הפעולה הקרקעית נמשכת: כוחות צה״ל בפיקוד אוגדה 36 ובהשתתפות כוחות מיוחדים מיחידות שלדג, יהל״ם ועוקץ, חשפו בהכוונת שב"כ ואמ"ן, תוואי מנהרת טרור באורך של כ-55 מטרים ובעומק של כ-10 מטרים מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה.

לראשונה - גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ מתמרן ברצועה | תיעוד
הותר לפרסום: קצין ולוחם בגבעתי נפלו בקרבות ברצועת עזה 

פיר המנהרה, אשר גרם מדרגות עמוק מוביל לפתחו, מכיל אמצעי הגנה שונים לרבות דלת הדף וחרך ירי. דלת מסוג זה משמשת את ארגון הטרור חמאס לחסימת יכולת הכניסה של כוחותינו למפקדות ונכסי תת הקרקע של הארגון.

תיעוד מפיר המנהרה שאותר מתחת לבית החולים שיפא בעזה. צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל עדכן כי פיר המנהרה אותר בשטח בית החולים מתחת לסככה, בה היה גם רכב ועליו אמצעי לחימה רבים הכוללים RPG, מטענים, נשקי קלצ’ניקוב ועוד. כוחות צה״ל ושב"כ ממשיכים בפעילות לחשיפת תוואי המנהרה.

יחידת שלדג וחטיבה 7 פועלים כבר חמישה ימים בשיפא'. נערכה הצבעה מודיעינית על המבנה הקטארי וה-MRI, שם יש פעילי חמאס. צה״ל, כזכור, מצא חדר פיקוד ושליטה של חמאס בבית החולים, כבר ביום הראשון. בצה״ל מגדירים את בתי החולים ככיפת הברזל של המג״דים ומפקדי הפלוגות בחמאס. ניהול הלחימה מתוך בתי החולים עם מנהרות ואמצעי לחימה. 

תשתיות חמאס וממצאי הפעילות בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)
תשתיות חמאס וממצאי הפעילות בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)
בית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)

עוד סבורים בצה״ל כי במשך כמה שבועות מאז תחילת המלחמה חמאס עסק בהעלמת ראיות - ובכל זאת הממצאים הולכים ונאספים, בין השאר נמצאו אופנועים, שעל פי החשד לקחו חלק בפשיטת הטרור של השבעה באוקטובר. 

בהיבט הלגיטימציה לפעולה בצה״ל מדגישים כי לקחו זאת בחשבון בתכנון הפעולה ובשלבים שהיא נעשתה ולראיה, לא נפגעו עד עכשיו מאושפזים או חוסים עזתים במתחם בית החולים וגם לא נפגעו לוחמי צה״ל. בתיאור בית החולים כמתחם גדול מאוד, שדומה בהיקפו לבית חולים גדול בישראל, במחלקת הלב נמצא מחסן עם אמצעי לחימה. כך גם היה במחלקת הפיזיותרפיה, בה נחשפו אמצעי לחימה. 

תיעוד של הירידה למנהרת הטרור מתחת לבית חולים שיפא בעזה. צילום: דובר צה"ל
פיר מנהרה תת קרקעית בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)
פיר מנהרה תת קרקעית בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בשלב הראשון של המבצע הלוחמים פרצו את החומה של שיפא ולא נכנסו מהכניסה הראשית.  ביום השני התקבלה אינדיקציה לפיר מנהרה בסככה. שם, אותרה טויוטה מוכנה עם אמל״ח בדיוק באותו נוהל של ה- 7.10, שהיה מוכן לצאת לטבח. בצה״ל מעריכים כי ייתכן שחלק מהמחבלים יצאו לטבח משיפא, שמתואר כמרכז הלחימה של גדוד החמאס שפעל באזור.

באותה סככה שנמצאת באזור הצפוני של בית החולים, חמאס אטם את הפיר והיסווה אותו ורק לאחר עבודה של הדחפור הכבד נחשף הפיר. מהפיר יש סולם מסודר שיורד בספירלה של מדרגות עד לעומק של כעשרה מטרים. צה״ל יחשוף תמונות ראשונות של תתחיל המנהרה והחללים שיש בה כאשר, על פי הערכות, יוביל התוואי הזה לפירים נוספים מתחת לבית החולים. 

אמל''ח, מחשבים וציוד מודיעיני שנמצאו בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)
אמל''ח, מחשבים וציוד מודיעיני שנמצאו בבית החולים שיפאא' בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מדגישים כי יש עוד עבודה הנדסית רבה במתחם בית החולים, והמבצע יימשך גם בימים הקרובים במקביל ללחימה באזורים אחרים.

לאחר ניתוח הממצאים הראשונים, ההערכה המובילה היא שבתי החולים משמשים כמרכזי לחימה של גדודי חמאס ומקום מסתור גם לדרג הבכיר של הגדוד, אבל לא בהכרח של בכירי חמאס שלהם מקומות מסתור אחרים. בתי החולים בהקשר הזה מקום מסתור לפעילי שטח בכירים ומקוד לניהול הלחימה, מקום להסתרה והסלקת אמצעי לחימה רבים, מוקד מרכזי שמתחתיו מנהרות של חמאס ופירים ולפחות בחלק מהזמן מקום ששימש גם להחזקת חטופים.  

טנדר ממולכד ואמל''J שנמצאו בבית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)
טנדר ממולכד ואמל''J שנמצאו בבית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)

צה"ל יעבוד עוד ימים בשיפא לאתר ולהשמיד את המנהרות, וכאמור לאחר החקירה הראשונה של הפיר מעריכים כי ימצאו ממצאים נוספים וכי כבר עכשיו מדובר בעובדות שלא ניתן לחלוק עליהן, כי מבית החולים התנהלה אופרציה מסודרת של ניהול לחימה בחירום ובשגרה. 

בתוך כך, בג׳בלייה וזייתון היו תקיפות משמעותיות בשבת האחרונה נרשמו תשעה חללים בפעילות המבצעית, כאשר החיכוך המשמעותי ביותר היה בג'בלייה וזייתון, אבל הנפגעים היו גם באזורים אחרים, כמו למשל בלחימה שהייתה בשיח עגלין, שבה נהרגו שלושה לוחמי צנחנים.