לאחר פריצת דלת ההדף, מנהרת חמאס מתחת לשיפא נחשפת: חדרים גדולים מתחת לאדמה, מטבחון ושירותים, כבלי תקשורת וכל מה שצריך על מנת לפעול מתחת לאדמה.

המנהרה בבי''ח שיפא (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה בבי''ח שיפא (צילום: דובר צה''ל)

נראה כי מחבלי חמאס ניסו לנצל את הזמן על מנת לנסות ולטשטש עקבות, אבל כמות אמצעי הלחימה, הציוד הטכנולוגי, מחשבים ורחפנים מתקדמים, רימונים ונשקים רבים לא מותירים ספק: בית החולים שיפא הוא לא רק בית חולים ומתחת לאדמה ומסביבתו הקרובה פעל לכל הפחות גדוד של חמאס. כוחות שלדג ויהל״ם חשפו במתחם בית החולים גם ציוד של לוחמים ואזרחים של בארי: אפודים, נשקים אישיים, ווסט קרמי צה״לי וגם תיק כחול שעליו כתוב: 60 שנה לבארי. 

התיק ''60 לבארי'' שנמצא בשיפא (צילום: טל לב רם)
התיק ''60 לבארי'' שנמצא בשיפא (צילום: טל לב רם)

כמו בפעמים הקודמות שנכנסו לפגוש את כוחות צה״ל בעיר עזה, עד לחוף הים נכנסנו עם רכבי האמר פתוחים, ביטוי לשליטה שיש לצה״ל לציר שנסלל מגדר הגבול ועד לחוף הים של שיח עג׳לין, נסיעה לאורך הים מה שהייתה פעם הטיילת של רימאל היוקרתית עד לנקודה שבה אנחנו עבורים את הנמל את הקטן של העיר עזה. נוסעים עדו קצת צפונה ובאזור שנחשב עדיין יותר מאוים, אנו עוצרים ויורדים מול מה שפעם היה מכון כושר ומעדון על חוף הים. באזור הזה כבר שומעי מדיי פעם את קולות הירי צפון מזרחית לנו מכיוון מחנה שאטי. עולים על נגמ״ש הנמר ומכאן ממשיכים בנסיעה של עוד כעשרים דקות לבית החולים שיפא.

כשהנמר - נגמ״ש הנמר עוצר והכבש האחורי נפתח אנו יורדים בפאתים של שכונת רימאל, צפונית לנו שאטי. למתחם בית החולים אנחנו נכנסים, מאותו אזור בחומה אותה פרצו לוחמי שלדג כאשר פשטו על בית החולים, עשרות מטרים בלבד מבית החולים הקטארי, שעד לשלב הזה לא באמת הגיבו לממצאים שמוכיחים כי מתחת לבית החולים אותו תרמו בנה חמאס רשת מנהרות וניהל מפקדת טרור של ממש.

עוד לפני שנכנס לסיור במנהרות החמאס מתחת לבית החולים הקטארי, פרוסים לפנינו ממצאי השלל שנתפסו כאן רק ב 48 שעות האחרונות, חלק מאמתעי הלחימה וממצאים נוספים כבר נשלחו לישראל. סגן מפקד שלדג, קצין בדרגת רב סרן מצביע על ציוד של ישראלים שנמצא במבנה בתוך מתחם בית החולים: אפוד צה״לי, ווסט קרמי נשק , קסדה m16, אבל גם תיק כחול שעליו מוטבע הכיתוב 60 שנה לקיבוץ בארי וסנדלי שורש.

המנהרה בבי"ח שיפא, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

עשרות נשקים, רימוני יד, מקלעים כבדי בקוטר של 0.5 , מחשבים, מכשירי ציוד טכנולוגי מתקדם וכן שני רחפנים ענקיים ומקצועיים שבאלתור מקומי אמורים להטיל על לוחמי צה״ל ראש קרב של מטול rpg  במתחם בית החולים עוד נותרו כמה מאות פלסטינים, בבוקר התפנו כמה עשרות פצועים וילדים קטנים. סוללת עפר מפרידה בין הלוחמים לבין הילדים הפלסטינים וההורים שלהם שיוצאים מאזור חדר המיון ומחליפם איתנו כמה מילים לאחר שהתקרבו לעבר הסוללה.

סגן מפקד שלדג רב סרן ד׳:" תחושה מטלטלת מצד אחד שאתה רוצה להמשיך לפעול בתוך המבנים ולהגיע להישגים משמעותיים ומצד שני לראות את הווסטים ואת ציוד הלוחמים שלנו שנותן אגרוף בבטן״ אומר סגן מפקד שלדג כאשר ברקע נשמע מטווח קרוב פגז של טנק משאטי הסמוכה. ״  יש לנו משימה אנחנו יודעים מה ״אנחנו עושים פה, אנחנו יודעים מה אנחנו מחפשים ונעשה את זה בצורה הטובה ביותר״.

האמל''ח שנמצא בבי''ח שיפא (צילום: טל לב רם)
האמל''ח שנמצא בבי''ח שיפא (צילום: טל לב רם)

מפקד חטיבה 7 אלוף משנה אלעד צורי, הוא גם מפקד הגזרה והמשיה על בית החולים בשטח הוא מצביע בפנינו על הממצאים: על מנת להיכנס למנהרה חפר דחפור של צה״ל סמוך מאוד למבנה בית החולים הקטארי. את הפיר הראשון שהוביל לכאן מצאו כשלושים מטר מאיתנו בסככה שבה חנה רכב של מחבלי נוח'בה שנותר עמוס בכלי נשק כאשר כוחות צה״ל הגיעו למתחם. ״ ניתן לראות את מבנה בית החולים הקטארי הוא מצביע על קיר בו נפער חור בקוטר של מטר, המבנה הקטארי מתחבר באופן ישיר למיון בית החלים שיפא, כאשר אומר המח״ט תוואי המנהרה יורד מתחת למבנה בית החולים: ״ מחבלי חמאס השתמשו בבית החולים הקטארי כמגן אנושי, כאשר גם עכשיו יש עדיין חולים בבית החולים, בפנים הוא אומר מצאו חדרי שהייה גדולים וכל מה שצריך על מנת שלהות מתחת לאדמה לאורך זמן ארוך.

דוברי הערבית שבינינו מספיקים עוד להחליף כמה מילים עם ילדים שמתקרבים לכיוון הסוללה והורה אחד שלהם, בתוך המציאות הכאוטית ותמונות ההרס המוחלט הילדים מגלים עניין וסקרנות לאורחים החדשים לאחר שנראה כי כבר התרגלו לנכוחות הלוחמים במקום, אישה מבוגרת אף מסמנת לנו בשתי הידיים תנועת לב, אולי ביטוי למה שהיא חושבת על הנהגת החמאס. יורדים למנהרה דרך הפתח שפרצו כוחות ההנדסה לאחר הצליחו לפרוץ את דלת ההדף ומצאו את תוואי המשך המנהרה.

אנחנו ירודים מתחת לאדמה וממשיכים למעשה מתחת לבית החולים הקטארי, מצד שמאל חדר גדול, יש בו מתקן שמתאים לשתי מיטות וחדר גדול. לשאלתנו את הקצינים שירדנו אינו למטה האם יתכן שכאן החזיקו חטופים ישראלים, ענו לנו הקצינים כי הם אינם יודעים, אך הם סבורים שאת חדרי השהייה הגדולים שנמצאים מתחת לאדמה פינו מחבלי החמאס לפני שכוחות צה״ל הגיעו למקום, בהליכה נוספת בתוך מנהרות החמאס מתחת לבית החולים שיפא מצד ימין מטבחון, חדר שירותים נוסף וכל מה שצריך לשהייה ארוכה מתחת לאדמה.

במנהרה הייתה תחושת מחנק כי מערכות האוורור לא עבדו. אפשר להבין את תחושת הביטחון שחשו מחבלי חמאס במנהרות הללו. פגזים של טנקים שיורים לוחמי חטיבה שבע נשמעים כעת כקול עמום, בימים רגילים עבדו כאן גם מזגנים שמתוקנים גם בחדרים הגדולים שנחשפו. כבלי של תקשורת וכל מה שצריך על מנת לנהל מכאן מפקדה צבאית ממוגנת. רק שבמקרה הזה המפקדה הזאת מוקמה מתחת לבית חולים שמאושפזיו היו כסוג של כיפת ברזל עבורם.

לאחר יציאה מבית החולים התחדשה האש במחנה שאטי, כמה רחובות מאיתנו זיהו הכוחות ככל הנראה כמה מחבלים וירו לעברם בטנקים מקלעים - אש כבדה. כך זה בימים האחרונים גם במקומות שבהם צה״ל כבר השיג שליטה מבצעית, מחבלי חמאס עדיין לא הרימו דגל לבן למרות יחסי הכוחות הברורים לרעתם. בדרך חזרה שיירה של עשרות אמבולנסים ממתינה לעבור מצפון הרצועה לדרומה במעבר הבטוח שפתח צה״ל למעבר הומניטרי על ציר נאסר א-דין, יותר ממיליון עזתים כבר עברו מצפון רצועת עזה לדרומה כאשר רק למעט מהם יהיה בכלל לאן לחזור לאחר המלחמה. מחר אמורה להתחיל ההפוגה למשך לפחות ארבעה ימים , אבל ברצועת עזה אין שום דבר בטוח וגם כאשר הדברים נראים סגורים עוד עשויים להיות עיכובים לאחר הפסקת האש צה״ל ימשיך את פעולותיו בעיר עזה, אבל את סיפור שיפא הוא צפוי לסגור כבר הבוקר. אתמול נעשה ניסיון נוסף אל מול התקשורת הבינלאומית שהגיעה גם היא לסקר, בשלב הזה כבר נראה שמי שבחר שלא להשתכנע כי מתחת לבית חולים תמים חנה מרכז טרור חמאסי כבר לא יאמין גם כאשר כל העובדות נפרשות מעל ומתחת לאדמה לסיקור חופשי ועצמאי של הממצאים.