליש לוחמים בגבהים שונים הוא יכול לעשות את זה".

עוד אמר, כי "דבר נוסף שהוא ייחודי לפקע"ר זה שיש לנו מהנדסי חילוץ מקצוע שאין לדעתי באף צבא בעולם. יש מספר מהנדסים שבשירותם הסדיר היו לוחמים, במהלך הקריירה האזרחית שלהם הם הפכו למהנדסים, והפכו להיות מהנדסי הריסות. גם בחזית העשייה של הצוותים האלה יש מהנדסים".

מג״ד שחר, סא״ל ירדן שוקרון, הוסיפה: "אנחנו נמצאים פה בתוך העיר עזה, כשבוע וחצי, עם לוחמים, כאשר המטרה שלנו והמשימה שלנו היא לסייע לאוגדה 162 לעמוד במשימתה, למוטט את שלטון החמאס. זאת אנחנו עושים באמצעות שתי משימות שאנחנו יודעים לעשות טוב, יש להן אפקטיביות מבצעית. האחת כפי שאמר המח"ט זו פריצה קרה, השניה זו כוננות לאירוע קריסה באשר הוא, ותוך כדי זה המון יוזמה והמון יצירתיות לעזור להם, כמובן הכל בשיתוף פעולה מלא ובעשייה משותפת. אנחנו ערוכים ומוכנים, התאמנו לכך, אנחנו בהחלט יודעים להפעיל את האמצעים שלנו, לשלוט על הכוחות שלנו בצורה טובה כדי לעמוד במשימה".

מג״ד שחר, סא״ל ירדן שוקרון (צילום: דובר צה''ל)
מג״ד שחר, סא״ל ירדן שוקרון (צילום: דובר צה''ל)

עוד ציינה, כי "הבנו שיש לנו יתרון יחסי בפריצה קרה ויש לנו כלים שאין לגדודים הלוחמים ובעצם פעולת ההתקפה ותוך כדי אנחנו מסייעים להם בפריצה, זה קרה במשך מספר ימים בהתקפה בשאטי. בנוסף, צוות שפעל יחד עם חטיבת הקומנדו סייע להם בפריצה של חניון. במהלך הפריצה נמצאו לא מעט אמצעים, אמל"ח, אמצעים מסווגים. אנחנו מסייעים גם בהגנה בכל מקום שאנחנו מגיעים אליו. גם עכשיו אנחנו במשימה. אנחנו עובדים כמקשה אחת, עושים הכל כדי לסייע כמה שניתן וכמה שנוכל ואנחנו ניתן כל מה שיש לנו, עד הניצחון".