בדרך לעסקת החטופים: על רקע השעות המתוחות לקראת עסקת חטופים אפשרית עם החמאס, במסגרתה ישתחררו נשים וילדים ישראלים, גורם מדיני בכיר התייחס הערב (רביעי) לדיון שהתקיים אמש בישיבת הממשלה בסוגיה. "התמיכה הייתה מובהקת וחד משמעית. אפילו הציונות הדתית שחשבה בתחילת הדיונים אחרת, החליטה לתמוך", ציין. 

העסקה יוצאת לדרך: חמאס צפוי לפרסם את שמות המשוחררים הראשונים
יורט טיל שיוט ששוגר לאילת, פורסם שמו של חלל נוסף שנפל בעזה

עוד הסביר: "התמיכה הייתה מובהקת וחד משמעית. אפילו הציונות הדתית שחשבה בתחילת הדיונים אחרת, החליטה לתמוך. הסיבה היא שהיה שיח ארוך מאוד, שאלות רבות לרמטכ"ל לראש הממשלה, לשר הביטחון, לראש השב"כ, לראש המוסד ולכל מה שעסק בנושא הזה במשך שבועות ארוכים. הקפידו שלא יהיו פה תחומים אפורים ונושאים מעורפלים".

כמו כן, הוא חשף כי בישראל נערכים לאפשרות שבה הפסקת האש תוארך, זאת בתמורה לשחרור של חטופים נוספים, מעבר ל-50. "החשוב במתווה הנוכחי הוא שניתן להמשיך בו גם לאחר ארבעה ימים, על פי המתכונת שנקבעה בפורמולה של 1 על 3. מה שהיה חשוב מאוד, בהתחלה דובר על 50 חטופים, הנשיא ביידן נרתם לעניין, ושלח את ראש הCIA לשוחח עם אמיר קטאר, לא נעצור ב-50. בהסכם ישנו מנגנון שמאפשר הארכה של מעבר לארבעה ימים, ובכך להגיע ל-80 חטופים ישראלים משוחררים". 

הפגנה למען עסקת החטופים מול הקריה בת"א (צילום :אבשלום ששוני)

הוא הרחיב בנוגע למניעיו של ארגון הטרור, שהובילו אותה להסכים לעסקה: "מה שהכי מעניין את החמאס זה לא מודיעין ולא דלק ומשאיות, אלא ימי ההפוגה. הוא התחיל בזה שהם דרשו חודש, אחרי זה ירדו לשבועיים ואחרי זה לעשרה ימים, אז לשבעה ימים ובסוף נאלצו להסתפק בארבעה ימים. אנחנו הצבנו להם תמריץ להאריך את זה בעוד כמה ימים. עומדת האפשרות לקבל עוד ועוד אנשים, יחד עם הארכה של ההפוגה".

"ישנו היגיון בכך שחמאס צריך זמן על מנת לקבץ את כל החטופים שישוחררו", ציין. יחד עם זאת, הבהיר כי לחמאס ישנה כעת את האפשרות להגיע ל75-80 חטופים, וכי כל טענה אחרת בעניין מצידו, הינה "מניפולציה". ההערכה היא כי במהלך ההפוגה יוכל ארגון הטרור להגיע למספר חטופים רב יותר.  

כמו כן, הוא תיאר את התהליך שבו תתנהל החזרת החטופים לישראל: "בכל יום נקבל את שמות הישראלים, נראה את הכמות ושזה עומד במה שסיכמנו. אז נכין בהתאם רשימת השמות, והם יועברו לצלב האדום. למחרת, מתחיל מאמץ איסוף של חמאס את האנשים". הוא הבהיר כי בחירת זהות המשוחררים הינה חד צדדית, הן מצד ישראל והן מצד חמאס. יחד עם זאת, ציין כי לא יווצר מצב שבו אמהות וילדים בשבי יופרדו האחד מהשני. 

הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"למחרת, מתחיל מאמץ איסוף של חמאס את האנשים. ברגע שיהיה לנו זיהוי פיזי של האנשים, ניתן אישור להעביר את האנשים שלהם בחזרה, מותנה באישור שלנו. אנחנו לא רוצים להודיע למשפחות לפני הוידוי הסופי, כי אנחנו לא סומכים ולא יודעים מה יהיה. לא רוצים לייצר מפח נפש אצל משפחות, זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות", הבהיר. 

עוד הוסיף: "היום הראשון הוא מודל מבחינתנו לדעת מה לעשות בהמשך, יכול להיות שבהתאם להתפתחויות נשנה את ההחלטה בנוגע להודעה למשפחות. אנחנו יודעים שחמאס היה רוצה למשוך את זה כמה שיותר. אנחנו מבינים שיש לו גם קשיים פיזיים, אנחנו חושבים שבארבעת הימים האלה יש סיכוי טוב מאוד שהוא יבין איפה שאר הילדים ואימותיהם, ואז הוא יצא ונצליח להביא את כולם".