על רקע ההתפתחויות בנושא שחרור החטופים, והעסקה שנראה כי מתגבשת, קבינט המלחמה יתכנס היום (שלישי) בשעה 18:00, הקבינט המדיני-ביטחוני בשעה 19:00, ושעה לאחר מכן תתכנס הממשלה, במטרה לאשר אותה.

מתקרבים לעסקת שחרור חטופים, שמונה הרוגים מתקיפות צה"ל בלבנון
תכננו להצטרף ללחימה בסוריה: שני ישראלים התאמנו בטורקיה כדי לבצע פיגוע

העסקה תכלול 40 ילדים ו-13 אימהות, שישתחררו באופן מיידי, כשעשרה צפויים להשתחרר בכל יום. כלל המשוחררים הם בעלי אזרחות ישראלית. העסקה לא צפויה לכלול חיילים. 

בהודעה שהופצה לחברי הקואליציה, נכתב: "הערב יתכנס קבינט ניהול המלחמה, ולאחריו הקבינט המדיני-ביטחוני והממשלה. על סדר היום אישור מתווה לשחרור חטופינו. אם יאושר המתווה, ינתן לציבור פרק זמן של 24 שעות לערער על ההחלטה". סיעת עוצמה יהודית צפויה להתכנס בזמן הקרוב, על מנת להציג עמדה אחידה בנוגע לאישור העסקה. כמו כן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קיבל עדכון ביטחוני בנושא מהמזכיר הצבאי, אלוף אבי גיל. 

המחבלים שישוחררו במסגרת העסקה, יוכלו לבחור בעצמם כל מקום שאליו ירצו להשתחרר, זאת בשונה מעסקת שליט שכללה הגדרות מדויקות באשר למיקומי השחרור של האסירים הביטחוניים.

בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ארצות הברית עסקה בתיווך בין הצדדים, כך לפי שני פקידים אמריקאים ובכיר לשעבר שצוטטו ב"פוליטיקו". שני הגורמים האמריקאים הוסיפו כי כ-150 אסירים ישוחררו מהכלא הישראלי, במסגרת העסקה.

ברשת CNN דווח כי העסקה המסתמנת תהיה ביחס של 3:1, כלומר 3 מחבלים שישוחררו מבתי הכלא הישראלים תמורת כל חטוף. נכון לעכשיו, מדובר על כחמישה ימי הפסקת אש, במהלכו ארגון הטרור צפוי לשחרר חטופים נוספים. במידה וישתחררו חטופים נוספים, ייתכן כי הפסקת האש תוארך. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לדיווחים השונים, וטען כי גורמים מטעמו לוקחים חלק במגעים בנושא. 

מוקדם יותר, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם לוחמי גדוד מילואים 8101 - חטיבת אלכסנדרוני, ודיבר על המשך המלחמה. "אני פה עם לוחמי ומפקדי גולני - רוח אדירה. אנשים שכרגע נלחמים בצפון מתאמנים כאן באליקים וחוזרים בחזרה. פשוט רוח של צבא מנצח. אנחנו מתמקדים כרגע בהגנה מאוד חזקה ומאוד יוזמת בצפון על מנת להשיג ניצחון מוחץ בדרום", ציין.

משפחות החטופים מחוץ לקריה (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים מחוץ לקריה (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, התייחס לסוגית החטופים, לאחר הסערה שאירעה אתמול סביב פגישתו עם משפחותיהם: "יעד ראשון, חיסול החמאס, לא עוצרים עד שמבצעים. יעד שני, החזרת החטופים - אנחנו מתקדמים. אני לא חושב שכדאי להכביר במילים, אפילו לא ברגע הזה, אבל אני מקווה שיהיו בשורות טובות בקרוב. יעד שלישי, להבטיח שמה שהיה בעזה לא יחזור".

עוד הוסיף במהלך ביקורו במקום: "אנחנו רוצים להחזיר את הביטחון, נפעל ונשיג את החזרת הביטחון גם לדרום וגם לצפון. המכשיר העיקרי שיש לנו, זה הרוח של עם ישראל שמתבטאת בחיילים, מפקדים שבאים מכל חלקי החברה הישראלית, פשוט עוצמה אדירה. אני רוצה להצדיע בפניכם ולהגיד לכם אנחנו ממשיכים עד הניצחון. תודה רבה לכם מקרב לב, תמסרו גם למשפחות".

כמו כן, השר בני גנץ התייחס גם הוא לסוגיה, זאת במהלך ביקור שקיים היום ברמת הגולן. "החזרת החטופים היא צו מוסרי וגם חלק בלתי נפרד מהחוסן שמאפשר לנו לנצח במלחמה", ציין והוסיף: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי להחזיר אותם כמה שיותר מהר. לצד זאת, נמשיך להילחם ולעמוד על המשמר עד שנביא לשינוי המציאות הביטחונית בדרום  - ויקח כמה זמן שיידרש".

כזכור, בתום הפגישה שנערכה אתמול, טען אחד מנציגי משפחות החטופים כי "גנץ ואיזנקוט אמרו שהמטרה הראשית היא השבת החטופים - השאר לא". זמן קצר לאחר מכן, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה: "יחד עם קבינט המלחמה נפגשתי הערב עם משפחות החטופים שנמצאים תמיד בליבי ומנחים את פעולותיי. השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. לא נרפה מהמשימה להשבתם וזאת האחריות שלי ושל קבינט המלחמה".