הנשק הכלכלי החדש של איראן? חטיפת הספינה בבעלות ישראלית בים האדום מעצימה את המתח בתוך תימן, הקרועה כבר שנים במלחמת אזרחים. שר בממשלה התימנית הגולה, שמתנגדת לחות'ים ואינה שולטת על רוב המדינה, הגדיר את חטיפת הספינה Galaxy Leader כ"פעולת טרור".

לדבריו, לאירוע החמור צפויה להיות השפעה על כלל הסחר העובר בים האדום. מדובר באחד מנתיבי השיט החשובים והעמוסים בעולם, המקשר בין המזרח הרחוק לים התיכון ואירופה דרך תעלת סואץ. השליטה של החות'ים, נאמניה של איראן, במיצרי באב אל-מנדב הנמצאים בכניסה הדרומית לים האדום מאפשרים לטהרן להפעיל לחץ על הכלכלה העולמית.

ישראל ואיראן מנהלות מערכה בים סוף מאז 2019, בעצימות משתנה. לפני כשנתים ספינת משא איראנית נפגעה ממוקשים ימיים בים האדום, מול חופי אריתראה, ולאחר מכן דווח כי כוח ישראלי מיוחד הוא זה שהצמיד את המוקשים. לפי ההערכות, הספינה שנפגעה הייתה שייכת למשמרות המהפכה. בשנים האחרונות חזרו ואמרו גורמים ביטחוניים ומדיניים כי "ישראל לא תאפשר העברת נשק שובר איזון לידי ארגוני טרור דרך הים אדום".

מוקדם יותר פורסם תיעוד על ידי קבוצת המורדים מתימן, החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, ובו מתועדים המורדים יורדים ממסוק ומשתלטים על הספינה "גלקסי לידר", שבבעלות ישראלית חלקית. בעת חטיפתה, היו על הסיפון 22 אנשי צוות ממדינות שונות, אך לא היו ישראלים על הסיפון.

בלב הים האדום: החותים השתלטו על ספינה בבעלות ישראלית; 22 שבויים על הסיפון

צפו בתיעוד ההשתלטות:

החותים משתלטים על הספינה בים האדום (צילום :רשתות ערביות)

כזכור, קבוצת המורדים מתימן חטפה אתמול ספינה בבעלות ישראלית חלקית, ובה 22 אנשי צוות שהיו על הסיפון. הספינה היא נושאת רכבים ועשתה את דרכה מנמל בדרום טורקיה לנמל במערב הודו. לפי הדיווחים המורדים השתלטו עליה ושינו את כיוונה.

בישראל אישרו את הדיווחים והסבירו כי מדובר, כאמור, באוניית נושאת מכוניות אשר חכורה ע״י חברה ישראלית. היא הוחכרה מחברה בריטית לחברה יפנית, והחברה הבריטית בבעלות חלקית של הישראלי רמי אונגר. כל קשר לישראל מקרי בהחלט, על הספינה לא שהו ישראלים כלל.

מיקום הספינה בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החו'תים (צילום: מעריב אונליין)
מיקום הספינה בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החו'תים (צילום: מעריב אונליין)