כוחות ההנדסה, החי״ר והשריון של אוגדה 36 לוחמים להכרעת גדוד 'זייתון' של החמאס. גדוד 'זייתון' הוא אחד הגדודים המרכזיים של ארגון הטרור חמאס הפועל באזור שכונת זייתון שבעיר עזה. הכוחות נתקלים באויב שמתבצר בלב שכונות מגורים, בתי חולים, בתי ספר וגנים כשהוא מסתתר ותוקף מתוך תשתיות אזרחיות. 

הותר לפרסום: שני תושבי ירכא נעצרו בחשד לסחר באמל"ח מול לבנון | צפו בתיעוד המעצר
"פעילי חמאס התחפשו לצוות הרפואי בשיפא": תיעוד מחקירות המחבלים | צפו

לוחמי צוות הקרב של חטיבת גולני הובילו את תחילת הלחימה ב'זייתון'. הלוחמים נתקלו בעשרות רבות של מחבלים מאז תחילת הלחימה בשכונה, מנהלים קרבות פנים-אל-פנים מולם,  ועד כה חיסלו רבים מהם.

לוחמי צוות הקרב של חטיבה 188 השתלטו על מספר יעדים מרכזיים של גדוד 'זייתון', ביניהם לשכתו של מפקד חטיבת עזה והמפקדה המרכזית של הגדוד. הכוחות סרקו את המרחב, איתרו אמצעי לחימה רבים ובסיום הסריקות השמידו את לשכתו של מפקד החטיבה. בנוסף, הכווינו הכוחות תקיפה אווירית במרחב שכונת זייתון והובילו לחיסולם של מחבלים. בימים האחרונים, איתרו הכוחות מעבדה לייצור רקטות, אמצעי לחימה רבים, חומרי חבלה ונפץ, פיר מנהרה, אמל״ח רב וגם כלי טיס בלתי מאוישים בתוך מסגד בשכונה.

מציאת אמצעי הלחימה בתוך המסגד על ידי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 188 והסבר של מפקד גדוד 890, סגן-אלוף יוני על תשתיות הטרור (צילום :דובר צה"ל)
השמדת תשתית טרור על ידי כוחות אוגדה 36 (צילום :דובר צה"ל)
השמדת לשכתו של מפקד חטיבת עזה והשמדת חוליית מחבלים שירו RPG לעבר הכוחות על ידי ירי טנקים של חטיבה 188 (צילום :דובר צה"ל)
תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי סיירת גולני (צילום :דובר צה"ל)
סגן-מפקד חטיבת גולני, סגן-אלוף אוהד, אודות פעילות החטיבה בשכונת זייתון (צילום :דובר צה"ל)
פעילות כוחות אוגדה 36 בשכונת זייתון (צילום :דובר צה"ל)

לוחמי צוות הקרב של חטיבת בית הספר לחי"ר השמידו יעדים צבאיים של ארגון הטרור חמאס בשכונת 'זיתון', ביניהם מוצב לייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור הגא״פ, בו נמצאו רקטות כבדות וארוכות טווח, נמצאה מחרטה ששימשה למטרות טרור, הושמדו פירי מנהרות, נכבשו מפקדות של ארגון הטרור חמאס, הוחרם חומר מודיעיני ששימש את הארגון ללמידה על אמל"ח צה״לי ונתקפו מבנים נוספים מהם ירו מחבלים אל עבר כוחות צה״ל. 

מדברי מפקד אוגדה 36, תת-אלוף דדו בר כליפא: "בימי הלחימה האחרונים של אוגדה 36 בשכונת זייתון, נתקלנו כל העת באויב שמתחבא מאחוריי ילדים ונשים ומאחורי תשתיות אזרחיות רגישות. כוחות האוגדה, ביניהם צוות הקרב של גולני, צוות הקרב של חטיבת השריון 188 וצוות הקרב של חטיבת בית הספר לחי"ר, פעלו בתוך זירת מלחמה מורכבת בתוך השטח הבנוי, חשפו את המחבלים שהתחבאו במרחב האזרחי וחיסלו מחבלים רבים. 

הישגים אלו התאפשרו בזכות שיתוף הפעולה ההדוק בין כוחות החי״ר, ההנדסה והשריון לכוחות חיל האוויר. לא נפסיק עד שנשיג את כל המטרות שלנו, ונמשיך לפעול כדי להגן על הבית שלנו״.

בדרך לצפון הרצועה?

אוגדה 36 נמצאת כרגע בשכונת זיתון, שם נמשכת הלחימה כבר שלוש יממות עצימות בלחימה של גולני וחטיבה 188, כאשר בשכונות אחרות שבהן יש לנו שליטה מבצעית ממשיכים לפעול חטיבת הצנחנים וכוחות נוספים. בקרב בזיתון, חשפו הכוחות אמצעי לחימה רבים בהם כטב״מים ואתרי ייצור של טילים. לאחר שכוחות צה״ל  מתעדים את אמצעי הלחימה ואתרי הייצור, כוחות ההנדסה מפוצצים אותו. בצה״ל אומרים כי במהלך הפעילות נהרגו מחבלים רבים ובצה״ל מעריכים את המספר במאות מחבלים שנהרגו עד עכשיו בלחימה.

בצה״ל אומרים כי בגזרת אוגדה 36, בשכונות שונות בעיר עזה, הושמדו פירים רבים ואמצעי לחימה רבים. במקביל, מגזרת הפעילות הוצאו בימים האחרונים משאיות רבות של אמצעי לחימה, מל״טים, מערכות נ״מ ואמל״ח ייחודי נוסף שהולך לחקר.

ההערכה היא כי הלחימה על זיתון תמשך עוד מספר יממות, כאשר מעבר לגדוד של זיתון ברחו מחבלים מגזרות אחרות. באזור זה היתקלויות רבות מעל הקרקע ופחות מפירי מנהרות. בצה"ל מעריכים כי ישנן עוד מספר שעות עד להכרעת הגדוד של זיתון.

בצה״ל מזהים כי לאחר המלחמה על הקו הראשון של ההגנה בשכונת זיתון, עצימות הלחימה כעת יותר נמוכה. נמשכים אירועי משיכה שבהם מחבלים יורים ממרחב פתוח ממרחק גבוה יחסית, ואז הם נכנסים למבנה ומשם מנהלים אש, לעיתים תוך שימוש בפיר מנהרה. באחד המקרים, תקף מטוס קרב את המבנה אבל המחבלים יצאו מפיר מנהרה. הכוחות בצה״ל מציינים כי מתבצעת למידה מאירועי ירי דו צדדי שהתרחשו בימים האחרונים בשטח, בהם אירועים שבהם היו גם הרוגים וכי ישנה התקדמות רבה בקטיעת הנהרות בחיבור שבין צפון לדרום, אבל עדיין יש עבודה רבה בעניין זה.

בצה״ל אומרים שהמשיכו להתקדם בחקירת התווך התת קרקעי בשיפא, ויש ממצאים נוספים שיוצגו בהמשך. עוד שוללים באופן מוחלט שינוי בדפוס הפעולה מול חיל האוויר, וגם ההתקפות האחרונות בזיתון ובג'באליה מבוצעות באותו אופן כפי שהיו בגזרות אחרות שבהם נכנסו ללחימה. למספר הנפגעים הגבוה שעלה בימים האחרונים אין קשר לשינוי במדיניות ההפעלה של חיל האוויר.