בדרך לעסקת החטופים: דובר משרד החוץ הקטארי אישר היום (חמישי) כי הפסקת האש והעסקה לשחרור החטופים יצאו לפועל מחר. הפסקת האש תיכנס לתוקפה ב-7:00, והחטופים ישוחררו בשעה 16:00. עוד פורסם כי מחר ישוחררו 13 חטופים, ובסך הכל 50 החטופים ישוחררו במשך ארבעת הימים הקרובים. בחמאס פרסמו הודעה המאשרת את דבר ביצוע העסקה.

לשכת ראש הממשלה פרסמה כי "ישראל מאשרת שהתקבלה רשימת שמות ראשונית. הגורמים הממונים בודקים את פרטי הרשימה ועומדים ברגעים אלה בקשר עם כלל המשפחות". מטה החטופים של גל הירש פרסם כי ההודעה נמסרה לכל המשפחות שיקיריהן מופיעים ברשימה, וביקש מכלי התקשורת שלא לפרסם את השמות.

בישראל נערכים גם לאפשרות שחמאס יבחר לנקוט בצעדים של טרור פסיכולוגי במהלך הימים מותחי העצבים של ביצוע העסקה, וייתכן שיבחר לפרסם סרטונים שחלקם עלולים להיות קשים מבחינת החברה הישראלית.

קודם לכן, ב-BBC צוטט היום מקור ישראלי שטען כי חמאס הציג דרישות חדשות לקראת אישור העסקה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי חמאס רוצה שהחטופים יועברו לידי גורמים מצרים באופן ישיר ולא דרך הצלב האדום. בתוך כך, משרד החוץ הקטארי צפוי לפרסם הצהרה בה על פי ההערכות יוצג המועד החדש להפסקת האש.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח פגישה עם שר החוץ הבריטי: "תודה דייוויד על שבאת לכאן ועל כך שאתה עומד עם ישראל. אנחנו מקווים שנוציא את החטופים שלנו, יש הרבה אתגרים בדרך. אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן, אנחנו מחויבים להוציא את כולם. נמשיך במטרות המלחמה והן להשמיד את חמאס, משום שחמאס כבר הבטיח שהוא יעשו את אותו דבר שוב ושוב ושוב. מדובר בכת שדוגלת ברצח עם. אין תקווה לשלום בין ישראל לפלסטינים ובין ישראל למדינות ערב אם לא נכחיד את התנועה הרצחנית הזאת, שמאיימת על העתיד של כולנו. 

"זאת מלחמה רחבה יותר של ציוויליזציה מול ברבריות. האכזריות שראית במהלך ביקורך, היא האכזריות הנוראה ביותר שחווה העם היהודי מאז השואה. כפי שהעולם התאחד כדי להביס את הנאצים, או את אל-קאעידה אחרי 9/11, או את דאעש - עלינו להתאחד כדי להביס את חמאס. ישראל סבלה, באופן יחסי, 20 פעמים 9/11. זה כאילו שנשחטו 50,000 אמריקאים ביום אחד, ו-10,000 נחטפו, כולל תינוק בן תשעה חודשים; הוא עדיין לא יכול ללכת, הוא עדיין לא יכול לדבר, אבל הוא בשבי. איזה סוג אנשים עושים דברים כאלה? התשובה היא שאלה לא אנשים, אלה מפלצות. המפלצות האלה חייבות ללכת - והן ילכו. אנחנו נמשיך במלחמה עד שנשיג את המטרה הזאת ונבטיח עתיד שונה לעזה ולנו".

גורם המקורב למשא ומתן בין ישראל לחמאס בסוגית עסקת החטופים, טען היום כי העסקה נדחתה לפחות ב-24 שעות, בשל קשיים טכניים, כך על פי דיווח ברשתות הערביות.

הכסף הקטארי? מנוף הלחץ על סינוואר מגיע ממקום אחר
צה"ל ממשיך לתקוף בעזה ברקע העיכוב בעסקת החטופים: "מנהל בי"ח שיפא נעצר"

הוא הוסיף כי חמאס העלה מחדש את סוגיית הפסקת האש, וביקש לדון שוב בתנאים שסוכמו עד כה. על פי הדיווח, צעד זה של ארגון הטרור הביא לדחיית העסקה. 

הגורם אף טען כי ראש המוסד דוד ברנע התייחס לסוגיה, ואמר כי קטאר הודיעה לו אתמול כי חמאס רוצה לבצע שינויים בטיוטת ההסכם. דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אדריאן ווטסון, מסרה כי "אין להשאיר דבר ליד המקרה" בסוגיה זו. בדיווח נוסף שהתפרסם ברשת AFP, נטען כי אי ההסכמה שהובילה לדחיית העסקה, סבבה סביב זהות החטופים שישוחררו, ובאיזו דרך.  

גנץ התייחס לעמדות השונות שהתגלו בממשלה, בסוגית אישור עסקת החטופים עם החמאס: "המתווה שאושר אתמול ושאליו בעזרת השם אנחנו נכנסים, אינו מחלק אותנו לימין או לשמאל; לדתיים או חילונים; ליהודים, ערבים או דרוזים – הוא כורח המציאות שנכפתה על כולנו. יש שחושבים שההפוגה והמתווה אינם נכונים, אני מכבד את דעתם. אין פה בחירה פשוטה בין טוב לרע, אין פה טובים שרוצים שהילדים ישובו או רעים שרוצים שהם יישארו בידי חמאס".

אתמול, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לעסקה, במהלך הצהרה משותפת שקיים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ: "אנחנו נשחרר את חטופנו, ונבטיח שביום שאחרי החמאס, עזה לא תהווה עוד איום על ישראל". הוא הודה לנשיא ביידן, על מעורבותו בעסקה: "הלחץ השני הוא הלחץ לשחרור חטופנו, נלחמנו לשפר את המתווה. שוחחתי כעת שוב עם הנשיא ביידן, הודיתי לו שפעל לבקשתי מול המתווכים כדי להשיג שיפור משמעותי של המתווה והוא אכן הושג".

בתוך כך, הרמטכ״ל הרצי הלוי, אמר בשיחה עם מפקדי חטיבות בתוך רצועת עזה: ״אנחנו מנסים לחבר בין מטרות המלחמה שהלחץ בתמרון הוא זה שיביא את היכולת להשיג גם את מטרת המלחמה הזו, לייצר את התנאים לשחרור החטופים. אנחנו לא מסיימים את המלחמה - אנחנו ממשיכים עד הניצחון, והולכים קדימה וממשיכים באזורים אחרים של חמאס. מאוד גאה בכם, אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל". כמו כן, צה"ל עצר את מנהל בית החולים שיפא בעזה.