"צריך לממש את היעדים של המלחמה. ישראל נמצאת במלחמה קיצונית, שלא הייתה כדוגמתה מעולם, והיא לא יכולה שלא להשלים את המשימה. אין לנו את הפריבילגיה הלאומית שלא להשלים את המשימה הצבאית של מיגור ומיטוט חמאס. וחד משמעית זה אפשרי". כך אומר ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בראיון מיוחד למוסף סוף השבוע של מעריב שיתפרסם במלואו מחר.

מאז פרישתו של כהן מהמוסד לפני כשנתיים וחצי ותקופת הצינון שלקח הוא נעלם, למעט הבלחה מתוקשרת אחת, ביולי האחרון. אז הוא קרא לראש הממשלה לעצור את החקיקה לאלתר ולהגיע להסכמות על הרפורמה המשפטית, משום שלטענתו הדבר מסכן את חוסנה הביטחוני של ישראל בטווח המיידי. “שנתיים וחצי לא התראיינתי, מאז האקזיט מהמוסד", הוא אומר כעת. “אמרתי מה שהיה לי להגיד ביציאה מהמוסד ומאז שתקתי, עד שראיתי את המחאה ותוצאותיה. השתדלתי מאוד, בשני הראיונות היחידים שהענקתי, לא לקחת צד. אמרתי: חברים יקרים, כולכם, תעצרו הכל, לא יקרה כלום לדמוקרטיה, בואו רגע נשב, נדבר, נחשוב, ונחזק את הצבא. תחשבי על הפוזיציה האישית שלי, יועץ ביטחון לאומי, יוצא החוצה ואומר: חברים יקרים, זה פוגע בשולי גלימת הביטחון. תעצרו". 

"יהיה טוב" בכאן 11: יוסי כהן: "לא מבין מה תפקידו של גל הירש". צילום: כאן 11

לאחר טבח 7 באוקטובר והידיעה כי בידי חמאס מוחזקים אזרחים וחיילים חטופים, דווח בכלי התקשורת כי כהן יצא לקטאר לסייע במשא ומתן לשחרורם. “לא נסעתי בעניין הזה לקטאר, למרות הפרסומים", הוא אומר כעת. בסוף החודש שעבר דיווחה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו מינה את כהן לשליח “למשימות מיוחדות". 

- כמעט 50 יום אחרי, אנחנו מדברים ערב עסקת חטופים. מה עמדתך בנוגע לכך שהיא לא כוללת את כל החטופים?
"כל המציל נפש אחת. לכן אני תומך בעסקה. מבחינתי, כאבא וכסבא, לא יעלה על הדעת שיש בידי מדינת ישראל אפשרות להוציאם מהתופת אל האור, חזרה לחיק ההורים ולבני משפחתם, ולא נעשה זאת. כל מי שניתן להצילו עלינו להצילו".

- עד כמה ההפוגה עלולה לפגוע ביכולת הקרקעית ובהמשך הלחימה? האם אלו סימנים ראשונים לסיום המלחמה?
"בכל עסקה מהדגם הזה ישנן תמורות שאנו לצערנו חייבים לשלם - זה משא ומתן עם השטן שדורש מאיתנו מחירים כבדים שעלינו לשלם. הלחימה לא תיפסק מעבר למוסכם, ואני מקווה שממשלת ישראל לא תהסס גם מכאן ואילך, ותמשיך לחסל את יכולותיו הצבאיות של חמאס".

לדעתך יהיו עסקאות נוספות?
"אני משוכנע שבעודנו משלימים את העסקה המדוברת מתנהלים מגעים לעסקאות נוספות לשחרור כל החטופות והחטופים בסיוע ובתמיכת הממשל האמריקאי והמתווכות מהמזרח התיכון".

בראיון המלא שיפורסם מחר במוסף מעריב מדבר כהן על האפשרות שייכנס לפוליטיקה לאחר שלאחרונה התפרסמו סקרים שמנבאים לו 12 מנדטים, על האפשרות שתפרוץ מלחמה בהיקף מלא גם מול חיזבאללה בלבנון ועל היחסים האישיים שלו עם נתניהו בימים אלה.

הראיון המלא - מחר במוסף מעריב