לאחר שארה"ב הציבה לישראל קו אדום לקראת המשך הלחימה, ההתרשמות בישראל כי עמדת ארה"ב לא תערים קשיים משמעותיים בדרך לחזרה ללחימה. אצלנו סבורים כי ישראל וארה"ב רוצות אותו דבר בדיוק: חיסול חמאס תוך מאמץ להימנע מפגיעה באוכלוסיה האזרחית שחמאס מתחבא מאחוריה. "כל היתר זה רעש מיותר" - אומרים אצלנו. מזכיר המדינה בלינקן צפוי, כאמור, להגיע לישראל בימים הקרובים.

כאמור, ארה״ב הבהירה לישראל כי לכשתתרחב הפעולה הצבאית לדרום רצועת עזה, עליה להימנע באופן מירבי מעקירת אזרחים פלסטיניים מבתיהם. גורם בכיר בממשל אמר בתדרוך לעתונאים אמש כי ״אי אפשר לחזור על היקף העקירה שראינו בצפון הרצועה, זה יהיה מעבר לכל יכולת של מערך סיוע הומניטרי״.

הם ינהלו את עזה? בכיר ברשות הפלסטינית: "הטבח - לא המתקפה האחרונה"
לאחר החשיפה של עמית סגל על סינוואר, עיתונאי בריטי בכיר הימם את ישראל

לדברי הגורם הבכיר, המסר הזה הועבר באופן ברור לישראל ״מרמת הנשיא ומטה״ והובהר כי על ישראל לתכנן בזהירות רבה את הפעולה הצבאית בדרום הרצועה ובמרכזה כדי למנוע עקירת תושבים ולהבטיח שלא תהיה פגיעה במקלטים של האו״ם, במתקני תשתיות ובבתי חולים. לדברי הגורם הבכיר, הנושא עולה כל העת בשיחות עם ישראלים, והתרשמותה של ארה״ב היא ש״ישנה הכרה ישראלית בכך שאופן הפעולה בדרום צריך להיות שונה מאשר בצפון״. 

״אנו רוצים שחמאס בעזה יחדל להיות סיכון לישראל, אבל הדרך שבה תתנהל המערכה בדרום היא חשובה מאד בגלל העקירה המשמעותית שכבר קרתה בצפון״ הוסיף הגורם הבכיר.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ארצות הברית תתחיל להפעיל מהיום טיסות צבאיות ישירות לצפון סיני אשר ישאו עמם סיוע לתושבי רצועת עזה, בדגש על ביגוד חורפי.

ארה״ב מעונינת להגדיל את כמויות הסיוע ההומניטרי והדלק שנכנסים לרצועת עזה ולעבור מהשלב הנוכחי שבו נכנסות כ-240 משאיות מדי יום למעבר של 300-400 משאיות ביום באופן שיאפשר גם כניסת סחורות אזרחיות. האמריקנים מקיימים שיחות עם ישראל על אפשרות זו, אשר תחייב הגדלה משמעותית של יכולת הבדיקה במעברים ומתן אפשרות לגורמים מסחריים בעזה להפיץ את הסחורה.

הגורם הבכיר בממשל הדגיש כי רמת הסיוע ההומניטרי המוגבר לרצועת עזה חייבת להמשך גם אחרי סיום ההפוגה ושחרור החטופים בעיסקה הנוכחית. ״הסיוע והדלק שנכנסים אינם קשורים לשחרור החטופים. ברור שניצלנו את ההפוגה כדי להכניס כמה שיותר סיוע אבל זה עומד בפני עצמו וכאשר יסתיים השחרור הבהרנו היטב שרמה זו של סיוע או גבוהה יותר חייבת להשמר״, אמר הגורם האמריקני הבכיר. ״אין קשר בין הכנסת סיוע ודלק לשחרור החטופים״.