פעילות יחידת שלדג בשיפא: בצבא מעריכים כי מנהרות מבתי בכירים בצמרת חמאס בעיר עזה הובילו למתחם שיפא. על פי הערכה הזו החדרים הגדולים שנבנו בסטנדרט גבוה יותר בבחינת התנאים נועדה לטובת שהייתם במתחם. 

בצה״ל אומרים כי המבצע בשיפא ענה על כל הציפיות בחשיפת מקום כבסיס טרור מרכזי של חמאס, חשיפת חומרי מודיעין יוצאי דופן, אמצעי לחימה ואמצעים טכנולוגיים ייחודיים שנחשפו במבצע. לוחמי שלדג שפעלו במתחם הופתעו בעיקר ממה שחשפו מעל הקרקע, במתקני ומבני בית החולים ששימש כבסיס המרכזי של חמאס בצפון הרצועה. המבצע בשיפא נמשך תשעה ימים והסתיים בפיצוץ חלק מתווך התת קרקע מתחת למבנה בית החולים הקטארי ופירים נוספים.

עוד נחשף כי כוחות שלדג עצרו במתחם חמישה פעילי נוחבא, שבחקירתם בשב״כ סיפקו מידע חשוב לתמרון הקרקעי של החטיבות בשטח. במתחם בית החולים חשפו הלוחמים למעלה משבעים רכבים שבהם נשק ואמצעי לחימה. הערכה כי המחבלים הגיעו לבית החולים על מנת לקחת חלק בלחימה אך לאחר שכוחות הצבא הקרבו, ברחו חלקם בלבוש ארחי תוך שהם משאירים את הנשק ברכבים.

פעילות שלדג בשיפא, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בתוך אמבולנס שנמצא  בבית חולים חשפו הלוחמים מזוודות עמוסות בחומרי מודיעין בהם גם חקירות של אזרחים עזתים ופעילי חמאס שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל בעשור האחרון.

יחידת שלדג שנחשבת אחת מיחידות העילית של צה״ל ביצעה 73 מבצעים מהם 53 בעזה וכל השאר בשלוש גזרות נוספות כולל מבצעים שבוצעו מעבר לגבולות ישראל. בפיקוד הצפון ביצעה היחידה מעל 10 מבצעים מיוחדים. במסגרת הפעילות בעזה שבה היחידה לוקחת חלק בתמרון בביצוע משימות איכות בהתאם לצורכי האגודות חוסלו כ-200 מחבלים.

לוחמי היחידה היו מהכוחות הראשונים של צה״ל שהגיעו ללחימה מול המחבלים בשבעה באוקטובר, כאשר מפקד היחידה סגן אלוף ב׳ שנכנס לתפקיד רק לפני שלושה חודשים, קיבל החלטה עצמאית לאור קשיי הפיקוד ושליטה באוגדה לפזר את הכוחות שלו בגזרות לחימה שונות בהם: בארי, אוגדת עזה, אורים, עלומים חולית סופה וכפר עזה. כ-150 לוחמים הגיעו לעוטף עזה בשישה יסעורים  ועוד שלושה ינשופים (בלק הוקים).

כוח הלוחמים הראשון הונחת בשעה 08:30 סמוך לקיבוץ בארי. ביום הלחימה הראשון לאחר מתקפת הטרור נפלו חמישה קצינים ולוחמי שלדג. שלשוה נוספים נפלו במהלך הפעילות המבצעית בתוך הרצועה. 

אחד הקרבות המרכזיים שניהלו לוחמי שלדג היה בקרב על אגודת עזה על מנת להשיב לאוגדה את היכולת לשוב ולתפקד. לוחמי שלדג תיארו יכולת מבצעית נמוכה יחסית בקרובת פנים מול פנים מולם, כאשר אותם חיילים היו בתנועה אך ציינו כי נקודת החוזק שלהם בפלישה לישראל הייתה בניידות המהירה לשטח, התבצרות חזקה ביעדים שונים וכמות אמל״ח מאוד גדולה שהביאו עימם.

במבצע בשיפא שכונה ״עשר המכות״ הלוחמים הגיעו קודם כל לקומות המרתף של בית החולים משם החלו לפעול, במבנים הנושנים נמצאו חדרים ששימשו את מחבלי החמאס והיו סימנים לנכוחות של חטופים ישראלים שהוחזקו שם.

לוחמי שלדג מצאו דו״ח מודיעים של חמאס שמסכם את שנת 2022 ובו סיקרה נרחבת גם על ארגוני המודיעין בישראל. במחשבים שהותירו אחריהם מחבלי חמאס בבית החולים, נמצא כי גילו עניין רב בתמלול חקירות השב״כ למחבלי הנוחבה.