שר הביטחון לשעבר רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון התייחס הבוקר (ראשון) לעסקת החטופים עם חמאס ותקף את הממשלה על רקע הזמן שלקח לה להגיע לעסקה: "היא לא מסוגלת להוביל אותנו ליציאה מהמשבר". בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM הדגיש: "עסקת החטופים? החלטה נכונה גם אם באיחור".

לדבריו, "אני חושב שהתמונה היא מאוד ברורה לגבי מה ניתן ומה לא ניתן להשיג, מבחינת יעדי המלחמה. אני חושב שהחלטה חשובה שהקבינט קיבל, רק לאחרונה, ויכול היה לקבל כבר בשבוע הראשון, זה האם אנחנו פועלים לשחרר את החטופים או מפקירים אותם או אפילו מקריבים אותם, כפי שחלק מחברי הקבינט מדברים על זה. לצערי, כתוצאה מההרכב של הקבינט עם שניים מאוד בולטים כמו סמוטריץ' ובן גביר ואנשיהם, מי שחושבים שנכון היה להקריב אותם - הקבינט קיבל את ההחלטה רק עכשיו. בינתיים הפסדנו כמובן שתיים מהחטופות, נועה מרציאנו ויהודית וייס ז"ל, ואני חושב שההחלטה היא נכונה, גם אם באיחור". 

"אני חושב שמי שמנתח את האינטרסים של מי שעומד מולנו, המנוול יחיא סינוואר, הוא לא חטף את ה־238 בשביל לשמור אותם איפשהו בעזה. הוא רצה ללכת לעסקה. אנחנו לא היינו ערוכים לזה, כולל לא ביום שלישי לפני פחות משבועיים, בקבינט מלחמה שבו נתניהו מקבל החלטה לא להחליט, שהמשמעות היא שעוד יום עובר ועוד יום עובר, עם כל הסכנה שבזה, אבל אני חושב שהמהלך הקרקעי הופך להיות למשמעותי, ללחץ, רק אחרי שהוא מופעל".

"אני חושב שאפשר היה להתחיל את הדיון על שחרור החטופים קודם, אבל נעזוב את זה כרגע. כשמגדירים יעד למלחמה, שני יעדים שאני חושב שהם חשובים ונכונים, אז צריך להסתכל על זה בעיניים פקוחות - 1. זה באמת להשמיד את היכולות הצבאיות של חמאס, והשני זה לשלול ממנו את היכולות לשלוט ברצועת עזה. זו לא הגדרה של חיסול חמאס, אלה היעדים שהם ברי השגה. אני חושב שגם אם יש הפוגה כעת, אחרי המכה הקשה שחטפנו מהארגון ב־7 באוקטובר, אנחנו חייבים להביא את המערכה הזאת לכלל סיום, גם אם לא מיד עכשיו, אלא מתוך פתיחת חשבון מול כל אלה שהיכו בנו, כמו למשל רוצחי מינכן, האחרון שבהם עזב את העולם אחרי 19 שנה. צריך להיות ברור שמי ששותף למכה הזאת לא יעבור מהעולם באופן טבעי", הוסיף.

"אני חושב שמהרגע שהצבא התעשת מהמחדל הנוראי שיש לו אחריות גדולה עליו, גם בכישלון המודיעיני, וגם הכישלון המבצעי... המילה הפקרה לצערי מככבת ויש פה צורך לתקן את זה, גם כלפי החטופים וגם כלפי המפונים וגם כלפי כל עם ישראל - אני חושב שהצבא התעשת, הוא פועל באופן נכון עם המנהיגות הנכונה של הרמטכ"ל הרצי הלוי, שאני מכיר אותו אישית, עם המפקדים בשטח, ופועל ומוכיח גם את היכולות שלו, בניגוד לכל רואי השחורות שדיברו על הצבא במונחים קשים. נערך היטב למערכה הזאת, פועל היטב ומוכיח בהחלט יכולות מאוד גבוהות".

"אין ספק שיש פה אחריות של אגף המודיעין ושל השב"כ באי מתן התרעה לאירוע הזה. יש פה אחריות לצבא, אי היערכות מבצעית למצב שכזה. לצבא יש אחריות, לרמטכ"ל. אני מציע שנחכה באמת לקבל את התמונה המלאה, שללא ספק יש פה מחדל מודיעיני. אני מכיר מ־2014 רעיונות של חמאס לעבור לשטחנו, אז זה היה ממנהרות, אנחנו הצלחנו לנטרל את איום המנהרות". 

"אם הצלחנו בצוק איתן להביא לזה שחמאס במשך למעלה מ־3.5 שנים לא יורה כדור אחד לשטחנו, ואם מישהו אחר יורה, הוא מטפל בו - דייני. מרגע שמחליטים שחמאס הוא נכס והרשות היא נטל, כי יש שניים - סמוטריץ' ובן גביר שרוצים לחסל את הרשות הפלסטינית ורואים פה מדינה יהודית בלי ערבים מהנהר ועד הים, ואז מעבירים מזומנים לחמאס, פרוטקשן, ונותנים לכל המערכת תחושה ש'הנה יחיא סינוואר שינה את דרכו, הוא בעד הסדרה', זו הקונספציה". 

איך חוזרים לגור בקיבוצים וביישובים אם ניתן לחמאס הפסקה של 4-3.5 שנים וחלילה יחזור שוב הכול מהתחלה?
"השאלה היא נכונה גם לגבי הצפון ואני לא רוצה להשלות אף אחד לגבי הצפון. לגבי הרצועה, מאחר וספגנו את אותה מכה ב־7 באוקטובר אנחנו בהחלט צריכים לפעול עד שתישללנה כל היכולות הצבאיות של חמאס ושחמאס לא יוכל לשלוט, וגם אז, אני מציע להקשיב ולענות לשאלה של הנשיא ביידן. הוא אומר לנו 'אתם לא רוצים את חמאס? גם אני לא רוצה את חמאס, אתם רוצים לשלוט ברצועה? אני מסכים איתכם, אז מי כן?' והוא בא עם הצעה, וגם פה, הממשלה הזאת שתלויה בסמוטריץ' ובן גביר לא מסוגלת לקבל החלטה".

"הוא בעצם מציע ועדה אזרחית שתנהל את הרצועה, יביא הרבה כסף, ועל ידי זה גם לשקם את הציר שכל כך חשוב היה לו, לפני שחמאס טרפד לו את זה, עם ערב הסעודית, מדינות המפרץ, מצרים, ירדן. אני רואה את זה כאינטרס משותף אמריקני-ישראלי והשניים האלה מטרפדים כי 'הרשות, צריך לחסל אותה גם ביהודה ושומרון ולתת לנערי הגבעות להשתלט שם על השטח' ולכן הממשלה הזו לא מסוגלת להוביל אותנו ליציאה מהמשבר, גם עם הנוכחות של גנץ ואיזנקוט, שהיא מבורכת, הם הכניסו קצת שפיות לקבינט, אין בזה די. אנחנו צריכים לקבל החלטה מה אנחנו רוצים והממשלה הזו לא מסוגלת".