ארצות הברית הודיעה היום (שני) כי פיקוד המרכז של הצבא שחרר את הספינה המסחרית Galaxy Leader, הקשורה לחברה ישראלית, שנחטפה מול חופי תימן. 

לאחר שיגור הטילים והמל"טים לעבר ישראל: המכה שחטפו החות'ים בתימן
חמאס מאשר: ארבעה בכירים חוסלו, ביניהם - אחד מ"החמישייה הפותחת"

ספינה השייכת לצי "אייזנהאואר" האמריקאי הגיבה לקריאת המצוקה של כלי השייט שנשבה, ועם הגעה דרשו הכוחות את שחרורה. במהלך העימות נורו לעבר ספינת הקרב האמריקאית טילים, אך מפיקוד המרכז נמסר כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק לכלי השייט. בהמשך האירוע, ניסו חמישה מהחוטפים להימלט על סירה קטנה יותר, ונעצרו.

אמש, דווח בסוכנות הידיעות AP, כי בוצעה תקיפה של ספינת משא בבעלות ישראלית בים הערבי שבאוקיינוס ההודי, על ידי מל"ט איראני מסוג שאהד 136. נזק נגרם לספינה כתוצאה מפיצוץ המל"ט אך אנשי הצוות ששהו על סיפונה לא נפגעו.

לפני כשבוע, החות'ים חטפו ספינה בבעלות ישראלית חלקית ובה 22 אנשי צוות שהיו על הסיפון. חטיפת הספינה בבעלות ישראלית בים האדום מעצימה את המתח בתוך תימן, הקרועה כבר שנים במלחמת אזרחים. שר בממשלה התימנית הגולה, שמתנגדת לחות'ים ואינה שולטת על רוב המדינה, הגדיר את חטיפת הספינה Galaxy Leader כ"פעולת טרור".

לדבריו, לאירוע החמור צפויה להיות השפעה על כלל הסחר העובר בים האדום. מדובר באחד מנתיבי השיט החשובים והעמוסים בעולם, המקשר בין המזרח הרחוק לים התיכון ואירופה דרך תעלת סואץ. השליטה של החות'ים, נאמניה של איראן, במיצרי באב אל-מנדב הנמצאים בכניסה הדרומית לים האדום מאפשרים לטהרן להפעיל לחץ על הכלכלה העולמית.

ישראל ואיראן מנהלות מערכה בים סוף מאז 2019, בעצימות משתנה. לפני כשנתים ספינת משא איראנית נפגעה ממוקשים ימיים בים האדום, מול חופי אריתראה, ולאחר מכן דווח כי כוח ישראלי מיוחד הוא זה שהצמיד את המוקשים. לפי ההערכות, הספינה שנפגעה הייתה שייכת למשמרות המהפכה. בשנים האחרונות חזרו ואמרו גורמים ביטחוניים ומדיניים כי "ישראל לא תאפשר העברת נשק שובר איזון לידי ארגוני טרור דרך הים אדום".