חיזבאללה אישר הלילה (רביעי) כי חמישה מפעילי ארגון חיזבאללה, בהם עבאס מחמד רעד המכונה 'סראג'', בנו של יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט מוחמד רעד - חוסלו על פי טענתם בתקיפה ישראלית בבית יאחון בדרום לבנון. 

לאחר הסערה העולמית: צה"ל ושב"כ מסבירים מדוע נעצר מנהל בי"ח שיפא
עיתון הארץ ייסגר? ההצעה הדרמטית של שר התקשורת קרעי

בנו של מוחמד רעד, סראג' רעד, הוגדר כאחד מפעילי הזרוע הצבאית של חיזבאללה. כמו כן, על פי מקורות לבנוניים לא רשמיים, יחד איתו חוסל גם ח'ליל ג'ואד שחימי, מפקד בכיר בכוח רדואן של חיזבאללה. 

"בתקיפה אמש בלבנון, ראינו עליית מדרגה בלחימה, מאחר שצה״ל פגע בפעילי הארגון, שנמצאו על פי הדיווחים בדירה בכפר שרחוק כ-10 ק״מ מגבול ישראל - ולא בשל העובדה שאחד המחוסלים הוא בן של בכיר בחיזבאללה", טוען ד"ר עבד אל-קאדר כנעאני, מרצה בכיר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. "עד כה, חיזבאללה פגע ותקף בעיקר ביישובים שנמצאים עד 6-5 ק״מ בלבד מגבול לבנון, אך כעת על פי המשוואה של הארגון, אם ישראל פגעה בעומק מטרה בלבנון, יש לו לגיטימציה לפגוע ולירות רקטות עם טווח ארוך יותר לישראל, וייתכן שגם עם רקטות מסיביות יותר".

כאמור, מבחינת חיזבאללה, העובדה שאחד המחוסלים הוא בן של בכיר בארגון לא משנה את תגובתם - אלא משנה את המשוואה באשר לעומק התקיפה בלבנון, במטרה שרחוקה מעל כ-10 ק״מ מהגבול. ״האב מוחמד נחשב לבכיר מאוד כחלק מהלשכה הפוליטית של חיזבאללה, ולכן חיסול בנו הביא להדים בישראל ובעולם הערבי, אך בסופו של דבר חיסולו משרת את הפרופגנדה של חיזבאללה״, מסביר ד״ר כנעאני. 

עבאס מחמד רעד (סראג') שחוסל אתמול (צילום: חיזבאללה)
עבאס מחמד רעד (סראג') שחוסל אתמול (צילום: חיזבאללה)

״הפרופגנדה שהם מנסים להדגיש היא שהם לא שולחים רק אנשים פשוטים לשטח לבצע פעולות טרור שהם לא היו עושים, אלא שאף בניהם של מנהיגי חיזבאללה עושים זאת״, הוא חושף. ״הם אוהבים להתפאר בכך שבניהם לא יושבים במלונות פאר או באוניברסיטאות יוקרה - אלא נלחמים בשטח כמו כולם, ונהיים שאהידים. הפגיעה הזו רק תיתן לחיזבאללה עוד יותר יוקרה בלבנון, ואף מוחמד בעצמו התראיין לכלי התקשורת, התגאה ואמר שמותו של בנו קדוש, מכיוון שבחר להיות שאהיד״. 

"מבחינת חיזבאללה, העובדה שפגעו בחוליית מחבלים שרחוקה מעל ל-10 ק״מ, היא מכה כואבת אך זה לא שובר את הקווים אדומים שהתווה נסראללה בעצמו בנאומים שלו", מוסיף ד״ר כנעאני. "מבחינתו יש שני קווים אדומים: הרג מסיבי של אזרחים לבנונים, שזה כמובן לא המצב כעת, והקו האדום השני הוא מחיקת חמאס על ידי ישראל ברצועת עזה, ולפחות על פי תפיסת חיזבאללה, הכוח הצבאי של חמאס עדיין לא נפגע אנושות". 

תקיפה בלבנון (צילום :רשתות ערביות)

לסיום התייחס ד"ר כנעאני לאפשרות השפעת החיסול על הפסקת האש עם חמאס: "להערכתי, החיסול לא ישפיע על מהלך הפסקת האש עם חמאס, אלא עלול להשפיע בחלון הזמן עד לתחילת הסכם הפסקת האש תוך הגברת הירי הרקטי לצפון. ברגע שהיא תצא לפועל ברצועת עזה, חיזבאללה גם יוריד את הפרופיל, ואני מניח שגם המצב בצפון יירגע. כאשר תסתיים ההפסקה, חיזבאללה יחליטו לפגוע בנו בצורה יותר כואבת״.